خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > چرا فشار خون بالا در سالمندان خطرناک است؟

چرا فشار خون بالا در سالمندان خطرناک است؟

چرا فشار خون بالا در سالمندان خطرناک است؟

همانطور که می دانید، فشار خون بالا در ایران از جمله بیماری های شایع است. اگر بیمار مبتلا به فشار خون بالا به صورت منظم داروهای خود را مصرف کند، این بیماری به خودی خود خطری به همراه نخواهد داشت؛ اما با افزایش سن، خطر این بیماری افزایش می یابد و سالمندان مبتلا به این بیماری باید توجه بیشتری نسبت به سبک زندگی و مصرف داروهای خود داشته باشد. از جمله خطرات این بیماری برای سالمندان به موارد زیر باید اشاره داشت:

  • فشار خون بالا باعث خراشیدگی دیواره عروق خونی شده و در نتیجه باعث ایجاد آسیب به این عروق و قلب می شود.
  • این موضوع می تواند به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و عروق کرونری منجر شود.
  • فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به عروق خونی در مغز شود و خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. این اثرات به خصوص برای سالمندان که عروق خونی ضعیف تری دارند، خطرناک خواهد بود.
  • این بیماری بر حافظه، تمرکز و توانایی شناختی سالمندان تأثیر خواهد داشت.
  • افزایش فشار خون بر کلیه ها اثر خواهد گذاشت و در صورت عدم کنترل مناسب، باعث پیشرفت سریع تر بیماری های کلیوی می شود.
  • فشار خون بالا خطر ابتلا به برخی بیماری های دیگر از جمله دیابت، نارسائی قلبی و مشکلات دید از قبیل نارسائی شبکیه را افزایش خواهد داد.
  • در سالمندان فشار خون بالا بر تعادل و پایداری آن ها تأثیر دارد و باعث افزایش خطر سقوط و آسیب های مرتبط با آن می شود.

چگونه فشار خون بالا را در سالمندان کنترل کنیم؟

تنها روش درمان فشار خون بالا کنترل فشار خون است، از این رو افراد مبتلا به آن باید تمامی موارد گفته شده در قسمت پایین را رعایت کنند؛ اما رعایت این نکات در سالمندان اهمیت بیشتری دارد. چرا که با افزایش سن، هر اشتباهی نتایج غیر قابل پیش بینی به همراه داشته باشد. از مهم ترین نکاتی که برای کنترل فشار خون باید انجام داده به موارد زیر باید اشاره داشت:

  • انجام فعالیت های ورزشی سبک مثل پیاده روی یا شنا می تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کرده و حتی به شما آرامش روحی دهد.
  • افزایش وزن ممکن است فشار خون را افزایش دهد. کاهش وزن از طریق تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی در کنترل فشار خون مؤثر خواهد بود. اگر نمی توانید وزن خود را کاهش دهید، از افزایش آن پیشگیری کنید.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید چرا که نمک اصلی ترین دلیل افزایش فشار خون است. متأسفانه مصرف آن در ما ایرانیان بیشتر از میانگین جهانی برآورده شده است.
  • مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند موز، نخودفرنگی و سبزیجات دیگر می تواند مفید باشد. به صورت کلی مصرف پتاسیم مخصوصاً برای آقایان در سنین بالا توصیه می شود.
  • مصرف الکل ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. از این رو بهتر است به عنوان یک بیمار مبتلا به فشار خون مصرف الکل را قطع نمایید.
  • بد نیست بدانید که یکی از دلایل اصلی افزایش فشار خون، مشکلات روانی همچون استرس است. تکنیک های مانند یوگا، تمرین تنفسی و مدیتیشن به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کنند.
  • سالمندان باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا فشار خونشان را مداوم کنترل کنند. در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهای فشار خون جدید تجویز کند.
  • اگر پزشک داروی کنترل فشار خون تجویز کرده است، حتماً باید از دستورات پیروی کنید و تمامی داروها را به صورت دقیق مصرف کنید.
  • در صورتی که تصمیم دارید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و وزن زیادی از دست دهید، قبلاً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

چرا افزایش فشار خون در سالمندان بیشتر است؟

با اینکه افزایش فشار خون به سن خاصی محدود نیست اما این بیماری با افزایش سن تشدید می شود. اغلب بیماری افزایش فشار خون بعد از سن ۴۰ سالگی نشانه های خود را بروز می دهد اما این یک قاعده کلی نیست و با توجه به سبک زندگی و ژنتیک متفاوت خواهد بود. با افزایش سن ما نشانه های ایجاد یا تشدید بیماری فشار خون را مشاهده می کنیم و دلایل آن در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • با افزایش سن، عروق خونی انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و ضخامت عروق افزایش می یابد. این امر می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.
  • سطح فعالیت های فیزیکی با افزایش سن کاهش می یابد که می تواند باعث افزایش وزن، کاهش عملکرد قلب و افزایش فشار خون شود.
  • تغییرات در سطوح هورمون ها، به ویژه افزایش هورمون های استرال و کنترل ضعیف تر هورمون های رنین- آنژیوتانسین- آلدوسترون، می تواند فشار خون را افزایش دهد؛ که این تغییرات هورمونی با افزایش سن بیشتر دیده می شوند.
  • کارایی کلیه ها با افزایش سن کاهش می یابد که این امر منجر به افزایش حجم خون و در نتیجه افزایش فشار خون می شود.
  • با افزایش سن، مشکلات خواب افزایش می یابد که این موضوع می تواند باعث افزایش فشار خون شود.
  • عادات تغذیه ای نامناسب می توانند به افزایش فشار خون در سالمندان منجر شوند. مصرف بیش از حد نمک، چربی و قند ممکن است این بیماری را تشدید کند.
  • برخی از بیماری ها مانند دیابت، اضطراب، یا بیماری های کلیوی می توانند به افزایش فشار خون در سالمندان منجر شود.

روش های خانگی فشار خون در سالمندان

اگر به تازگی علائم فشار خون را مشاهده می کنید و یا اینکه فشار خون شما در سطح خطرناک بالا نرفته است، می توانید با روش های خانگی آن را کنترل کنید. البته این به معنی عدم مراجعه به پزشک نیست. این موارد تنها توصیه هایی هستند که به شما کمک می کند به صورت موقت فشار خون را کنترل نمایید.

از ترشیجات استفاده کنید

منظور ما استفاده از مواد غذایی ترش مانند لیمو است. دقت کنید که مواد غذایی که ترش شما نباید نمک داشته باشند. داشتن نمک نه تنها به شما در کاهش فشار خون کمک نخواهد کرد که آن را افزایش می دهند. می توانید از یک دوغ ترش یا مخلوط ماست و لیموترش استفاده کنید. به جای لیموترش می توانید از گریپ گروت یا نارنج استفاده کنید.

به اندازه کافی آب مصرف کنید

با مصرف آب می توانید غلظت خون خود را کاهش دهید و به این روش می توانید فشار خون بالا را کنترل کنید. البته باید این کار را در طول روز انجام دهید و بعد از افزایش فشار خون مصرف آب کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

به آرامش اعصاب خود اهمیت دهید

اگر به بیماری افزایش فشار خون مبتلا هستید بهتر است از محیط های پر استرس فاصله بگیرید. می توانید افرادی که شما را ناراحت می کنند و یا به شما استرس وارد می کنند، کمتر ملاقات کنید. از فعالیت های پر استرس کاری پرهیز کنید و تا جایی که می توانید با یوگا و برقراری ارتباط با انسان های سالم آرامش اعصاب خود را تقویت نمایید.

کلام آخر

از آنجایی که فشار خود بیماری خطرناکی است بهتر است در کنار سالمند خود از یک پرستار با تجربه استفاده کنید. پرستار سالمند با توجه به تجربه بالا خود در زمینه کنترل فشار خون سالمندان بهترین فردی است که می تواند در مواقع پرخطر، کنار عزیزان شما حاضر شود. در صورت تمایل به استخدام پرستار سالمند می توانید با همکاران ما در ایده آل آسایش تماس حاصل نمایید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *