خانه > آشپزی و تغذیه > شیرینی ، کیک ، دسر > طرز تهیه شله زرد سنتی خوش رنگ و خوشمزه

طرز تهیه شله زرد سنتی خوش رنگ و خوشمزه

شله زرد علاوه بر این که یک دسر گرم سنتی برای انواع نذری ها و مراسمات مذهبی هست، یک دسر عالی ختک برای مهمانی ها هم میتونه باشه. در این مطلب طرز تهیه شله زرد رو با نسبت های مناسبی میگم خدمتتون که برای هر مقدار که خواستید میتونید همین نسبت ها رو چند برابر کنید.

طرز تهیه شله زرد سنتی خوش رنگ و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج ۱ پیمانه
  • آب ۶ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • خلال بادام ۱/۴ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  •  زعفران آسیاب شده و دم شده نصف استکان
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • هل ساییده ۱/۴ قاشق چایخوری
  • دارچین و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

با این مقدار مواد ۴ پیاله شله زرد خواهید داشت.

طرز تهیه شله زرد

شله زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نیم دونه و حتما ایرانی باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره. من نیم دونه نداشتم و از برنج کامل استفاده کردم. فقط برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین.

برنجی رو که از شب قبل خیس کردیم با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار میدیم تا بپزه. حرارت رو بعد از به جوش اومدن ملایم کنید تا برنج به آرومی بپزه و خودش رو باز کنه. خیلی مهمه که کاملا پخته بشه و وا بره.

بعد از حدود یک ساعت که برنج کاملا پخت، شکر رو اضافه میکنیم.

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم شله زردمون جا بیفته. در این حین باید شله زرد رو هم بزنید که ته نگیره و همچنان حرارت باید ملایم باشه.

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب و خلال بادام (که از قبل خیس کردید) را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید. بعد از ریختن شکر باید همزدن را به طور مرتب انجام دهید تا ته نگیرد.  بعد از هم زدن مداوم شله زرد ، درب ظرف را با دم کنی بگذارید و روی حرارت خیلی ملایم بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند.

نکته :

برای سهولت در نتیجه میتوانید از برنج نیم دانه استفاده کنید که در آن صورت باید مقدار برنج نیم دانه را دو برابر میزان معمولی در نظر بگیرید.

اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد به ذائقه افراد بستگی دارد ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته میشود

دقت کنید قبل از باز شدن کامل برنج ، شکر را به آن اضافه نکنید چون باعث خام ماندن مغز برنج میشود.

کره از ترک خوردن شله زرد پس از سرد شدن , جلوگیری میکنه و شله زرد را خوشمزه تر می کند .

یک قابلمه بزرگ بردارید که وقتی با آب لازم میذارید بپزه حدود یک سوم بالای قابلمه خالی باشه که حسابی برنج توش قل بخوره و بجوشه و سر نره و به اطراف نپاشه و به خاطر پاشش به اطراف مجبور به کم کردن حرارت نشین .

علاوه بر گلاب ، عرق هل هم شله زرد و شیربرنج رو بسیار خوشمزه میکنه .

نکات شله زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدیدو حتی برای مقدار کم هم شله زرد بهتری بهتون میده. برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *