خانه > سرگرمی > خواندنی و دیدنی > از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟/تفاوت بنزین سوپر و معمولی

از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟/تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۸ و در سوپر ۹۱ است .

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که پس از مواجهه با نقص فنی در موتور و مراجعه به تعمیرگاه و جویا شدن علت، با این پاسخ از تعمیرکار روبرو شده باشید که استفاده از بنزین معمولی به‌جای سوپر به موتور شما آسیب رسانده و هزینه‌ای هنگفت برایتان برجای گذاشته است. در حال حاضر بنزین معمولی و سوپر به ترتیب با قیمت‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومانی (به ازای هر لیتر) در جایگاه‌های عرضه سوخت کشورمان بفروش می‌رسند. در این مقاله نگاهی داریم به تفاوت بنزین سوپر و معمولی و همچنین پاسخ به این سوال که آیا استفاده از بنزین سوپر ارزش پرداخت هزینه مازاد توسط مصرف‌کنندگان را دارد یا خیر؟

به‌طور خلاصه عدد اکتان میزان اشتعال و خودسوزی بنزین را مشخص می‌کند و هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت سوخت بالاتر بوده و درجه خودسوزی بنزین پایین‌تر است. دانستن عدد اکتان و نوع بنزین مناسب خودرو توسط مالکان امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود. پس طبیعی است که توجه به این نکته در مورد خودروهایی که می‌بایست از بنزین سوپر استفاده کنند ضرورت بیشتری می‌یابد. زیرا اگر در خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر استفاده شود، فقط از توان خروجی خودرو کاسته می‌شود، در حالی که خودروهایی که نیاز به بنزین سوپر دارند، در درازمدت صدمات جدی موتوری و قطعات مرتبط مانند پیستون، شاتون، میل‌لنگ و حتی بلوک سیلندر را تجربه می کنند. عموم افراد بر این باورند که استفاده از بنزین سوپر، کارایی بهتر و استهلاک کمتری برای موتور به ارمغان آورده و به‌اصطلاح تمیزتر می‏سوزد.

برای تشخیص نوع بنزین مناسب مورداستفاده می‌بایست به چند عامل محیطی اصلی که در تعیین عدد اکتان واقعی تأثیرگذارند، توجه نمود:

ارتفاع از سطح دریا:

هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود و عدد اکتان واقعی بنزین بالاتر است. در مناطق کم ارتفاع همچون شمال کشور به علت ارتفاع کم از سطح دریا با افزایش شدید صدای موتور روبرو خواهید شد که دلیل آن نیز تأثیر ارتفاع بر عدد اکتان است. بنابراین در استان تهران که بسیار بالاتر از سطح دریا است استفاده از بنزین معمولی توصیه می‌گردد حال‌آنکه در شهرهای شمالی، استفاده از بنزین سوپر مناسب‌تر است.

میزان رطوبت و دمای هوا:

هرچه میزان رطوبت هوا بیشتر باشد و همچنین دمای هوا کاهش یابد، عدد اکتان بالاتر می‏رود. پس در هوای سرد و مرطوب از بنزین معمولی و در هوای گرم و خشک از بنزین سوپر استفاده کنید.

از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟

شاید بهترین راه برای تشخیص نوع بنزین مناسب برای هر خودرو، مراجعه به دفترچه دستورالعمل سازنده خودرو است که عدد اکتان سوخت مختص آن خودرو درج‌شده است. البته بر اساس تجربیات کارشناسان در این زمینه باید اشاره کرد که به‌طورکلی چنانچه از خودروهای کم‌توان (کمتر از ۱۰۰-۱۲۰ اسب بخار) و نه‌چندان لوکس تولید داخل استفاده می‌کنید(پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و ..) تفاوت چندانی با استفاده از بنزین سوپر بجای معمولی مشاهده نخواهید کرد، ولی خودروهای وارداتی و گران‌قیمت به علت کارایی بالای موتورها و جلوگیری از هزینه‌های صدمات، نیاز به بنزین سوپر دارند. شایان‌ذکر است در خودروهای با موتور توربو به علت نسبت تراکم‌های متغیر و بالا در شتاب گیری اکیداً استفاده از بنزین سوپر توصیه می‌گردد.

پس در یک جمع بندی کلی:

بنزین سوپر:
• در هوا گرم
• در هوا خشک
• در شهرهایی با ارتفاع کم نسبت به دریا (مانند: رشت، بوشهر، اهواز، ساری، قم و سایر)
• در موتورهای توربو

بنزین عادی:
• در هوا سرد
• در هوا مرطوب
• در شهرهایی با ارتفاع زیاد نسبت به دریا (مانند: شهرکرد، یاسوج، کرمان، همدان، تهران و
سایر)

منبع:asemooni.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان در ادامه مجموعه ای از متن مجری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *