خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اقتصادی > اتفاقی نادر و عجیب؛ این خوراکی‌ها ارزان شدند!

اتفاقی نادر و عجیب؛ این خوراکی‌ها ارزان شدند!

اتفاقی نادر و عجیب؛ این خوراکی‌ها ارزان شدند!

افت قیمت جهانی روغن مسئولان صنفی در کشور را به فکر کاهش قیمت انداخته و هم‌خوانی نداشتن عرضه و تقاضا در بازار، مرغ و برنج را وادار به تسلیم کرده است

قیمت مرغ و برنج علنا به‌خاطر هم‌خوانی نداشتن عرضه و تقاضا نسبت به هفته‌های قبل پایین آمده است. در همین هفته رئیس اتحادیه بنکداران برای تعیین‌تکلیف ۳۰ هزار تن برنجی که از پارسال در انبار مانده، رسما دست‌به‌دامن بانک‌ها شده و از آن طرف رئیس اتحادیه پرنده‌ها و ماهی‌ها عقب‌نشینی قیمت مرغ در بازار را به افزایش حجم جوجه‌ریزی‌ها ارتباط داده است.

کاهش قیمت روغن

به‌خاطر همین مرغی که تا یک ماه قبل در سطح کشور به‌شکل متوسط کیلویی ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد، الان کیلویی ۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد و مسئولان صنفی در بازار برنج مدعی ریزش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستند. تقریبا همین سناریو تخم‌مرغ را وادار به تسلیم کرده و بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد در یک‌سری از استان‌ها تخم‌مرغ را زیر نرخ مصوب به مردم می‌فروشند. در بحث روغن ماجرا تاحدودی متفاوت است و وابسته بودن صنعت روغن کشور به واردات و کاهش قیمت جهانی روغن، تولید‌کننده و مسئولان صنفی را به فکر کاهش قیمت روغن انداخته است.

کاهش قیمت روغن

قیمت روغن آفتابگردان غنچه‌پلاس که در بطری‌های ۱.۵ لیتری فروخته می‌شود، به ۷۵ هزار و ۱۱۰ تومان رسیده است. نسبت به روز‌هایی که هنوز بحث کاهش قیمت روغن مطرح نشده بود، همین بطری ۱.۵ لیتری که ۹۶ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشت، ۲۲ درصد ارزان شده است. یا مثلا حلب پنج کیلویی روغن نیمه‌جامد زیروترانس برند طبیعت به‌جای ۳۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان، ۲۹۵ هزار و ۹۷۰ تومان فروخته می‌شود؛ یعنی ۱۹ درصد کمتر. روغن سرخ‌کردنی رعنا را تا یک هفته قبل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروختند و این یکی الان ۱۸ درصد ارزان شده و قیمتش به ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

قیمت روغن در کشور ما بیشتر از چیزی که فکرش را کنیم، وابسته به قیمت‌های جهانی است و برای اینکه به راز دست‌ودلباز شدن تولید‌کننده‌ها و اعمال تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهتر پی ببریم، لازم است مهمترین بخش‌های گفت‌وگوی روز سه‌شنبه دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با یکی از شبکه‌های رادیویی را مرور کنیم. لب کلام امیر هوشنگ بیرشک این است که اساسا گوش و چشم صنعت روغن خوراکی در کشور ما به واردات است و با بالاوپایین شدن قیمت‌های جهانی، قیمت روغن‌های خوراکی داخلی هم عوض می‌شود. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران می‌گوید: بعد از ماجرای جنگ روسیه و اوکراین تاحدودی با ثبات قیمت‌ها روبرو بودیم، اما الان نوبت به کاهش قیمت‌ها رسیده است. به‌همین خاطر به پیشنهاد انجمن روغن نباتی جلساتی برگزار کردیم و نهایتا تصمیم به کاهش قیمت روغن در داخل کشور گرفته شد.

کاهش قیمت برنج

قیمت برنج ایرانی به‌خاطر اختلاف عرضه و تقاضایی که در بازار شکل گرفته، پایین آمده است. این اصل ماجرایی است که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به‌عنوان یک مقام مسئول دررابطه با کاهش قیمت برنج مطرح کرده و ادعا می‌کند، درحال حاضر به‌خاطر افزایش عرضه نسبت به تقاضا، قیمت برنج ایرانی نصف شده است. رضا کنگری با مقایسه قیمت برنج ایرانی در اسفند پارسال نسبت به الان گفته: قیمت هرکیلوگرم برنج ایرانی در اسفند سال گذشته به ۱۳۵ هزارتومان رسیده بود، اما الان در عمده‌فروشی‌ها قیمت برنج ایرانی از کیلویی ۳۵ هزار تومان شروع می‌شود و قیمت نوع باکیفیت برنج ایرانی ۹۵ هزار تومان است. اجازه بدهید خیلی سریع و مختصر سراغ بازار برویم.

کیسه یک کیلویی برنج طارم با قیمت ۱۲۹ هزار و ۹۹۰ تومان به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده وارد بازار شده، اما اگر گذرتان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا فروشگاه‌های اینترنتی معروف خورده باشد، متوجه می‌شوید که با خط زدن قیمت قبلی آن را ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند. تقریبا ۲۰ درصد کمتر است. برنج هاشمی ممتاز طبیعت که تا یکی، دو هفته پیش در کیسه پنج کیلویی ۴۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت، حدود ۱۰ درصد ارزان شده و یک‌سری از خرده‌فروش‌ها حاضرند آن را ۱۰ درصد ارزان‌تر (۴۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان) بفروشند. یا مثلا برنج شیرودی برند آقامیر که تا هفته قبل ۸۰۰ هزار تومان (کیلویی ۸۰ هزار تومان) ارزش داشت، فعلا ۶۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

صحبت‌های مدیرتعاون روستایی گیلان به‌زبان ساده از دلایل کاهش قیمت برنج و گپی که بین عرضه و تقاضا در این بازار به‌وجود آمده، پرده‌برداری می‌کند. کیوان حسین‌پور در قالب گفت‌وگویی که با یکی از رسانه‌ها داشته، گفته: از ۱۱۰ هزار تن برنج ذخیره‌شده پارسال، ۷۵ هزار تن خریداری شده اما حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن باقی مانده است که نیازمند کمک بانک‌ها جهت خرید حجم باقی مانده هستیم.

رئیس اتحادیه بنکداران برای تعیین‌تکلیف ۳۰ هزار تن برنجی که از پارسال در انبار مانده، دست‌به‌دامن بانک‌ها شده و از آنها انتظار مساعدت دارد

کاهش قیمت تخم‌مرغ

قیمت تخم‌مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است. خبری که به‌نقل از رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در اغلب رسانه‌ها منعکس شده و راستش را بخواهید، دلیل آن بی‌شباهت به ماجرای برنج نیست. آنطور که رئیس اتحادیه می‌گوید فعلا عرضه و تقاضا در بازار تخم‌مرغ همخوانی ندارد و باتوجه به تولید اضافه‌ای که داشتیم، قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل کیلویی دو هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. البته ناصر نبی‌پور به‌عنوان یک مقام مسئول در جبهه اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار، تقریبا همه‌چیز را از دید خودشان بررسی کرده و با اشاره به ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ، سبقت عرضه از تقاضا در این بازار را به این ماجرا ارتباط داده است.

اگر یادتان باشد اردیبهشت امسال نرخ مصوب شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ با وزن هزار و ۸۰۰ گرم، حدود ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد و قرار بود هر کیلو تخم‌مرغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شود. الان که دقیقا به نیمه شهریور رسیدیم، در شهری مثل تهران امکان خرید هر کیلو تخم‌مرغ با قیمت ۴۶ هزار تومان وجود دارد. بررسی‌های فرارو مشخص می‌کند مثلا در استانی مثل خراسان رضوی قیمت تخم‌مرغ تا کیلویی ۴۵ هزار تومان هم پایین آمده و این عدد در استان‌هایی مثل مرکزی، قم، قزوین و اصفهان به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است. از یک طرف دیگر به‌شکل سنتی همزمان با فصل گرما شاهد کاهش تقاضا برای تخم‌مرغ هستیم و یک‌سری از کارشناسان همین موضوع را به عقب‌نشینی‌های این روز‌های قیمت تخم‌مرغ ربط می‌دهند.

کاهش قیمت مرغ

قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب است، اما حداقل نسبت به هفته‌های قبل تاحدودی کوتاه آمده. همزمان با تعیین قیمت مصوب تخم‌مرغ در اردیبهشت، قرار شد هر کیلو مرغ نهایتا با نرخ ۷۳ هزار تومان به دست مردم برسد که خب احتمالا درجریان وقایع قیمت مرغ در ماه‌های گذشته بودید. طبق بررسی‌های فرارو تا همین یک ماه پیش متوسط قیمت مرغ در کشور کیلویی ۸۰ هزار تومان بوده، اما روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور این عدد به کیلویی ۷۵ هزار و تقریبا ۶۰۰ تومان تبدیل شده است.

قیمت مرغ در شهری مثل تهران نهایتا کیلویی ۸۲ هزار و ۵۰۰ است و امکان خرید مرغ با نرخ مصوب در برخی از میادین میوه‌وتره‌بار وجود دارد. بدنست درجریان باشید که قیمت مرغ در استان سمنان از نرخ مصوب پایین‌تر رفته و حتی تا کیلویی ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم تنزل پیدا کرده است. از آن طرف اهالی آذربایجان شرقی مرغ را همچنان گران می‌خرند و بین کیلویی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان دست به جیب می‌شوند. این عدد در بوشهر بیشتر است و به ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان می‌رسد.

خلاصه چیزی که مشخص است، عقب‌نشینی قیمت مرغ نسبت به هفته‌های گذشته است، اما هنوز هم می‌توانیم منتظر عقب‌نشینی بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشیم. چون رئیس اتحادیه پرنده و ماهی وعده داده به‌خاطر افزایش جوجه‌ریزی قیمت مرغ در بازار به کمتر از نرخ مصوب خواهد رسید. خود فروشنده‌های مرغ تا یک ماه قبل مرغ را با متوسط قیمت ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان به مغازه می‌بردند و الان بابت هر کیلو مرغ ۵۳ هزار و ۷۶۰ تومان هزینه می‌کنند.

کاهش قیمت گوشت

قیمت گوشت قرمز به‌شکل جزیی نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور متوسط قیمت گوشت قرمز در کشور به کیلویی ۳۸۷ هزار تومان رسیده و بدنیست بدانید این عدد یک ماه قبل ۳۹۵ هزار تومان بوده است.

قیمت گوشت قرمز به این ترتیب نسبت ماه قبل کیلویی دو درصد تنزل پیدا کرده و شاید به‌خاطر کوچک بودن این عدد، کاهش قیمت گوشت نسبت به مرغ و برنج و روغن کمتر به‌چشم می‌آید. صحبت‌های مسئولان اتحادیه گوشت گوسفندی هم تقریبا به همین موضوع اشاره دارد. علی‌اصغر ملکی گفته در هفته‌های اخیر نوسان چندانی در بازار گوشت قرمز نداشتیم و در این مدت چیزی به اسم افزایش یا کاهش قیمت چشمگیر وجود نداشته است. اما نکته مهم در صحبت‌های ملکی هشدار او درباره احتمال کمبود دام در ماه‌های آینده است. طوری که اعتقاد دارد به‌خاطر کمبود دام در نیمه دوم سال، برای کنترل و تنظیم بازاری راهی جز واردات نمی‌ماند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

میزان یارانه ۱۴۰۳ چقدر است ؟

میزان یارانه در ۱۴۰۳ تعیین تکلیف شد عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: طبق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *