خانه > آشپزی و تغذیه > آموزش انواع غذاها > طرز تهیه قیمه نخود غذای خوش طعم یزدی

طرز تهیه قیمه نخود غذای خوش طعم یزدی

قیمه نخود یزدی

خورشت قیمه نخود یکی از غذاهای معروف یزد است که طعم بی نظیر و خواص فراوانی دارد . در ادامه طرز تهیه قیمه نخود یزد را می خوانید .

قیمه نخود یزدی

خورش قیمه نخود از غذا‌های خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود. این خورش طعمی مشابه آبگوشت دارد که از همین نظر متفاوت است. قیمه نخود یزدی، رنگی زعفرانی دارد و در طرز تهیه آن معمولا رب گوجه‌فرنگی به کار نمی‌رود. این خورش با عطروبوی اشتهابرانگیز و ظاهر متفاوتش، گزینه‌ای عالی برای مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌رود.

مواد لازم برای چهار نفر

  • گوشت: ۳۰۰ گرم
  • نخود: ۲۵۰ گرم
  • روغن: یک قاشق سوپ‌خوری
  • پیاز: یک عدد
  • پیاز سرخ شده: یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
  • دارچین: نصف قاشق چای‌خوری
  • لیمو عمانی: ۲ عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران: به مقدار لازم
  • برنج پخته و سیب‌زمینی سرخ کرده: برای سرو

طرز تهیه قیمه نخود یزد 

از یک روز قبل، نخود‌ها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورند. در این زمان، چند بار آب نخود‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخود‌ها را در آبکش بریزید و پوست آن‌ها را بکنید و نخود‌ها را نصف کنید. به این کار، دو لپه کردن گفته می‌شود.

در لیمو عمانی‌ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن‌ها را برای دو ساعت در یک کاسه در آب ولرم قرار دهید تا خیس بخورند.

روغن را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز‌ها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبک، نرم و طلایی شوند. در ادامه گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و همراه با پیاز تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. فلفل سیاه و زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و عطر و رنگ آن به خورد گوشت برود.

نخود‌ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی همراه با گوشت تفت دهید. سه لیوان آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب خورش را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت و نخود برای دو ساعت بپزند. پس از ۹۰ دقیقه، لیمو عمانی و نمک را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

در ۱۵ دقیقه آخر طبخ، پیاز از قبل سرخ‌شده را با پودر هل سبز، پودر دارچین و زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و به خورش اضافه کنید تا عطر آن به غذا اضافه شود.

خورش قیمه یزدی را با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کرده و با برنج سرو کنید.

نکات مهم

شما می‌توانید به‌جای خیس‌کردن نخود، نخود‌ها را در آب بریزید و اجازه دهید تا آب بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و نخود‌ها را از صافی رد کرده و پوست آن‌ها را جدا کنید. برخی از افراد، نخود‌ها را با پوست به خورش اضافه می‌کنند؛ اما نخود بدون پوست، طعم بهتری دارد.

برای تهیه خورش قیمه نخود یزدی می‌توانید از مغز ران گوسفند یا گوساله قیمه‌ای خرد شده استفاده کنید.

به‌جای لیمو امانی از آبغوره یا آبلیمو هم می‌توان استفاده کرد.

شما می‌توانید از پودر زنجبیل هم در تهیه این خورش استفاده کنید. البته استفاده از ادویه‌ها کاملا سلیقه‌ای است.

رب گوجه فرنگی، جزو مواد اولیه خورش قیمه یزدی نیست؛ اما می‌توان آن را با پیاز تفت داد و به خورش قیمه اضافه کرد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *