خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

روش های جلوگیری از بارداری و حامله شدن

بسیاری از زوج های جوان بعد از شروع زندگی مشترک نکات پیشگیری از بارداری را رعایت می کنند چون آمادگی پدر و مادر شدن را ندارند و ترجیح می دهند چند سال ابتدایی زندگی مشترک خود را صرف شناخت یکدیگر کنند و از کنار هم بودن لذت ببرند. مسافرت های دونفره برنامه ریزی می کنند و برای مناسبت هایی سالگرد ازدواج، روز تولد و سالگرد عقد ایده های عاشقانه اجرا می کنند. اما یکی از دیگر از لذت های زوج های جوان معاشقه و رابطه جنسی متنوع و پر تعداد است. در سال های ابتدایی که عشق آتشین میان زوجین در بالاترین حد خود است تمایل به برقراری رابطه زناشویی چندین برابر حد نرمال است.

خوب همین موضوع می تواند چالشی بزرگ برایشان ایجاد کند. نگرانی از باردار شدن و حاملگی ناخواسته!

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که بدون استفاده کردن از روش‌های پیشگیری از بارداری در طول یک سال، ۸۵ درصد از زوج‌های سالم بچه دار می‌شوند.

بنابراین تصمیم گرفتیم در ادامه مطالب زناشویی سایت حیاط خلوت، روش های جلوگیری از بارداری را از ساده ترین روش تا سخت ترین آن را برای شما عزیزان عنوان کنیم تا در سال های اولیه زندگی مشترک به کمکتان بیاید.

روش بیرون کشیدن آلت پیش از ارضا شدن

شاید ساده ترین راه برای باردار نشدن این است که مرد در حین رابطه جنسی دقت داشته باشد که پیش از ارضا شدن آلت خود را از واژن خارج کند.
شاید در اوج لذت جنسی این کار برای مردان بسیار سخت باشد اما اگر فعلا فکر پدر شدن در سر ندارید باید این کار را حتما انجام دهید.
در آمریکا تقریبا ۶ دهم زنان گفته اند که همسر آن‌ها از روش بیرون کشیدن آلت قبل از انزال برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کند. اگر این کار به موقع و به درستی انجام شود احتمال بارداری ۴ درصد در سال است و در کل ۱۸ درصد ناخواسته باردار می‌شوند.

پرهیز دوره ای

پرهیز دوره‌ای یکی از روش‌های طبیعی پیشگیری از بارداری است که در آن زوجین در طول روزهایی که احتمال باروری زن وجود دارد، از رابطه‌ی جنسی پرهیز می‌کنند. احتمال شکست این روش بسیار پایین است. نیومن می‌گوید که برخی از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای سایر روش‌های پیشگیری از پرهیز دوره‌ای استفاده کنند.

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

مزایا: خودداری از رابطه‌ی جنسی، تنها روش کاملا مطمئن برای پیشگیری از بارداری است.

معایب: خودداری از رابطه‌ی جنسی قطعا برای همه امکان‌پذیر نیست و کار دشواری است. نیومن می‌گوید: «همه‌ی ما انسان هستیم و میل جنسی داریم.» اگر برای پیشگیری از بارداری فقط از پرهیز دوره‌ای استفاده می‌کنید، همیشه برای محکم‌کاری یک وسیله‌ی پیشگیری پشتیبان مانند کاندوم در دسترس داشته باشید.

آگاهی از زمان تخمک گذاری و باروری

از چرخه‌ی ماهیانه‌تان کاملا آگاهید؟ فقط کافی است در طول روزهایی که قابلیت باروری دارید، از یک روش سدی پیشگیری از بارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید. پیشگیری از بارداری به این روش از طریق دنبال‌کردن چرخه‌ی قاعدگی‌تان روی تقویم، مشاهده‌ی ترشحات دهانه‌ی رحم و اندازه‌گیری درجه‌ی حرارت بدن‌تان امکان‌پذیر است.

مزایا: با این روش طبیعی پیشگیری از بارداری می‌توانید داروهای نسخه‌ای، دستگاه‌ها و مصرف هورمون را فراموش کنید.

معایب: شما باید به‌دقت بر چرخه‌ی قاعدگی‌ نظارت داشته باشید. نیومن می‌گوید با توجه دقیق هنوز هم احتمال خطا در این روش زیاد است، چون خانم‌ها می‌توانند در هر چرخه در روزهای مختلفی تخمک‌گذاری کنند. از آنجا که اسپرم‌ها می‌توانند تا ۶ روز پس از رابطه‌ی جنسی فعال بمانند، شما باید از ۶ روز قبل از تخمک‌گذاری‌تان از یک روش سدی استفاده کنید. نرخ شکست در استفاده از روش ترکیبی بررسی دمای بدن، مشاهده‌ی ترشحات دهانه‌ی رحم و دنبال‌کردن چرخه‌ی قاعدگی از روی تقویم، بالا و حدود ۲۵ درصد است.

پیشگیری از بارداری با کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم مردانه یکی از راه های قدیمی و معمول جلوگیری از بارداری است. کاندوم از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری کرده و در برابر بیماری های جنسی هم از زوجین حفاظت می کند. البته سالانه ۱۵ درصد از زوج‌هایی که از کاندوم مردانه برای جلوگیری استفاده می‌کنند ناخواسته بچه دار می‌شوند.

پیشگیری از بارداری با کاندوم زنانه

کاندوم زنانه یک کیسه‌ی پلاستیکی باریک است که از ۸ ساعت قبل از نزدیکی در داخل واژن قرار می‌گیرد. کاندوم زنانه را باید از طرفی که بسته است با دست گرفته و به داخل واژن بکشید. تأثیر این نوع کاندوم از نوع مردانه آن کمتر است.

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

جلوگیری از بارداری با اسپرم کش

اسپرم کش حاوی ماده شیمیایی‌ای است که اسپرم را می‌کشد و به صورت کف، ژل، یا کرم قبل از نزدیکی در داخل واژن زن قرار می‌گیرد. بعضی از انواع اسپرم کش‌ها باید نیم ساعت قبل از نزدیکی به کار برده شوند. استفاده  مداوم از این روش باعث التهاب بافت‌ها می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی و عفونت‌ها را بالا می‌برد بنابراین اسپرم کش‌ها اغلب به همراه روش‌های دیگر جلوگیری به کار می‌رود.

مصرف قرص ضد بارداری

نوع رایج قرص ضد بارداری از هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می‌کند. تاثیر این قرص در صورتی که در تاریخ مشخص از آن استفاده شود بسیار زیاد است. فقط ۸ درصد از استفاده کنندگان از این روش ناخواسته باردار می‌شوند و آن هم افرادی هستند که دز دارو روی آن‌ها اثر نمی‌کند. قرص‌های ضد بارداری هم مثل دیگر راه‌های جلوگیری از بارداری هورمونی به تجویز پزشک نیاز ندارد.

مزایای قرص ضد بارداری: خوشبختانه اگر قرص‌های ضدبارداری را به‌طور منظم و سروقت مصرف کنید، میزان شکست این روش فقط ۱ درصد است. قرص‌های ضدبارداری ترکیبی می‌توانند درد شکم را در دوران قاعدگی کاهش دهند، پریودها را سبک‌تر کنند و علائم سندروم پیش از قاعدگی را کمتر کنند. این قرص‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری التهابی لگن، عفونت‌ها، سرطان آندومتر و سرطان تخمدان نیز کمک کنند. قرص‌های حاوی پروژسترون برای خانم‌های شیرده ایدئال هستند، چون بر تولید شیر تأثیر نمی‌گذارند. همچنین برای خانم‌هایی که سابقه‌ی لخته‌شدن خون یا بیماری فشار خون کنترل‌نشده دارند، گزینه‌ی مطمئن‌تری هستند. هر دو نوع این قرص‌ها به تنظیم دوره‌های قاعدگی شما کمک می‌کنند و حتی می‌توانید از آنها برای کنترل تعداد پریودهایی که در یک سال دارید، استفاده کنید.

معایب قرص ضد بارداری: نرخ شکست این روش پیشگیری از بارداری ۸ درصد است. دلیلش این است که ممکن است برخی از دوزهای آن را فراموش کنید و نتوانید آن را به‌طور منظم مصرف کنید. اگر از قرص‌های شیردهی (فقط حاوی پروژسترون) استفاده می‌کنید، حتما باید آن را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث لکه‌بینی، حساسیت سینه‌ها، تهوع و کاهش میل جنسی شوند. قرص‌های ترکیبی ممکن است باعث ایجاد لخته‌های خون در پاها شوند و خطر سکته‌ی مغزی را در خانم‌های سیگاری افزایش دهند.

چسب جلوگیری از بارداری

خانم هایی که در به یاد آوردن تاریخ قرص های جلوگیری مشکل دارند می توانند از چسب جلوگیری از بارداری استفاده کنند. چسب جلوگیری از بارداری به پوست می چسبد و یک بار در هفته عوض می شود. ۳ هفته باید از چسب استفاده شود و هفته ی چهارم چسب را نمی چسبانیم. این چسب همان هورمون هایی که قرص های جلوگیری از بارداری داشتند را آزاد می کنند و تاثیر آن به همان اندازه می باشد.

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

مزایای چسب ضد بارداری: استفاده از چسب برای پیشگیری از بارداری عادت ماهانه را منظم و خونریزی را کمتر می کند. در این روش فرد احساس درد کمتری می کند و نیازی به یاد آوری تاریخ دقیق نیست.

معایب چسب ضد بارداری: یکی از معایب این روش هزینه بالای چسب ضد بارداری می باشد. همچنین ممکن است چسب جلوگیری از بارداری مشکلات پوستی ایجاد کند یا عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری را داشته باشد.

آمپول ضد بارداری

این آمپول با نام دپوپروورا شناخته می‌شود و یک آمپول هورمونی است که به مدت ۳ ماه از بارداری جلوگیری می‌کند. تأثیر آمپول ضد بارداری از قرص جلوگیری از بارداری بیشتر است. فقط ۳ درصد خانم‌ها در سال با این روش بارداری ناخواسته دارند.

مزایای آمپول ضدبارداری: هنگامی‌که این تزریق را فردی آموزش‌دیده به‌درستی انجام دهد، احتمال بارداری کمتر از ۱ درصد است و لازم نیست که شما هر روز، هر هفته یا هر ماه در مورد پیشگیری از بارداری فکر کنید. به گفته‌ی انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، این آمپول ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد و در مقابل بیماری التهابی لگن از شما محافظت کند.

معایب آمپول ضدبارداری: نیومن می‌گوید که شما برای تزریق این آمپول باید به پزشک مراجعه کنید و این آمپول‌ها معمولا باعث خونریزی نامنظم‌تری نسبت به قرص‌، چسب یا حلقه می‌شوند، به‌خصوص در طول ۳ تا ۶ ماه اول. همچنین استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنها می‌تواند تراکم استخوان شما را کاهش دهد، بنابراین شما پس از ۵ سال استفاده‌ی بدون وقفه از این روش ضدبارداری، باید آزمایش تراکم استخوان انجام دهید. با این حال، این کاهش در تراکم استخوان برگشت‌پذیر است و پس از قطع این داروی هورمونی، تراکم استخوان به حالت قبل برمی‌گردد. اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، در صورت استفاده از این آمپول‌ها باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. چون بعد از قطع این آمپول‌ها چیزی بین ۳ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تخمک‌گذاری‌تان دوباره آغاز شود.

کپسول کاشتنی ضد بارداری

ایمپلمنت جلوگیری از بارداری که به آن نکس پلانون هم می‌گویند یک میله اندازه‌ی چوب کبریت است که آن را زیر پوست بازو قرار می‌دهند و همان هورمون‌های قرص‌های جلوگیری از بارداری را آزاد می‌کند. ایمپلمنت به مدت ۳ سال از بارداری جلوگیری می‌کند و احتمال بارداری با آن کمتر از ۱ درصد است.

پیشگیری از بارداری | راههای موثر جلوگیری از بارداری ناخواسته+عکس

مزایای کپسول کاشتنی ضد بارداری: این کپسول‌های کاشتنی ضد بارداری برای ۳ سال کامل از بارداری جلوگیری می‌کنند، بنابراین نیازی نیست که در این مدت نگران پیشگیری از بارداری باشید. این روش نیز کاملا پنهان و تشخیص‌ناپذیر است و به اندازه‌ی آی.یو.دی مؤثر است. کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها علی‌رغم استفاده از این روش باردار می‌شوند. اگر قصد بارداری دارید، می‌توانید بعد از بیرون‌آوردن این کپسول برای بارداری اقدام کنید.

معایب کپسول کاشتنی ضد بارداری: نیومن می‌گوید بیشتر زنان در طول سال اول کاشت این کپسول‌ها دچار خونریزی نامنظم می‌شوند و حتی ممکن است عادت ماهیانه‌ی برخی از آنها در این مدت قطع شود. اگر مشکل شما خونریزی نامنظم است، پزشک‌تان می‌تواند برای مقابله با آن برای شما استروژن تجویز کند.

جلوگیری از بارداری اورژانسی

روش جلوگیری از بارداری اورژانسی بعد از نزدیکی، برای جلوگیری از بارداری به کار می‌رود.

در صورتی که از هیچ یک از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده نشود یا خانمی شک کند که روش جلوگیری از بارداری درست کار نمی‌کند، از این روش استفاده می‌شود.

قرص‌های پلن بی، پلن بی یک مرحله ای، و یک نوع کلی پلن بی که به آن صبح روز بعد می‌گویند حاوی دز بالای هورمون‌های قرص‌های جلوگیری هستند.

این قرص‌ها تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی باید مصرف شوند. قرص Ella یک داروی جلوگیری غیر هورمونی است و به تجویز پزشک نیاز دارد و تا ۵ روز بعد نزدیکی می‌تواند مصرف شود.

این ها راه های جلوگیری از بارداری ناخواسته بود که می تواند با درصد بالایی احتمال باردار شدن را کاهش دهد.

سخن پایانی:

البته روش های دیگری همچون روش اسپرم کش، کلاهک رحم، اسفنج ضد بارداری، استفاده از حلقه مهبلی، آی یو دی، توبکتومی، وازکتومی و ایمپلمنت لوله های رحم هم وجود دارد که در مطالب آینده به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

******************************************

همچنین بخوانید: همه چیز درباره وازکتومی(بستن لوله مرد) + شرایط عمل و عوارض آن

******************************************

گردآوری: سایت حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *