خانه > اسرار خانه داری > پرورش گل و گیاه > آموزش استفاده از انواع کود در زمستان

آموزش استفاده از انواع کود در زمستان

آموزش استفاده از انواع کود در زمستان

برخی از باغداران تصور می‌کنند که به دلیل اینکه گیاهان در فصل زمستان در دوره خواب هستند، نیازی به کود ندارند و میزان کود مورد نیاز آن‌ها را در طول زمستان تامین نمی‌کنند؛ اما واقعیت این است که قبل از وارد شدن گیاه به دوره باردهی، تعادل میان نیازهای غذایی گیاهان باید ایجاد شود تا گیاه رشد بسیار خوبی داشته باشد.

از این رو بهترین زمان برای برقراری تعادل خاک و گیاه، زمستان است. چرا که در این زمان گیاه فعالیت زیادی ندارد و کوددهی زمستانه باعث می‌شود تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه در حد تعادل حفظ شود و گیاه در فصل بهار و تابستان بار بسیار خوبی داشته باشد.

بهترین روش کوددهی زمستانه

برای تجدید قوای اساسی درختان در فصل زمستان، نباید کوددهی زمستانه را فراموش کرد. این موضوع به ویژه برای درختانی که ثمره میوه دارند، بسیار حائز اهمیت می‌باشد و می‌تواند تولید میوه را به بهترین شکل انجام دهد. از این رو برای رفع کمبود انرژی گیاه و تقویت آن در برابر سرما و بیماری‌های خاص، از کود زمستانه استفاده کرد.

تمامی درختان در فصل زمستان و پس از اتمام فصل رشد و نمو نیازمند تجدید قوای اساسی هستند. اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند که از بهترین روش کوددهی زمستانه استفاده کنند. چالکود یکی از بهترین روش‌هایی است که برای کوددهی زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش باید چاله‌ای را در کنار درخت حفر کرد. محل حفر چاله، یک سوم انتهایی سایه درختان است. چرا که در این ناحیه بیشتری تراکم ریشه‌های جوان و فعال وجود دارند و از طرفی خسارت بسیار کمی به ریشه‌های اصلی وارد می‌شود. سپس می‌توان از کودهای متنوع از جمله آهن برای کوددهی زمستانه استفاده کرد.

انواع کود برای زمستان

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در کوددهی زمستانه به آن توجه داشت، نوع کود انتخاب شده است. نوع کود استفاده شده برای زمستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و توصیه می‌شود که با توجه به سرعت تجزیه کودها، بهترین کود را انتخاب کرده و اقدام به خرید کود مناسب نمایید. برای کوددهی زمستانه، بهترین ترکیبات مغذی موجود در کود شامل پتاس، فسفر و ریز مغذی‌های مختلف هستند. این عناصر در کنار تامین نیاز غذایی گیاهان، می‌توانند بنیه آن‌ها را نیز تقویت کنند. علاوه بر این موضوع، کوددهی زمستانه در فصل سرما می‌تواند مقاومت گیاهان را به سرمای زمستان افزایش دهد. در ادامه انواع کودهایی که می‌توانند برای کوددهی در فصل زمستان مورد استفاده قرار گیرند را معرفی می‌کنیم.

کلات آهن

کود یا کلات آهن یکی از کودهایی که می‌تواند برای کوددهی زمستانه مورد استفاده قرار گیرد. این کود باعث افزایش میزان کلروفیل شده و گلدهی بیشتری را برای گیاه به ارمغان خواهد آورد. کلات آهن با افزایش سنتز پروتئین و افزایش محصول، نقش موثری را در سلامت گیاه ایفا می‌کند.

کود مس

کود مس برای دادن کود به گیاهان با محلول پاشی و آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود مس می‌تواند به انتقال آب و املاح غذایی موجود در آب و آوندهای گیاه کمک بسیار زیادی کند. از این رو دادن کود مس به گیاه می‌تواند از یخ بستن گیاه جلوگیری کند.

کود NPK

کود کامل NPK یکی از انواع کودهای مناسب برای فصل زمستان است که به صورت جامد، مایع و گرانول در بازار موجود می‌باشد. این کود دارای ترکیبات متنوعی از جمله ازت، فسفر و … است که هر کدام می‌توانند برای کوددهی زمستانه انتخاب بسیار خوبی محسوب شوند.

کود حیوانی

از جمله انواع کود در زمستان، کود حیوانی است. این کودها که می‌توانند به صورت گوسفندی و گاوی خریداری شوند، برای گرم نگه داشتن اطراف ریشه درختان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر استفاده از کود حیوانی برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان استفاده می‌شود. موضوعی که باید حتما در مورد انتخاب کود حیوانی به عنوان کود مناسب فصل زمستان به آن توجه داشت این است که کود باید حتما پوسیده باشد. در غیر این صورت ممکن است گیاه برای رسیدن به نیتروژن بیشتر با ریشه درخت رقابت کند و به گیاه آسیب بسیار زیادی وارد شود.

نکات مهم برای کوددهی در زمستان

در صورتی که قصد کوددهی در زمستان به گیاهان را دارید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. چرا که کود دادن به گیاهان در این فصل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید بنیه گیاه برای گلدهی در فصل‌های دیگر سال تقویت شود. نکات زیر می‌توانند به کشاورزان برای کوددهی زمستانه کمک زیادی کنند.

  • محلول پاشی در زمان کوددهی در فصل زمستان بسیار مهم است. چرا که این عمل روی گرده افشانی گیاه در فصل بهار تاثیرگذار بوده و روی باروری نهایی درختان تاثیر می‌گذارد.
  • استفاده از کود آهن در چالکود نباید در فصل زمستان فراموش شود. چرا که آهن می‌تواند باعث افزایش قدرت فتوسنتز گیاهان در بهار شود.
  • کود کلاته مس باید به صورت محل پاشی یا به همراه آب به گیاهان داده شود. امکان دادن مس به صورت چالکود به گیاهان وجود ندارد.

خرید انواع کود برای کوددهی زمستانه

اهمیت کود دادن به گیاهان در فصل زمستان به قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم حتما این کار را به صورت اصولی و با کودهای مرغوب انجام دهید. فروشگاه دشت سبز، مرجع فروش انواع کود مناسب گیاهان و درختان مختلف در فصول سال است. در صورت نیاز به خرید بهترین کودهای زمستانه می‌توانید به سایت اینترنتی دشت سبز مراجعه کرده و کودهای موجود در این فروشگاه را خریداری کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره جهت خرید بهترین کود زمستانه، کارشناسان دشت سبز پاسخگوی سوالات شما هستند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

چه سبزه ای زودتر سبز میشه ؟

چه سبزه ای زودتر سبز میشه ؟ زمان کاشت سبزه عید با توجه به بذری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *