خانه > اسرار خانه داری > آشپزخانه > اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز رومیزی

یکی از وسایل ضروری در هر آشپزخانه اجاق گاز درنظر گرفته می‌شود. نسل جدید اجاق گازها به‌صورت رومیزی و توکار تولید می‌شوند و فضای کمی از آشپزخانه اشغال می‌کنند. به‌همین دلیل این مدل اجاق گازها طرفداران بیشتری بین افراد دارند. اجاق گازها نیز مانند هر وسیله دیگری از اجزا و قطعات مختلف تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین قطعات این وسیله ترموکوپل اجاق گاز است. افراد با شناخت قطعات اجاق گاز، هم از مشکلات آن اطلاع می‌یابند و هم کیفیت اجاق گاز را بهتر تشخیص می‌دهند.

اجاق گاز رومیزی

انواع اجاق گازهای رومیزی

اساسا اجاق گازهای رومیزی ازنظر جنس بدنه صفحه به دو نوع شیشه‌ای و استیل تقسیم می‌شوند. هر یک از انواع اجاق گاز رومیزی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که در ادامه مشخصات فنی این مدل اجاق گازها مورد بررسی قرار گرفته است.

اجاق گاز رومیزی شیشه ای

نمونه اجاق گازهای صفحه‌ای شیشه‌ای از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، زیرا ظاهر آنها زیبا و لوکس است و با دکوراسیون مدرن به‌خوبی هماهنگ می‌شوند. این مدل اجاق گاز نه‌تنها ازنظر ظاهری جذابیت دارد و به فضای آشپزخانه جلوه می‌بخشد، بلکه بدنه آن که از شیشه سکوریت تشکیل شده و دربرابر حرارت، ضربه و خط‌وخش مقاومت دارد.

با وجود اینکه اجاق گاز رومیزی شیشه ای به‌راحتی کثیف می‌شود و لکه‌ها بر روی آن بیشتر دیده می‌شوند، اما تمیزکردن آن نیز آسان خواهد بود. دارندگان این مدل اجاق گاز می‌توانند آن را با یک دستمال مرطوب نظافت کنند.

اجاق گاز رومیزی استیل

نوع دیگری از اجاق گازهای رومیزی، از جنس بدنه استیل درست شده‌اند که مقاومت بیشتری در مقایسه با نمونه‌های شیشه‌ای دارند. به‌طور معمول در ساخت اجاق گازهای صفحه‌ای استیل از متریال مرغوب و درجه یک استفاده می‌شود که دربرابر ضربه و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارند. علاوه‌بر این اجاق گازهای رومیزی استیل دربرابر حرارت بالا نیز مقاوم هستند و کارایی مطلوبی خواهند داشت.

اجاق گاز رومیزی استیل در مقایسه با نمونه‌های شیشه‌ای دیرتر کثیف می‌شوند، اما تمیزکردن آن‌ها در مقایسه با اجاق گازهای شیشه‌ای سخت است و به زمان بیشتری نیاز دارد. بااین‌حال افراد باید در هنگام تمیزکردن این مدل اجاق گازها دقت کنند تا به بدنه آن آسیب نزنند.

اجاق گاز رومیزی

ویژگی‌های اجاق گاز رومیزی

ویژگی بارز اجاق گازهای رومیزی این است که بر روی سطح کابینت قرار می‌گیرند و فضای زیادی در آشپزخانه اشغال نمی‌کنند. اجاق گازهای رومیزی نسبت به نمونه‌های فردار با وزن کمی تولید می‌شوند و حمل‌ونقل آسان‌تر خواهد بود. در اجاق گازهای صفحه‌ای کنترل پخش شعله بر روی حلقه داخلی و خارجی مشعل به‌راحتی انجام می‌شود.

این ویژگی عملکرد اجاق گازها را در پخت‌وپز بهبود می‌بخشد. اجاق گازهای رومیزی به‌ویژه نمونه‌های مجهز به ترموکوپل اجاق گاز از ایمنی بیشتری برخوردار هستند که درصورت خاموش‌شدن شعله به‌طور اتوماتیک مسیر جریان گاز را قطع می‌کنند.

اجاق گازهای رومیزی با تعداد شعله‌های مختلف تولید می‌شوند و افراد باتوجه‌به تعداد افراد خانواده خود و میزان پخت‌وپز می‌توانند اجاق گاز با شعله‌های مشخصی را برگزینند. البته ابعاد هر اجاق گاز صفحه‌ای باتوجه‌به تعداد شعله‌های آن و فاصله شعله‌ها از یکدیگر متغیر خواهد بود. بااین‌حال افراد در هنگام خرید اجاق گاز صفحه‌ای باید ابعاد آن را متناسب با هود برگزینند تا در هنگام نصب و استفاده از آن به دردسر نیفتند.

قطعات اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز از قطعات مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام از این قطعات وظیفه خاصی برعهده دارد. درصورتی‌که تولیدکنندگان از قطعات باکیفیت در ساخت این وسیله استفاده کنند، کیفیت این وسیله نیز افزایش می‌یابد.

ترموکوپل اجاق گاز

یکی از قطعات اجاق گاز که ایمنی آن را تضمین می‌کند، ترموکوپل اجاق گاز نام دارد. درصورتی‌که شعله اجاق گاز به‌طور ناخواسته بر اثر سرریزشدن غذا یا وزش با خاموش شود، این قطعه با مسدود‌کردن مسیر گاز از تجمع گاز در فضای خانه جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه این قطعه احتمال به‌وجود آمدن خطراتی همچون آتش‌سوزی و انفجار را به‌حداقل می‌رساند.

شیر اجاق گاز

یکی دیگر از قطعات مهم اجاق گازها، شیر آن است که وظیفه تنظیم گاز ورودی به سرشعله را برعهده دارد. در اجاق گازهای رومیزی از انواع مختلفی شیر استفاده می‌شود. باکیفیت بودن شیر اجاق گاز باعث افزایش طول عمر این وسیله گازسوز خواهد شد و از ایجاد مشکلاتی همچون نشت گاز جلوگیری می‌کند.

ولوم اجاق گاز

برخلاف ترموکوپل اجاق گاز که در ظاهر این وسیله تاثیری ندارد و نقش آن فقط در ایمنی اجاق گاز موثر است، ولوم اجاق گاز در زیبایی این وسیله بسیار موثر درنظر گرفته می‌شود. البته علاوه‌بر زیبایی این قطعه، کیفیت آن نیز اهمیت دارد و ساخت آن باید از متریالی باشد که بر اثر حرارت ذوب نشود و تغییر شکل ندهد.

اجاق گاز رومیزی

فندک اجاق گاز

یکی دیگر از قطعات مهم فندک اجاق گازها، فندک آن به‌حساب می‌آید که عمل روشن‌کردن شعله را انجام می‌دهد. معمولا دو نوع فندک از جمله فندک اتوماتیک و فندک غیراتوماتیک در ساخت اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد فندک‌های اتوماتیک بدین صورت است که با فشردن و چرخاندن ولوم اجاق گاز درخلاف عقربه‌های ساعت، جریان گاز به سرشعله انتقال می‌یابد و با جرقه زدن شعله گاز را روشن می‌کند. درحالی‌که فندک‌های غیراتوماتیک اغلب در مدل‌های قدیمی اجاق گازهای رومیزی استفاده می‌شوند و این مدل اجاق گازها معمولا فاقد ترموکوپل اجاق گاز هستند.

در اجاق گازهایی با فندک غیراتوماتیک یک دکمه تعبیه شده است که افراد با فشردن و چرخاندن ولوم، این دکمه را نیز باید فشار دهند تا فندک غیراتوماتیک شعله گاز را روشن کند.

جرقه زن اجاق گاز

جرقه زن اجاق گاز یک ترانس است که وظیفه ایجاد جرقه را چینی فندک برعهده دارد. خراب‌شدن این قطعه مشکلاتی برای فندک اجاق گاز ایجاد می‌کند.

شبکه چدنی اجاق گاز

شبکه چدنی یکی دیگر از قطعات اجاق گاز است که وجود آن در توزیع حرارت تاثیر دارد. این قطعه در زیبایی اجاق گاز اهمیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه‌بر این کیفیت آن نیز مهم درنظر گرفته می‌شود، زیرا نباید رنگ و شکل آن به مرور زمان در اثر حرارت تغییر کند.

مشعل یا سرشعله اجاق گاز

مشعل یا سرشعله اجاق گاز یکی دیگر از قطعات اساسی اجاق گاز است که از دو قسمت مهم تشکیل شده است. سرشعله وظیفه هدایت شعله با حداکثر گرما به سمت ظرف را برعهده دارد و از یک سمت به ترموکوپل اجاق گاز اتصال می‌یابد.

بوبین اجاق گاز

یکی دیگر از قطعات اجاق گاز رومیزی بوبین نام دارد. این قطعه به‌وسیله جریان برق تولیدشده در ترموکوپل فعال می‌شود و وظیفه قطع و برقراری جریان گاز را انجام می‌دهد.

میکروسوئیچ اجاق گاز

میکروسوئیچ اجاق گاز یکی دیگر از قطعات مهم اجاق گازهای رومیزی است. این قطعه الکترونیکی دستور قطع و وصل شدن جریان برق را در جرقه زدن فندک ارسال می‌کند. درصورت خراب‌شدن میکروسوئیچ، فندک اجاق گاز از کار می‌افتد.

اجاق گاز رومیزی

جمع‌بندی

اجاق گاز یکی از وسایل ضروری هر آشپرخانه‌ای است. امروزه این وسیله گازسوز با استفاده از فناوری جدید به‌صورت صفحه‌ای و رومیزی در دو نوع شیشه‌ای و استیل تولید می‌شود. اجاق گازها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که مهم‌ترین قطعه موثر در ایمنی آن ترموکوپل اجاق گاز به‌حساب می‌آید. در مجموعه هاتیران انواع اجاق گازهای مجهز به ترموکوپل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. مشتریان برای خرید اجاق گاز مورد نظر خود از این مجموعه می‌توانند با شماره‌های ۵۵۲۶۱۶۶۰۰۲۱- و ۵۵۲۶۱۶۶۱۰۲۱- تماس بگیرند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به افزایش آلودگی آب در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *