خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > علت اصلی شوره سر چیست؟ راه های درمان آن

علت اصلی شوره سر چیست؟ راه های درمان آن

نیمی از زنان و مردان علت اینکه لباس مشکی نمی‌پوشند را وجود شوره‌ی سر عنوان کرده‌اند. چرا که شوره سر روی لباس‌های مشکی خیلی مشخص است.

شوره سر یکی از عمومی‌ترین مشکلاتی است افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مهم نیست چه چیزی شنیده‌اید اما عامل اصلی شوره، خشکی پوست نیست! شوره زمانی ایجاد می‌شود که مخمر یا قارچی به نام مالاسزیا روی جمجمه شکل می‌گیرد. همه این قارچ را روی پوست سر داریم اما بعضی‌ها به آن واکنش نشان می‌دهند و بعضی دیگر نه. در صورت عدم سازگاری پوست با این قارچ، پوست سر شما چرب می‌شود و شوره‌های زرد رنگ خود را نشان می‌دهند. سطح این قارچ روی پوست سر در مواقعی که رطوبت و دمای هوا بالاتر است بیشتر می‌شود. یک تئوری اشاره می‌کند که سیستم ایمنی بدن به این قارچ بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. البته شرایط استرس‌زا، سرما و زمستان‌های خشک هم می‌توانند نشانه‌ها را تقویت کنند.

علت اصلی شوره سر چیست؟ راه های درمان آن

به همین خاطر مهم است که از شامپوهایی استفاده کنید که درصدد خنثی کردن اثر این مخمر عمل می‌کنند (اغلب این شامپوها از ترکیب سلنیوم سولفید استفاده می‌کنند). همچنین باید شانه و برس موی خود را تمیز نگه دارید تا از ایجاد خارش اضافه دوری کنید.

حتی اگر موهای سالمی دارید هم بهتر است به فکر مراقبت از آنها باشید. اگر محصولی که استفاده می‌کنید باعث خارش پوست سر می‌شود به سرعت استفاده از آن را متوقف کنید.

حالا که پی به علت واقعی شوره سر بردید بهتر است به روش‌های درمانی آن هم اشاره کنیم:

 

آسپرین

آسپرین حاوی ترکیبات فعالی مثل: اسید سالیسیلیک است که خیلی از شامپوهای ضدشوره حاوی آن هستند. ۲ عدد قرص آسپرین را خرد کنید و داخل شامپوی روزانه خود بریزید و موهای خود را با آن بشورید. این ترکیب را به مدت ۱-۲ دقیقه روی سر بگذارید و سپس به خوبی آن را بشویید.

 

روغن درخت چای

یک مطالعه نشان داده است که شامپوهای که حاوی حداقل ۵٪ روغن درخت چای هستند به خوبی می‌توانند با شوره‌های مقاوم برخورد کنند. همین‌ طور می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی معمولی خود اضافه کنید.

 

جوش شیرین

پوست سر خود را خیس کنید و مقداری جوش شیرین را روی پوست سر خود بمالید. از شامپو استفاده نکنید و مستقیماً سر خود را بشویید. جوش شیرین فعالیت قارچ‌های فعال را کاهش می‌دهد. موی شما در بار اول استفاده می‌تواند خشک شود اما بعد از چند هفته پوست سر شروع به تولید چربی طبیعی خواهد کرد و موهایی نرم بدون شوره خواهید داشت.

 

سرکه سیب

سرکه سیب به خاطر محیط اسیدی که ایجاد می‌کند pH پوست سر را تغییر می‌دهد و رشد قارچ‌ها را سخت‌تر می‌کند. یک چهارم فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب را درون یک بطری اسپری با هم ترکیب کنید. در ادامه این بطری را روی پوست سر اسپری کنید. به دور سر خود یک حوله بپیچانید و اجازه بدهید بین ۱۵-۶۰ دقیقه همین‌طور باقی بمانید. سپس سر خود را بشویید. این کار را هفته‌ای ۲ مرتبه تکرار کنید.

 

دهان‌شویه

برای برخورد با شوره‌‌های سرسخت موهای سر را با شامپوی معمولی بشویید و سپس با یک دهان‌شویه حاوی الکل بشویید. در ادامه از یک کاندیشنر معمولی استفاده کنید. ترکیبات ضدقارچ درون دهان‌شویه جلوی رشد مخمرها را می‌گیرد.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل در مقابله با شوره سر امتحان خود را پس داده است و استفاده از آن موهای شما را خوشبو هم می‌کند. قبل از دوش گرفتن ۳-۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر خود بمالید و اجازه بدهید به مدت ۱ ساعت همین‌طور باقی بماند. با شامپوی معمولی پوست سر خود را بشویید.

 

لیمو

۲ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را به پوست سر خود بمالید و در ادامه با آب آن را بشویید. سپس ۱ قاشق چایخوری آبلیمو را با ۱ فنجان آب مخلوط و سر خود را با آن بشویید. این کار را به صورت روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود. اسید موجود در لیمو باعث کنترل pH پوست سر می‌شود.

 

نمک

با سایش نمک با پوست سر قبل از شامپو زدن به سر می‌توانید جلوی شوره را بگیرید. با کمک نمکدان مقداری نمک را روی سر خود بپاشید. سپس پوست سر را مالش بدهید. حالا سر شما آماده شامپو زدن است.

 

آلوئه ورا

قبل از شامپو زدن آلوئه ورا را به پوست سر بمالید تا دیگر احساس خارش سراغ شما نیاید. اثر خنک‌کنندگی آلوئه‌ورا پوست سر را آرام می‌کند.

 

سیر

ترکیبات ضدمیکروبی سیر برای از بین بردن باکتری‌های شوره مفید هستند. سیر را خرد کنید و آن را به پوست سر بمالید. برای اینکه از بوی بد سیر در امان بمانید توصیه می‌شود سیر را با عسل مخلوط کنید و قبل از شست‌وشوی معمولی آن را به سر بمالید.

 

روغن زیتون

۱۰ قطره روغن زیتون را به پوست سر بمالید و اجازه بدهید تمام شب روی سر شما باقی بماند. بهتر است از یک کلاه مخصوص حمام استفاده کنید. در ابتدای صبح با شامپوی معمولی دوش بگیرید.

 

توصیه‌های رژیمی

سعی کنید آب بیشتری مصرف کنید چرا که کمبود آب به خشکی بیشتر پوست منجر خواهد شد.

مواد حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. پروبیوتیک نه تنها می‌تواند به کاهش شوره سر کمک کند بلکه برای سلامت دستگاه گوارش هم ضروری است.

استفاده از امگا ۳ را هم فراموش نکنید. ماهی‌ تازه و غیرپرورشی به همراه دانه چیا می‌توانند پوست سر شما را نرم نگه دارند.

منبع: rd، webmd و womenshealthmag

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

رازهای آبرسانی به مو با کامان؛ پنج محصول تا ترمیم و تقویت مو

رازهای آبرسانی به مو با کامان؛ پنج محصول تا ترمیم و تقویت مو موهای افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *