خانه > مجله سلامت > مراقبت از کودکان > کولیک نوزادان: نشانه ها، علت و درمان کولیک نوزاد

کولیک نوزادان: نشانه ها، علت و درمان کولیک نوزاد

کولیک نوزاد و راه های درمان آن

گریه کردن تنها راه برای برقراری ارتباط نوزاد با والدین و درخواست تأمین نیازهای او است اما در نوزاد مبتلا به کولیک، گریه ناگهانی نوزاد بدون هیچ دلیلی شروع می‌شود و هیچ راه درمانی ندارد. کولیک نوزاد بیشتر برای نوزادانی ایجاد می شود که زودتر تر از موعد به دنیا آمده باشند. بنابراین زایمان زودرس می تواند دلیل کولیک نوزاد باشد.

کولیک نوزادان یک بیماری نیست، بلکه ترکیبی از رفتارهای ناخوشایند است که هیچ راه درمانی برای آن، به جز گذشت زمان وجود ندارد و در نوزادان ۱ تا ۵ ماهه رخ می‌دهد. گاهی کولیک می‌تواند تا آخر شب ادامه یابد و مشکل شدن آرام کردن کودک، باعث نگرانی و خستگی والدین می‌شود.

کولیک نوزادان: نشانه ها، علت و درمان کولیک نوزاد

بنابراین پیشنهاد می کنم پدر و مادرانی که نوزاد زیر ۴ ماه دارند و یا منتظر تولد فرزندشان هستند این مطلب از سایت حیاط خلوت را تا انتها مطالعه کنند.

راه های درمان کولیک نوزاد چیست؟

علاوه بر ناامیدی و خستگی، شما ممکن است تجربه کافی برای آرام کردن نوزاد خود را نداشته باشید. بنابراین باید ترفندهای تسکین دهنده خاص برای آرام کردن نوزاد خود بکار ببرید تا بتوانید رفتارهای کولیکی نوزاد خود را آرام کنید. فقط توجه کنید در یک زمان چندین ترفند را استفاده نکنید زیرا ممکن است کودک را بیش از حد تحریک کرده و گریه‌های او تقویت شوند.

اگر علت کولیک نوزاد اضطراب و استرس باشد:

عکس‌العمل به گریه‌های کودک

پاسخ دادن به گریه‌های نوزاد تنها راه برای برقراری ارتباط با نیازهای او است. بنابراین زمانی که گریه می‌کند نسبت به او عکس‌العمل نشان دهید زیرا او می‌فهمد، شما به سمت او می‌روید و اندکی آرام می‌شود. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که واکنش سریع به گریه‌های کودک باعث می‌شود که گریه او در بلندمدت کاهش یابد.

محدود کردن برانگیختگی‌های کودک

تا حد امکان کودک را در محیط‌های شلوغ که باعث می‌شود بیشتر تحریک شود، نبرید. هیجان زدگی می‌تواند باعث تحریک کودک و گریه های شدید نوزاد در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب شود.

محیط را آرام کنید

تلاش برای ایجاد محیطی آرام ممکن است به آرام شدن کودک کمک کند. نور چراغ، صحبت کردن یا آواز خواندن و سر و صداهای دیگر را در محیط به حداقل برسانید.

اگر علت کولیک نوزاد مشکل گوارشی است:

ایجاد فشار بر شکم نوزاد

در برخی از نوزادان کولیکی دیده شده است با ایجاد فشار ملایم بر روی شکم و یا لمس و ماساژ شکم نوزاد توسط مادر، کودک آرام‌تر می‌شود. بنابراین نوزاد را طوری در آغوش بگیرید که شکمش به سمت آغوش شما باشد و صورتش مقابل صورت شما قرار گیرد تا به شکمش فشار وارد شود و آرام شود.

سعی کنید کودک آروغ بزند

سعی کنید کودک را وادار به آروغ زدن کنید. ممکن است ناراحتی کودک شما ناشی از گاز معده باشد که باعث درد و دل پیچه در او شود.

استفاده از قطره‌های ضد گاز

درباره قطره‌های ضد گاز برای کودک خود از پزشک او سؤال کنید. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش گاز شکم ممکن است ناراحتی و گریه کودک را کاهش دهد. از پزشک متخصص اطفال درباره قطره‌های گاز بر پایه سایمتیکون که با شکستن حباب‌های گاز در شکم، علائم کودک را از بین می‌برد، سؤال کنید. اگر چه تحقیقات هنوز نشان نداده‌اند که این درمان به طور قطع به کولیک نوزادان کمک می‌کند، ولی ممکن است پزشک آن را برای کودک شما پیشنهاد دهد.

درمان با پروبیوتیک را در نظر بگیرید

قطره‌های پروبیوتیک ممکن است گریه‌های کولیکی را در برخی از نوزادان مختل کند، احتمالاً به این دلیل که باعث کاهش مشکلات شکمی می‌شوند (باکتری‌های پروبیوتیک به طور طبیعی در دستگاه گوارش رشد می‌کنند و به بهبود سلامت روده‌ها کمک می‌کنند). هنوز به طور قطع کارایی این قطره‌ها مشخص نشده است  اما در مورد مصرف این داروها، با متخصص اطفال مشورت کنید.

تغذیه مادر

در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، بررسی کنید مادر چه غذاهایی می‌خورد. با پزشک در مورد رژیم غذایی مادر که ممکن است باعث مشکلات شکمی نوزاد شود، مانند سبزیجات (کلم، کلم گل کلم)، مرکبات یا غذاهای آلرژیک (لبنیات، سویا، گندم، تخم مرغ، بادام زمینی، مغزها، ماهی) صحبت کنید.

تغییر نوع شیر کودک

بعضی از انواع فرمول‌های شیر برای دستگاه‌های گوارش حساس کودکان طراحی شده و یا حاوی شیر گاو نمی‌باشند. مطالعات نشان داده است که استفاده از فرمول‌های شیر هیدرولیز شده مخصوص، علائم کولیک را در برخی از نوزادان کاهش می‌دهد. از فرمول هیدرولیز کازئین یا فرمول‌های جزئی هیدرولیز شده به عنوان درمان‌های کولیک استفاده می‌شوند ولی شواهد کافی برای آن‌ها هنوز وجود ندارد. حتماً قبل از تغییر نوع شیر کودک خود با پزشک مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، هرگز نباید هر گونه داروی شیمیایی و یا گیاهی یا داروی دیگری بدون نظر پزشک متخصص اطفال، به کودک خود بدهید و همیشه قبل از ایجاد تغییرات عمده در رژیم غذایی کودک خود، با پزشک نوزاد خود صحبت کنید.

گریپ واتر (گریپ میکچر)

یک درمان طبیعی کولیک استفاده از قطره‌های گریپ واتر یا همان گریپ میکچر است. این قطره‌ها گیاهی است و از بی کربنات سدیم تشکیل شده است. بسیاری از والدین معتقدند که گریپ واتر برای درمان کولیک موثر است، اما هیچ مطالعه‌ای، اثربخشی آن را در کاهش علائم کولیک نشان نداده است. چون یک داروی گیاهی است دلیل بر امن بودن آن نیست، بنابراین همیشه قبل از مصرف آن برای کودک یا هر نوع داروی گیاهی دیگر با پزشک مشورت کنید.

کولیک نوزادان: نشانه ها، علت و درمان کولیک نوزاد

سایر ترفندهای آرام بخش برای درمان کولیک نوزادان چیست؟

در آغوش گرفتن

در آغوش گرفتن نوزاد، نزدیکی فیزیکی به کودک، به او حس امنیت و آرامش می‌دهد و تا حدی در آرام کردن او مؤثر است.

قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد در یک پتو باعث گرمی او می‌شود. ترکیبی از گرما و احساس امنیت می‌تواند سبب آرام‌تر شدن کودک شود.

ایجاد نویز سفید

نویز سفید و یا صدای جاروبرقی، خشک کن یا صدای سشوار برای نوزاد می‌تواند آرامش‌بخش باشد (به یاد صداهای در رحم). حتی ممکن است مجبور شوید صدای نویز سفید را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

یک موسیقی آرامش بخش در محیط پخش کنید

گریه کودک ممکن است با آواز آرام یک لالایی یا سی دی موسیقی کلاسیک کمتر شود. بیشتر نوزادان از صداهای طبیعت یا صداهایی مانند گفتن “ش” لذت می‌برند. می‌توانید صداهای مختلف را برای یافتن علاقه کودک خود، آزمایش کنید.

از پستانک استفاده کنید

به نظر می‌رسد برخی از نوزادان کولیکی می‌خواهند در همه حال شیر بخورند و این ممکن است به دلیل مکیدن غریزی باشد، نه به این دلیل که گرسنه هستند. بنابراین اگر کودک به اندازه کافی شیر خورده است، می‌توانید با یک پستانک نیاز مکیدن او را پاسخ دهید و از گریه‌های او بکاهید.

تغییر محیط

گاهی فقط یک تغییر مکان و رفتن به فضای باز می‌تواند موجب تغییر حالت کودک شود. جنبش و حرکت می‌تواند به آرام شدن کودک کمک کند. کودک خود را برای پیاده روی در کالسکه بگذارید و به بیرون بروید.

آیا باید کودکم را به دکتر ببرم؟

اگر گریه‌ها و فریادهای روزانه کودک شما به علت کولیک باشد، ایده خوبی است که وضعیت کودک خود را با دکتر در میان بگذارید. پزشک علت کولیک نوزاد مانند ریفلاکس، عفونت یا حساسیت شیر شما را بررسی می‌کند و ممکن است چند ترفند تسکین دهنده به شما پیشنهاد دهد.

*********************************************

همچنین بخوانید:

دلایل بی قراری کودک هنگام مدفوع کردن

۸ اشتباه رایج ماردان جوان در نگهداری از نوزاد

دعا برای زیاد شدن شیر مادر

بهترین روش ها برای درمان دل درد نوزاد

*********************************************

گزدآوری: بخش مراقبت از کودکان

منبع: ستاره

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *