خانه > مجله سلامت > طب سنتی و داروی گیاهی > عسل عناب چیست؟ طبع، مهمترین خواص آن

عسل عناب چیست؟ طبع، مهمترین خواص آن

عسل عناب چیست؟ طبع، مهمترین خواص آن

عسل عناب همانند عسل کنار بسیار خوش طعم و محبوب است. نام علمی هر دو با واژه “jUJUBE” آغاز می‌شود. از لحاظ فرم برگ‌ها، میوه، وجود خار روی شاخه‌ها و خواص، این دو بسیار شبیه هم هستند. همچنین هر دو در مناطق گرم و حاشیه کویر یافت می‌شوند.

میوه عناب را می‌توان به صورت خام یا خشک مصرف کرد. این میوه کاربردهای متنوعی دارد و می‌تواند به عنوان میان وعده، در آشپزی، دارو و موارد دیگر استفاده شود. در ادامه به بررسی طبع عسل عناب و مهم‌ترین خواص آن می‌پردازیم.

طبع عسل عناب

طبع عسل عناب گرم و خشک است. عسل عناب طعم بسیار مطبوع و میوه‌ای دارد، که یکی از دلایل محبوبیت و استقبال بالای مردم از این عسل است. همچنین رنگ عسل عناب سرخ فام و تیره است. این رنگ تیره، نشان‌دهنده غنی بودن عسل از مواد معدنی و ترکیبات مغذی است.

یک ظرف عسل عناب در کنار خود عناب

خواص عسل عناب

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، این عسل همانند عسل کنار فواید فوق العاده ای بر سلامت بدن داشته و در بهبود و حتی درمان برخی از مشکلات می توان از آن استفاده نمود. برخی از مهمترین فواید عسل عناب شامل:

آنتی اکسیدانی

یکی از مهم‌ترین فواید عسل عناب، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. در بدن ما، اکسیدان‌هایی وجود دارد که بسیار مخرب هستند. همچنین ممکن است از محیط بیرون مواد اکسید‌کننده مانند مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو را جذب کنیم.این مواد اکسید‌کننده می‌توانند به ساختارهای مختلف بدن مانند غشای سلولی و هسته سلول آسیب رسانده و عوارض ناگواری ایجاد نمایند.

در این میان برخی مواد مانند ویتامین‌ها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بوده که می‌توانند این آسیب‌ها را کاهش دهند. عسل عناب یکی از منابع غنی از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین A، B و C است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در عسل عناب به وفور یافت می‌شوند.

خاصیت ضد التهاب

یکی دیگر از خواص منحصر به فرد عسل عناب، ضد التهاب بودن آن است. از مهم‌ترین مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارد، می‌توان به این عسل اشاره نمود.  عسل عناب می‌تواند با کمک ساپونین‌های موجود در خود به بهبود التهاب در بدن کمک کند.

تنظیم خواب

عسل عناب حاوی ماده‌ای به نام فلاونوئید است. این ترکیب می‌تواند بر ناحیه هیپوکامپ مغز اثر بگذارد و باعث افزایش کیفیت و عمق خواب شود. فعال‌سازی ناحیه هیپوکامپ مغز، سبب کاهش سایر فعالیت‌های مغزی شده و به تداوم خواب کمک می‌کند.

خواص عسل عناب

در نتیجه افرادی که پیش از خواب دچار استرس و اضطراب هستند و نمی‌توانند خوابی آرام و کافی داشته باشند، با مصرف یک لیوان شربت عسل عناب خوابی راحت خواهند داشت.

سلامت دستگاه گوارش

عسل عناب می‌تواند بر عملکرد بخش‌های مختلف دستگاه گوارش بدن انسان تأثیر مثبت داشته باشد. مصرف این عسل می‌تواند باعث کاهش اسید معده شود. بنابراین افرادی که از سوزش معده به دلیل افزایش اسید آن رنج می‌برند، می‌توانند ازعسل عناب استفاده نمایند. همچنین عسل عناب با آسان‌سازی فرآیند هضم مواد غذایی می‌تواند در بهبود یبوست مؤثر باشد. علاوه بر این، مصرف عسل عناب می‌تواند به کاهش نفخ معده نیز کمک کند.

بهبود سلامت قلب

عسل عناب می‌تواند به افزایش سلامت قلب و عروق کمک کند. این عسل حاوی ماده‌ای به نام ساپونین است که می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. افزایش بیش از حد کلسترول می‌تواند به تشکیل رسوبات در رگ‌های خونی و اختلال در گردش خون منجر شود. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد. بنابراین مصرف عسل عناب، از طریق کاهش کلسترول خون، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

تشخیص اصلی بودن عسل عناب

برای تشخیص عسل اصلی و تقلبی باید گفت، عسل‌های طبیعی علاوه بر طعم شیرین، دارای طعم و مزه‌ی خاص و ویژه‌ای از همان گیاه هستند که در عسل‌های تقلبی وجود ندارد. هنگام خرید عسل عناب طبیعی، می‌توان علاوه بر طعم شیرین، طعم مشخص و منحصربه‌فرد عناب را نیز تشخیص داد. اما در عسل‌های تقلبی که به اسم عسل عناب فروخته می‌شوند، این طعم عناب وجود ندارد.

عسل‌های طبیعی و به‌ویژه عسل عناب، دارای رایحه و بوی مشخص و منحصربه‌فردی هستند. هنگام باز کردن ظرف، می‌توان این بوی خاص را استشمام کرد. اما در عسل‌های تقلبی، این بوی عناب وجود ندارد. علاوه بر بو و مزه، عسل‌های طبیعی معمولاً غلیظ‌تر از عسل‌های تقلبی هستند. بنابراین با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان عسل عناب طبیعی را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داد و محصول باکیفیت و اصل را خریداری نمود.

به طور کلی، عسل عناب یک ماده غذایی خوش طعم و پر خاصیت است، که دارای طبعی گرم وخشک می‌باشد. این عسل با کاهش میزان کلسترول، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. همچنین مصرف آن سبب کاهش استرس، تقویت مغز و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین صبحانه برای کسانی که یبوست دارند

بهترین صبحانه برای کسانی که یبوست دارند برای درمان یبوست صبحانه بلغور جو دو سر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *