خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > کامپوزیت بهتره یا لمینت سرامیکی؟ | فرق کامپوزیت و لمینت و معایب آن ها

کامپوزیت بهتره یا لمینت سرامیکی؟ | فرق کامپوزیت و لمینت و معایب آن ها

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

یکی از سوالات متداول بسیاری از مراجعه کنندگان به دندانپزشک این است که کامپوزیت بهتره یا لمینت ؟ فرق کامپوزیت و لمینت چیست ؟ معایب کامپوزیت دندان چیست ؟ در ادامه جواب این سوالات را می خوانید .

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

جواب: هر دو درمان استاندارد هستند و فقط جنبه زیبایی ندارند و هر کدام اصول و مهارت خاصی نیاز دارند که رعایت نکردن آن‌ها می‌تواند بسیار مخرب باشد.

کامپوزیت دندان یک درمان استاندارد در طراحی لبخند، تکنیکی بسیار حساس و نیازمند مهارت خاص و هنردست دندانپزشک می‌باشد و باید با حوصله انجام شود و به هیچ عنوان، تاکید می‌کنم به هیچ عنوان به خودی خود درمان زیان باری برای لثه و دندان‌ها نمی‌باشد.

ولی اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد و مورد مناسب زیبایی را انتخاب نکند (بیشتر بهم ریختگی‌ها حتما باید ارتودنسی شوند و کیس زیبایی نیستند) و اصول زیبایی و مخصوصا فینیشینگ و پالیشینگ نواحی لثه و زیر لثه را رعایت نکند نتیجه فاجعه بار خواهد بود.

نکته هم لمینت سرامیکی و هم کامپوزیت دندان در صورت عدم رعایت اصول زیبایی به یک اندازه مخرب خواهند بود. یعنی همان اندازه که کامپوزیت می‌تواند در صورت بدکار شدن زیان بار باشد، لمینت دندان هم زیان بار هست.

توجه ولی ماهیت کامپوزیت این است که در طولانی مدت ممکن است تغییر رنگ داشته باشد و نیازمند پالیش سالیانه می‌باشد.

تنها مزیت کامپوزیت دندان استاندارد نسبت به لمینت دندان استاندارد قیمت ارزانتر آن نسبت به لمینت می‌باشد.

  1. انتخاب نوع درمان بستگی به سلیقه‌ی مراجعه کننده، وضعیت دندان‌ها و لثه و توان اقتصادی ایشان دارد.
  2. موفقیت و کیفیت درمان بستگی به مهارت دندانپزشک، وضعیت دندان‌ها و نوع کامپوزیت دارد.

تاکید: در رابطه با ونیر کامپوزیت یک نکته خیلی اهمیت دارد هم هنر دست دندانپزشک و هم کیفیت متریال مصرفی هر دو برای خلق یک کار زیبا و پرفکت لازم و ضروری هستند و همچنان که با قطعات پیکان در کارخانه بنز آلمان نمی‌توان ماشین بنز تولید کرد، با کامپوزیت معمولی هم نمی‌توان کار فوق العاده انجام داد و همچنین با بهترین کامپوزیت دنیا هم تا وقتی که هنر دندانپزشک کامل نباشد نمی‌توان کار پرفکت انجام داد، در نتیجه توصیه‌ی ما این است که هم از هنر دندانپزشک مورد نظرتان اطمینان پیدا کنید (عکس نمونه‌ها رو بررسی کنید که بدون ادیت باشد، و حضوری نمونه کار‌ها رو از نزدیک ببینید، و هم از مارک کامپوزیت اطمینان پیدا کنید).

کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای از جنس پلیمر است که به صورت خمیر تولید شده و توسط دندان پزشک و بدون نیاز به مراجعه به لابراتوار شکل داده می شود که همین امر موجب شده در کنار مشکل شدن کار با آن، بسیار سریع تر و در زمانی کوتاه روی دندان ها نصب گردد.  کامپوزیت به طور معمول جهت اصلاح دندان های شکسته، نازیبایی و لک های روی دندان مورد استفاده قرار میگیرد.

کامپوزیت دارای انواع و برند های مختلفی است که انتخاب درست آن اهمیت ویژه ای دارد ولی در کنار این مورد نصب صحیح و تخصص دندانپزشک تاثیر بسزایی در نتیجه درمان دارد زیرا که اگر به درستی روی دندان ها نصب نشود، می تواند موجب بد فرم شدن دندان ها گردد و بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت.

مهمترین مزیت استفاده از این روش درمانی سریع تر بودن آن نسبت به ارتودنسی دندان است به علاوه نصب کامپوزیت نیازی به تراش دادن دندان ها ندارد. کامپوزیت اگر از جنس مرغوب باشد دچار تغییر رنگ نخواهد شد ولی اگر از نوع نامرغوب باشد نیاز به رسیدگی داشته و احتمالا دچار تغییر رنگ خواهد شد.

لمینت دندان یا لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت دندان یا لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت دندان یا لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر از جنس شیشه یا سرامیک ساخته شده و پس از تراش دادن دندان و قالبگیری جهت ساخت به لابراتوار فرستاده می شود از همین روی فرآیند تولید آن نسبت به کامپوزیت بیشتر زمان می برد و نیاز به پروسه ای دو الی سه هفته ای برای ساخت آن می باشد.

در لابراتوار بر اساس تغییرات مورد نظر دندانپزشک، قالب را تغییر داده و به مطب فرستاده میشود در مرحله ی بعد پس از تایید تغییرات لابراتوار اقدام به ساخت پروتز موقت می نماید و پس از تایید روی دندان بیمار ها نصب می شود.

لمینت جهت اصلاح نامرتبی ها، به هم ریختگی، شکستگی و بزرگ کردن دندان ها کاربرد دارد و به دلیل اینکه بسیار ظریف تر و شفاف تر است زیبایی دندان را افزایش می دهد از طرفی سرامیک مقاومت بسیار بیشتری داشته و دچار شکستگی نمی شود. لمینت سرامیکی همانگونه که از نام  آن مشخص است، از جنس سرامیک ساخته شده به همین سبب دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

بعد از آشنایی با هر یک از این روش ها، وقت آن رسیده تا با تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان آشنا شوید. برای شفاف تر شدن موضوع از جدولی به شرح زیر استفاده کرده ایم:

فاکتور هالمینت کامپوزیتلمینت سرامیکی
تغییر رنگممکن است دچار تغییر رنگ شود.دچار تغییر رنگ نمی شود.
قیمتقیمت مناسبتر ( حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومن برای هر واحد)قیمت بالا ( بیشتر از یک میلیون برای هر واحد )
زیباییجلوه کمترزیبایی بیشتر و درخشنده
مدت زمان آماده سازییک جلسه دو ساعته برای هر فکحدود سه هفته
ماهیتکامپوزیت (پلیمر )سرامیک
نیازمندی به تراش دندانعدم نیاز به تراش دنداننیازمند به تراش دندان
استحکاماستحکام کمتراستحکام بالا
ضخامتضخامت بالاخیلی کم
پالیش ( جرمگیری )نیازمند پالیش در فاصله زمانی چند ماه یا یکسالعدم نیاز به پولیش
امکان ترمیمقابلیت ترمیم در صورت لب پر شدنعدم امکان ترمیم در صورت لب پر شدن

فرق کامپوزیت و لمینت دندان و معایب هرکدام

قیمت ، میزان محافظه کارانه بودن ، برگشت پذیری روش، طول عمر مفید  (لب پر شدن) و مقاومت در برابر رنگ پذیری تفاوت های این دو روش است.پ

دیگر تفاوت کامپوزیت و لمینت این است که قیمت کامپوزیت دندان مناسب تر از لمینیت سرامیکی است. با وجود این تفاوت قیمت لمینت دندان ، احتمال شکست و لب پر شدن، در لمینیتهای سرامیکی بسیار کمتر است و این مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت است.

از طرفی این انواع لمینیت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم ترند. طول عمر مفید لمینیت سرامیکی بیشتر است. اما قابل برگشت هم نیست.

سوالات متداول در مورد کامپوزیت و لمینت دندان ها 

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

احتمال تغییر رنگ بیشتر ، شفافیت کمتر (کمی مصنوعی تر از لمینت سرامیکی)

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

احتمال التهاب لثه به علت تجمع پلاک دندانی در صورت عدم رعایت بهداشت دهان

تراش دندان ها در طی درمان

برای انجام لمینیت سرامیکی دندان حدود نیم میلیمیتر از دندان تراش داده میشود ولی برای انجام لمینت کامپوزیتی با کامپوزیت دندان ،  اگر شرایط دندانی فرد اجازه دهد میتوان آن را  بدون تراش انجام داد. البته حجم این تراش خیلی جزئی تر از تراش مورد نیاز برای قرار دادن روکش روی دندان های فرد است.

حساسیت دندون لمینت شده بعد از درمان

پس از انجام لمینت دندان ، همانند سایر ترمیم ها ، در ابتدا  حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

شکستگی دندان لمینت شده

نقش فرد در افزایش عمر این درمان بسیار مهم است. همچنین با رعایت اصول اولیه انتخاب درمان لمینت دندان، احتمال شکستگی لمینیت به شدت کاهش میابد ولی از بین نمیبرد. درصورتی که لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم و اصلاح مجدد آن با کامپوزیت دندان وجود دارد.

تغییر رنگ لبه ای لمینت دندان به چه علت است؟

تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. همچنین جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان چیست؟

پس از انجام درمان لمینیت ، فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. همچنین استفاده نامناسب و زیاد از دهان شویه های حاوی فلوراید میتواند روی لمینت دندان تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و … طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد

احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن دندان لمینت شده

سوال بیشتر مراجعه کنندگان این است که احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود.

که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش میدهد.

دندان ترمیم شده با لمینیت به همان اندازه ممکن است دچارپوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود.

پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دهان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمینت دندان میباشد.

بهترین مارک کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت های ژاپنی و آمریکایی از بهترین مارک های کامپوزیت دندان میباشند. البته قیمت هرکدم از این دو مارک متفاوت بوده و انتخاب هر کدام در هزینه نهایی اصلاح طراحی لبخند با کامپوزیت تاثیر میگذارد.

کدام روش لمینت دندان بهتر است؟

بهترین نوع لمینت چیست؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی؟

در پاسخ به این سوالات باید به این نکته اشاره کرد که مکانیسم کلی هر دو ترمیم باندینگ دندان است یعنی یک ماده ای به نسج دندان میچسبد.

علاوه بر آن هر دو روش، از روشهای خوب و به روز دنیاست.

همان گونه مشاهده کردیم تفاوت لمینت و کامپوزیت زیاد است و هر کدام دارای مزیت ها و برتری هایی نسبت به دیگری است و هر فردی باید با توجه به سلیقه، بودجه و زمانی که دارد، یکی از روش های درمانی را جهت اصلاح دندان های خود انتخاب نماید.

گردآوری: حیاط خلوت

منابع:

bichashk.com

pormatlab.com

bartarinha.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *