خانه > آشپزی و تغذیه > خواص مواد غذایی > مفیدترین موادغذایی که به کاهش فشار خون کمک می کند

مفیدترین موادغذایی که به کاهش فشار خون کمک می کند

مفیدترین موادغذایی که به کاهش فشار خون کمک می کند

مواد غذایی برای کاهش فشار خون

تقریباً نزدیک به ۴۷% از بزرگسالان در معرض بیماری فشارخون بالا هستند و از آن رنج می‌برند که این رقم با توحه به سن افراد، افزایش پیدا می‌کند و افراد دارای سن بالاتر بیشتر به این مبتلا می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل کردن فشارخون، توجه داشتن به رژیم غذایی و مواد غذایی مصرفی خود است. یکی از بهترین روش‌ها برای سالم‌تر کردن رزیم غذایی، استفاده کردن از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است. یکی از بهترین توصیه‌ها برای کاهش فشارخون، کاهش مصرف سدیم و نمک مصرفس در طول است که تاثیر بسیار چشم‌گیری بر فشارخون دارد.

ما در این مطلب سعی به معرفی بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای کاهش فشارخون کردیم تا شما با در نظر گرفتن رژیم غذایی کنونی خود، بتوانید از این مواد غذایی نیز به طور روزانه استفاده کنید تا فشارخون خود را به حداقل برسانید.

تاثیر موز بر کاهش فشارخون

مواد غذایی برای کاهش فشار خون

موز سرشار از ماده‌ای به نام پتاسیم است که تحقیقا نشان داده که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فشارخون دارد. هر موز متوسط حدود ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم دارد که مساوی با ۱۱% مصرف روزانه این ماده برای آقایان و مساوی با ۱۶% مصرف روزانه مجاز برای خانم‌ها است. توجه داشته باشید که پتاسیم برای بیماری‌های کلیوی مضر است و مصرف آن در هنگام داشتن این بیماری توصیه نمی‌شود. اگر شما به این نوع بیماری‌ها مبتلا هستید حتما قبل از مصرف پتاسیم از پزشک خود مشورت بخواهید.

تاثیر گردو بر کاهش فشارخون

مغز گردو سرشار از مگنزیم و پتاسیم است که هر دوی این موارد ثابت کرده‌اند که تاثیر بسیار چشم‌گیری در کاهش فشارخون دارند. به علاوه آن، گردو دارای مقدار زیادی فیبر و چربی‌های سالم است که به از بین بردن کلسترول خون کمک می‌کند که نتیجه آن بهبود عملکرد عروق قلبی و در نهایت کاش فشار خون می‌باشد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۹ ثابت کرد که افرادی که از غذاهای پرچربی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، پس از قرار دادن و استفاده از گردو پس از شش هفته، فشارخون پایین‌تری را در بدن خود تجربه کردند. بهترین روش استفاده از گردو این است که مغزهای تازه گردو را بدون نمک در طول روز به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم مصرف کنید تا نتایج چشمگیر این ماده غذایی را تجربه کنید. برای خرید اینترنتی گردو فله یا کیلویی از لینک کمک بگیرید.

تاثیرات بلوبری بر کاهش فشارخون

بلوبری دارای مواد معدنی و مغذی بسیار زیادی است که باعث می‌شود رگ‌های بدن شما پاکسازی شوند و خون را بهتر در بدن جریان دهند. همچنین مصرف کردن بلوبری به صورت روزانه باعث می‌شود که مقدار آنتی اکسیدان‌های موجود در جریان خون شما افزایش یابد و قلب شما را در برابر بیماری‌های مختلف قلبی محافظت کند. در تحقیقات نشان داده‌شد افرادی که برای ۲۸ روز از نوشیدنی‌های بر پایه بلوبری استفاده کردند، شاهد کاهش فشارخون و عملکرد بهتر بدن خود شدند. به علاوه آن، تحقیقات رسمی دانشگاهی دیگری ثابت کرده که بلوبری برای عملکرد و سلامت مغز بسیار مفید هستند.

تاثیرات رب انار بر کاهش فشارخون

مواد غذایی برای کاهش فشار خون

رب انار ملس یکی از بهترین مواد خوراکی برای آشپزی و یا مصرف به صورت جداگانه است که بر پایه انار است. انار یکی از بهترین منابع طبیعی آنتی اکسیدان است که طبق تحقیقات خود را به عنوان یکی از بهترین ماده‌ها برای حفظ سلامت قلب ثابت کرده است. انواع رب انار ترش، ملس یا شیرین دارای خواص بسیار زیادی است که همگی آنها از انار به دست می‌آید. مواد مغذی موجود در رب انار به پاکسازی عروق شما کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود که جریان خون شما به راحتی در همه جای بدن شما پخش شود که در نتیجه به پایان آوردن فشارخون شما کمک می‌کند.

تاثیر شکلات تلخ بر کاهش فشارخون

شکلات تلخ سرشار از کاکئو می‌باشد که دارای مواد مفید بسیار زیادی است که به پاکسازی رگ‌های بدن شما کمک می‌کند که نتیجه آن کاهش فشارخون است. بهترین نوع شکلات تلخ با ۷۰% تا ۸۵% خلوص است که دارای مقدار بسیار زیادی مواد مفید برای قلب است. طبق تحقیقات رسمی دانشگاه‌ها، ثابت شده که مصرف شکلات تلخ بر روی افرادی که دارای فشارخون بالا دارند بسیار کارساز است و نتایج بسیار چشمگیری در کاهش فشارخون آنها دارد.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد شکلات تلخ می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. افرادی که در معرض بیماری قند شدید هستند از مصرف بیش از حد این مواد غذایی باید پرهیز کنند.

تاثیر ماست بر کاهش فشارخون

مصرف ماست می‌تواند تا حد بسیار زیادی فشارخون شما را کاهش دهد. ماست دارای مواد مغذی بسیار زیادی همچون کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که همگی آنها ثابت کردند که خاصیت کاهش فشارخون را دارند. علاوه بر آن، لبنیات دارای مقدار زیاد پروبیوتیک هستند که دقیقا همانند بقیه مواد مغذی ذکر شده، خواص کاهش فشارخون را دارند.

پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن از ماست‌های پرچرب پرهیز کنید و از ماست‌های کم چرب بیشتر استفاده کنید. مصرف بیش از حد ماست پرچرب باعث افزایش وزن می‌شود.

تاثیرات ماهی پرچرب بر کاهش فشارخون

ماهی‌های پرچرب مثل ماهی تن و سالمون سرشار از چربی سالم امگا ۳ است که طبق تحقیقات ثابت شده که از بیماری‌های قلبی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. به علاوه آن، این ماده کمک می‌کند که فشارخون خود را کنترل کنید و حتی آن را کاهش دهید. آزمایشی ثابت کرده که استفاده از گوشت پرچرب ماهی به جای گوشت دامی و لبنیات، می‌تواند تاثیر بیار چشمگیری بر پایین آوردن فشارخون شما داشته باشد.

تحقیقی در سال ۲۰۲۲ نشان داده که مصرف ۲ تا ۳ گرم از امگا ۳ می‌تواند تا حد خوبی فشارخون شما را کاهش دهد و به سلامت قلب شما کمک کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به کاهش فشارخون شما کمک کنند و علاوه بر آن سلامت بدن و قلب شما را نیز بهبود بخشند. توجه داشته باشید که اگر در مرحله‌ای جدی از فشارخون بالا هستید، علاوه بر مصرف این مواد غذایی، با پزشک خود برای درمان این بیماری با دارو نیز مشورت کنید. این مطلب لیستی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با فشارخون بالا را به شما معرفی کرد تا شما بتوانید با استفاده از این مواد غذایی، فشارخون خود را کنترل و کاهش دهید. از همراهی شما با ما متشکریم!

نویسنده: امیرحسین نظری

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید مصرف ژلاتین برای پوست و مو

ژلاتین چیست؟ ژلاتین ماده‌ای جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *