خانه > آشپزی و تغذیه > خواص مواد غذایی > خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای کبد چرب

خواص آبغوره برای کبد چرب 

آبغوره برای کبد چرب خوب است ؟ قرار دادن آبغوره در رژیم غذایی روزانه می تواند به درمان کبد چرب کمک کند . در ادامه با خواص آبغوره و تاثیر آن روی کبد چرب بیشتر آشنا می شوید .

کبد چرب نوعی بیماری خطرناک و جدی است که با ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم‌های کبد، به‌وجود می‌آید. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، اثرات منفی زیادی به دنبال دارد و ممکن است منجر به بروز بیماری‌های خطرناک و مرگ و میر ‎شود.

یکی از دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب، سبک زندگی و عادات غذایی نادرست است.

سلامت کبد برای دوام طول عمر بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنیم که به سلامت کبد چرب آسیب نرسانند.

آبغوره یکی از چاشنی‌های پرطرفدار در غذاهای ایرانی است. ما در این مقاله قصد داریم درباره خواص آبغوره برای کبد چرب صحبت کنیم. همراه ما باشید.

خواص مهم آبغوره برای بدن

آبغوره از چاشنی‌های خوش‌طعم و مفیدی است که به بهبودی بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن، پیشگیری از سرطان‌ها، مبارزه با تومورهای سرطانی، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، کمک به بهبودی درد سیاتیک و کمردرد، کاهش وزن، کنترل دیابت، زیبایی پوست و … از جمله خواص آبغوره است.

بنابراین مصرف به ‌اندازه‌ی آبغوره برای سلامتی بدن بسیار مفید است و مشکلات گوارشی را به حداقل می‎رساند.

چرا آبغوره برای کبد چرب مفید است؟

کبد، مزاج گرم و تری دارد و عوامل مختلف ممکن است مزاج کبد را سرد کنند. سردی کبد توانایی آن را برای تجزیه چربی‌ها به حداقل می‌رسد. زمانی‌که چربی‌ها در کبد جمع می‌شوند، بیماری کبد چرب بروز می‌کند.

مصرف آبغوره در غذاها برای تقویت کبد بسیار مفید است و به رفع چربی‌های سطحی کبد کمک می‌کند.

البته بر اساس طب سنتی، مصرف بیش از حد آبغوره، آبلیمو و انواع چاشنی‌های ترش در غذاها خود باعث سرد شدن کبد می‎شود و عوارضی را به‌دنبال دارد.

چه کسانی کبدشان چرب می شود؟

  • ۱-افرادی که بیماری دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. درمان‌های رایج برای کنترل دیابت ممکن است برای این افراد موثر نباشد.
  • ۲-مصرف بعضی از داروهای شیمیایی، اثرات منفی بر روی کبد می‌گذارند. به عنوان مثال آنتی‌بیوتیک‌ها و چرک خشک‌کن‌ها عوارض زیادی دارند و مشکلات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند.
  • ۳-افرادی که در تهیه وعده‌های غذایی خود از چربی و روغن زیادی استفاده می‎کنند، به مرور زمان به بیماری‌هایی مثل سوزش چشم، خارش چشم و کبد چرب مبتلا می‎شوند.
  • ۴-افرادی که در وعده‌های غذایی خود از تخم مرغ به حالت نیمرو و آب پز زیاد استفاده می‌کنند، بیشتر از همه در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند. بهتر است این افراد مصرف زرده تخم‌مرغ را کاهش دهند.
  • ۵-افرادی که بدون مشورت با پزشک برای کاهش وزن خود از رژیم‌های مختلف استفاده می‌کنند، بیماری کبد چرب سریع‌تر به سراغشان می‌آید.

این افراد در مدت زمان کم، وزنشان به شدت کاهش می‎یابد و فکر می‌کنند که در کاهش وزن خود موفق عمل کردند، در حالی‌که این رژیم‌های نادرست عوارض بسیاری دارند.

طرز تهیه شربت آبغوره و خواص آبغوره برای کبد چرب

این شربت بی نظیر را می توانید تا دو وعده در روز استفاده نمایید. آبغوره تازه را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید؛ هنگام خوردن شربت به ازای هر یک لیوان شربت، از یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری سکنجبیناستفاده کنید.

برای خوش طعم تر شدن شربت می توانید دلار به مقدار لازم به آن اضافه نمایید. مقدار مصرف آن روزانه دو وعده صبح یا عصر و یا صبح و شب است.

تاثیر آبغوره بر فشار خون

بسیاری از افراد آبغوره را برای کاهش فشار خون مصرف می‌کنند. اما بررسی‌ها نشان داده است که آبغوره در واقع باعث کاهش قند خون شده و از آنجا که کاهش قند خون علائمی شبیه به کاهش فشار خون دارد، فرد تصور می‌کند که فشار خون او پایین آمده است.

تاثیر آبغوره بر دیابت

آبغوره به جهت داشتن مقادیری از کروم و همچنین ترکیبات پلی فنول و فلاونوئیدها و اسیدهای آلی، به بهبود عمل انسولین کمک می‌کند. هر ماده غذایی با این خصوصیات می‌تواند برای فرد دیابتی مفید تلقی شود. در طب سنتی هم به مصرف روزانه آبغوره برای دیابت توصیه شده است.

برای پایین آوردن قند خون با استفاده از آبغوره می‌توان آن را به تنهایی یا در کنار دیگر داروهای گیاهی مصرف کرد. یکی از ساده ترین روش‌ها این است که به مدت ۱۵ روز آبغوره بدون نمک را روی همه انواع غذاها و سالادها اضافه کنید.

فواید آبغوره برای کبد چرب

یکی از خواص آبغوره پاکسازی کبد و درمان بیماری کبد چرب است. چنانچه به بیماری خاصی مبتلا نیستید، می‌توانید از آبغوره در کنار سوپ، سالاد یا به جای آبلیمو و سس در طعم دهی غذاهای خود استفاده کنید.

کلام آخر

کبد چرب یک بیماری خاموش است. ممکن است افرادی که به آن مبتلا هستند، بی‌خبر باشند و به رژیم غذایی غلط خود ادامه دهند. در حقیقت با رعایت نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، درصد ابتلا به بیماری کبد چرب در شما کاهش می‌یابد.

منابع:

alis.ir

salameno.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید مصرف ژلاتین برای پوست و مو

ژلاتین چیست؟ ژلاتین ماده‌ای جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *