خانه > فرهنگ و هنر > متن و نوشته زیبا > انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی

انشا در مورد شب یلدا

امسال به دلیل کرونا شب یلدایی متفاوت از هر سال خواهیم داشت به همین دلیل در ادامه چند نمونه انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی را می خوانید .

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی  

پدربزرگ دوست من چند ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شد و متاسفانه به علت بیماری ریوی که سالها درگیر آن بود، نتوانست در مقابل کرونا مقاومت کند و جان خود را از دست داد. اتفاق بسیار تلخی بود. البته از دست دادن عزیزان اتفاق تلخی است، اما مرگ آنها بواسطه‌ی یک ویروس که با مراقبت و پیشگیری می‌شود از انتقال و رشد آن جلوگیری کرد، تلخی از دست دادن عزیزان را دو چندان می‌کند. چند روز پیش که با دوستم صحبت می‌کردم، با صدای گرفته و آرامی می‌گفت دیگر شب یلدا نمی‌توانیم به خانه‌ی پدربزرگم برویم و خاطرات او را بشنویم. البته تمام خاطراتش را همه‌مان حفظ هستیم، اما حالا که او را از دست داده‌ایم می‌فهمم که تنها محتوای آن خاطرات نبود که آنها را مهم می‌کرد، بلکه شنیدن آنها از زبان پدربزرگ، با شور و هیجان و بعضاَ غم و اندوهی که در زبان و لحن گفتار او بود، آن خاطرات را ارزشمند می‌کرد. و اگر تا ابد هم پدربزرگم آن خاطرات را باز هم مو به مو مشابه همانهایی که سال پیش تعریف کرده بود، بازمی‌گفت، چیزی از نو بودن و زیبایی آنها کم نمی‌کرد. حالا که او را از دست داده‌ایم می‌فهمم که بعضی چیزها گفتنی نیستند، اما وجود دارند، مثل روحی که پشت خاطرات پدربزرگم بود و حالا از آن خاطرات، تنها خاطره‌ای برای ما باقی مانده است. دوستم در آخر گفت من قصد دارم امسال شب یلدا را که بخاطر کرونا در خانه می‌مانیم، به خاطرات پدربزرگم که حالا خودش به خاطره‌ای تبدیل شده فکر کنم و آن یک دقیقه‌ی اضافه را صرف غرق شدن در خاطرات خودم از او بکنم.

انشا در مورد شب یلدا برای کلاس هفتم 

انشاهایی که هر سال راجع به شب یلدا می‌نوشتم به انشایی که امسال می‌خواهم بنویسم، خیلی تفاوت دارند. آنها همه در مورد دور هم جمع شدن خانواده و مرور خاطرات پدربزرگ و مادربزرگ‌هایم است، اما امسال شب یلدا خبری از دور هم جمع شدن نیست. شب یلدای امسال خیلی عجیب است، نمی‌دانم آخرین باری که شب یلدا چنین سوت و کور بوده، چه زمانی بوده، چه سالی بوده، آیا اصلا بوده؟ اما امسال بخاطر ویروس کرونا، دیگر دور هم جمع نمی‌شویم. چون باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. بعلاوه نمی‌توانیم با ماسک دور هم جمع بشویم، بنابراین بهتر است امسال شب یلدا در خانه‌هایمان بمانیم. برای سلامتی خودمان و خانواده‌مان، و مخصوصا پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان، امسال شب یلدا به خانه‌های آنها نمی‌رویم . در خانه می‌مانیم تا همگی سالم باشیم و بتوانیم سال بعد را با خیال راحت دور هم جمع بشویم و باز هم خاطرات آنها را بشنویم و فرصت با هم بودن را قدر بدانیم.

البته می‌توانیم با پدر و مادر و خواهرها و برادرهای خودمان که همه در یک خانه زندگی می‌کنیم، شب یلدایی کوچکتر از معمول برگزار کنیم. می‌توانیم کمی آجیل و انار و هندوانه بخریم، و بیشتر و عمیق‌تر از به فرصت‌های در کنار هم بودن فکر کنیم.

انشا درباره شب یلدا کرونایی /انشا درباره شب یلدا و کرونا 

وقتی موضوع انشا در مور شب یلدا ست، حرف‌های قشنگی به ذهن آدم می‌رسد، مثلا نوشتن از رسم و رسومات ایرانی، مرور خاطرات بزرگترها، سفره‌ها و میزهای رنگارنگ و دورهمی‌های فامیل. اما راستش امسال، آن حس به من دست نمی‌دهد، یعنی دیگر دلم راضی نمی‌شود که از آن خوشی‌ها بنویسم. امسال سالی بود که بسیاری از ایرانی‌ها و البته بسیاری از مردم جهان، عزیزانشان را از دست دادند. امسال نه تنها شب یلدایی برگزار نمی‌شود، که جای خالی عزیزانی که بر اثر ویروس کرونا از دست رفته‌اند، بسیار پر رنگ‌تر جلوه خواهد کرد. امسال آخرین شب پاییز، شب یلدا، یک دقیقه بیشتر از شب‌های دیگر، دل ایرانی‌ها را تنگِ عزیزان از دست رفته‌شان می‌کند. شب یلدا امسال شاید تیره‌تر از شب یلدای سالهای قبل باشد. امسال شب یلدا در خانه می‌مانیم و با اقوام دور هم جمع نمی‌شویم. اما دلمان بیش از سالهای قبل برای هم تنگ می‌شود. شاید این شب یلدا فرصتی باشد برای اینکه قدر با هم بودن را بیشتر بدانیم.

 انشا درباره شب یلدا برای دانش اموزان / انشا درمورد شب یلدا امسال 

تابستان که تمام می‌شود، طبیعت کم کم شروع به از دست دادن تازگی خود می‌کند، برگ درختان می‌ریزد و آنهایی هم که بر درخت می‌مانند، زرد و قرمز می‌شوند. رنگ سبز درختان و گیاهان که نماد زندگی طبیعت است، کم کم از بین می‌رود. ماه پاییز به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و بعد از سه ماه به شبی می‌رسد که می‌گویند بلندترین شب سال است. این شب آخرین شب پاییز است و شب یلدا نام دارد. شب یلدا انگار می‌خواهد به ما بگوید که شما انسانها مانند طبیعت به خواب نروید. شاید آن یک دقیقه‌ای که شب یلدا طولانی‌تر از شب‌های دیگر است، نماد و نشانه‌ای است برای انسانها که به خواب زمستانی نروند. که در سرما و سوز و سردی هوا و حتا زمانه‌شان بیدار باشند و در کنار هم. شاید جشن گرفتن آن یک دقیقه‌ی شب یلدا، به معنای این است که در سرما و سردی روزگار، همدیگر را فراموش نکنیم و در کنار هم بمانیم. البته می‌دانم که اینها همه تصورات و حدسیات من هستند، اما خب شاید انشا در مورد شب یلدا باید در مورد تصورات و برداشت‌های من از این جشن قدیمی ایرانی باشد.

انشا شب یلدا کلاس ششم / انشا در مورد شب یلدا

من در این انشا در مورد شب یلدا قصد دارم در مورد چیزی بنویسم، که شاید برایتان عجیب یا ناخوشایند باشد. می‌دانیم که هر کدام از میوه‌ها و آجیل‌هایی که در شب یلدا تهیه می‌شوند، نماد یک چیز به خصوص هستند. همچنین می‌دانیم که امسال به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، شب یلدا مانند سالهای قبل نخواهد بود. امسال اعضای فامیل دور هم جمع نخواهند شد. حالا چیزی که من آن را به عنوان موضوع اصلی این انشا در مورد شب یلدا انتخاب کرده‌ام، اضافه کردن یک چیز به رسومات شب یلدا است. از آنجا شب یلدا بهانه‌ای است برای دور هم بودن و قدر یکدیگر را دانستن، من فکر می‌کنم باید عکس عزیزان رفته‌مان را هم در شب یلدا، بر یک میز قرار بدهیم. این عکس‌ها یاد ما می‌اندازند که زندگی بسیار کوتاه است و هیچ امید و اعتباری به آن نیست. هر کسی که همین الان هست، می‌تواند در لحظه‌ی بعد نباشد. این عکس‌ها شاید خیلی بیشتر از انار و هندوانه و آجیل، رسم با هم بودن و قدر هم را دانستن را به ما یادآوری می‌کنند. عکس عزیزانی که از دستشان داده‌ایم، شاید ما را دل تنگ کنند و غبار حسرت بر دل و دماغ ما بنشانند، اما یک خاصیت مهم دارند؛ این عکس‌ها ما را به وجود و حضور دیگر عزیزانمان که اکنون زنده و در کنار ما هستند، آگاه می‌کنند. شاید بخشی از دلتنگی ما برای عزیزانمان این باشد که در مواقعی که آنها کنار ما بوده‌اند، ما تمام توجه‌مان را به آنها معطوف نکرده‌ایم. با خودمان فکر می‌کنیم کاش آن لحظاتی که سرمان در گوشی موبایل یا تلویزیون بود، به چشم‌های مادربزرگمان نگاه می‌کردیم، به خنده‌های پدربزرگمان می‌نگریستیم و کاش آنها را در آغوش گرفته بودیم.

حالا شاید قرار دادن عکس آن عزیزانِ رفته یادمان بیاندازد که قدر عزیزانمان را کنارمان هستند بدانیم. این شاید بزرگترین رسالت شب یلدا باشد.

 انشا ادبی در مورد شب یلدا / انشا برای شب یلدا 

این انشا در مورد شب یلدا است و من قصد دارم به یکی از اتفاقات بدی که هر ساله در این شب رخ می‌دهد، اشاره کنم. موضوع اصلی این انشا در مورد شب یلدا، در مورد گران‌فروشی برخی از میوه‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌هاست. همانطور که می‌دانیم از چند روز پیش از آخرین شب پاییز، ایرانی‌ها برای مهمانی شب یلدا، به خرید میوه‌های خاصی مانند هندوانه و انار، و شیرینی و آجیل می‌پردازند. متاسفانه این امر باعث می‌شوند که برخی از فروشنده‌ها از این فرصت سوء استفاده کنند و قیمت برخی از این میوه‌ها و آجیل‌ها را بالا ببرند. شاید این افزایش قیمت برای برخی از مردم خیلی تکان‌دهنده نباشد. به این منظور که از این افزایش قیمت شوکه می‌شوند، اما در نهایت خریدشان را انجام می‌ دهند. اما بسیاری از افراد با این افزایش قیمت‌ها توان خریدشان را از دست می‌دهند. سودجویان این اتفاق تنها قیمت میوه و آجیل را زیاد نمی‌کنند، آنها درد و رنج مردم را، شرمندگی سرپرست‌های خانواده از اعضای خانواده‌شان را زیاد می‌کنند. می‌دانم این حرف‌ها شاید شعاری به نظر برسند، اما فکر نمی‌کنم کسب پول‌های اینچنینی برکتی داشته باشد.

انشا درباره شب یلدا کرونایی / انشا درباره شب یلدا و کرونا 

رسم است شب یلدا فال حافظ می‌گیرند. من اما به فال اعتقادی ندارم و اصلا نمی‌فهمم فال گرفتن یعنی چه. تصور کنید کسی نیتی را که دارد، در دلش مرور می‌کند و سپس دستش را لای دیوان حافظ می‌گذارد و آن را باز می‌کند. بعد فکر می‌کند شعری که در صفحه‌ی باز شده آمده، اشاراتی است از حضرت حافظ به او! بعد جالب است همه هم دستشان را طوری لای کتاب می‌گذارند که فقط اشعار یک سوم میانی کتاب باز می‌شود! یک لحظه فکر کنید، تا کنون دیده‌اید کسی در شب یلدا به حضرت حافظ تفال بزند و اولین یا دومین غزل او را باز کند؟ به احتمال خیلی زیاد نه.

البته این را باید بگویم که حافظ خواندن در شب یلدا رسم بسیار پسندیده‌ای است، چراکه بالاخره به شکلی پنهان، به جایگاه شعر و کتاب صحه می‌گذارد و آن را تقویت می‌کند. یک چیز دیگر هم که من در مورد رسم حافظ خواندن در شب یلدا به آن علاقه دارم، خجل شدن آن دسته از اعضای فامیل است که نه تنها خودشان سال تا سال لای هیچ کتابی را باز نمی‌کنند، بلکه کسانی که کتاب می‌خوانند را هم مسخره می‌کنند! این رسم زیبا، باعث می‌شود دیوان گرانقدر حضرت حافظ در حین چرخیدن بین همه، به دست این عزیزان برسد و آنها با سواد تعطیل‌شان، نمایش طنزآمیزی از شعر خواندن را اجرا کنند! بله همین یک شب هم که بابت کتاب نخواندشان خجالت می‌کشند، من کلی ذوق می‌کنم. در واقع شب یلدا، شبی است که رسم حافظ خوانی،  انتقام مرا از این دسته از افراد می‌گیرد. شاید این موضوع انشا درمورد شب یلدا کمی غیرعادی بود، اما خواستم چیزی که واقعا در وجودم شوق ایجاد می‌کند را بنویسم، نه لزوما آن چیزی را که تکراری است و همه می‌نویسند.

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی  

شاید امسال اولین سالی باشد که شب یلدا با چنین اتفاق شومی برخورد کرده است. البته خب قدیم‌ترها جنگ و قحطی و اینها هم بوده، اما در طول زندگی من این اولین بار است. من قصد دارم در این انشا در مورد شب یلدا به فکر کردن به شب یلدای سال ۹۹ و بعدش فکر کنم. یعنی یک روز و یک هفته و یک ماه بعد از شب یلدا. پس می‌توان گفت این نوشته نه تنها یک انشا در مورد شب یلدا است، بلکه، یک آینده‌پژوهی درباره فردا و هفته بعد و ماه بعد از شب یلدا هم هست!

البته این کلمه‌ی «آینده‌پژوهی» را از پدرم شنیده‌ام و بنظرم لغت قشنگی است، گرچه ممکن است محتویات آن، یعنی آینده خیلی قشنگ نباشد!

خب برویم سراغ انشا در مورد شب یلدا؛

امسال به خاطر کرونا و قدرت انتقال زیاد آن، باید همه فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و به میهمانی و دورهمی نرویم، چراکه در این صورت اگر تنها یک نفر به ویروس کرونا مبتلا باشد، همه‌ی ما هم مبتلا خواهیم شد.

پس ما برای حفظ سلامتی و جان خود و خانواده و اقوام‌مان شب یلدا را در خانه می‌مانیم. اما آن قسمت آینده‌پژوهی که قرار بود در این انشا در مورد شب یلدا بیاید، این است که تا اینجا تجربه نشان داده، آدمهای بسیاری به این موضوع بی‌توجه هستند و آن را جدی نمی‌گیرند. و متاسفانه همین افراد شب یلدا به میهمانی می‌روند و در نتیجه آمار کرونا دوباره زیاد می‌شود و وضعیت همه‌ی شهرها قرمز می‌شود.

آینده‌پژوهی خیالی من، نشان می‌دهد که اگر قانونی سفت و سخت برای عبور و مرور دز شب یلدا، تعیین نشود، موج بعدی کرونا به سراغمان خواهد آمد.

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی  

این یک انشا کوتاه در مورد شب یلدا است. شب یلدا، شب آخر پاییز است و ایرانی‌ها از دیرباز آن را جشن می‌گیرند. این شب یک دقیقه طولانی‌تر از شب‌های دیگر سال است. همانطور که مشخص است، فردای شب یلدا، اولین روز زمستان شروع می‌شود. با اینکه در اغلب رمان‌ها و شعرها، زمستان نماد تاریکی و سردی و ستم و تلخی، من زمستان را خیلی دوست دارم.

من احساس می‌کنم واقعا شب آخر پاییز را، شب یلدا را باید جشن گرفت. فارغ از دلایلی که همه می‌دانند، من حس می‌کنم این شب را باید جشن گرفت، زیرا از فردایش زمستان شروع می‌شود و روزها کوتاه می‌شوند، شب‌ها بلند می‌شوند، و سیاهی طولانی‌تر می‌شود. به نظر من سیاهی همیشه نماد چیزهای بد نیست، در زمستان آدم‌ها هم مانند طبیعت در خودشان فرو می‌روند، من احساس می‌کنم برای شکوفایی، یعنی برای بهار، باید در خود فرو رفت، باید زمستان را تاب آورد و در آن عمیق شد. پس زمستان شاید نماد یک سفر درونی باشد. من شب یلدا را به عنوان درگاه زمستان، درخورد جشن گرفتن می‌دانم.

انشا درباره شب یلدا و کرونا 

شب یلدای امسال همه خانواده ها به نوعی درگیر کرونا هستند. امسال همه مدرسه ها غیرحضوری شده و دانش آموزان در خانه در حال یادگیری هستند و همه معلمین زحمت کش هم از طریق برنامه های موبایل به دانش آموزان آموزش می دهند. مثل عید نوروز که تحت تاثیر کرونا بود شب یلدا هم مانند سال های بدون کرونا نیست. اما این خیلی مهم است که همه با هم همکاری کنند و شب یلدای امسال را دور هم جمع نشوند. شب یلدای کرونایی امسال به ما یادآور می شود که قدر لحظات با هم بودن را بیشتر بدانیم و ارزش لحظه های خوش زندگی را بیشتر درک کنیم زیرنتوا سال گذشته در شب یلا هیچ کس فکرش را هم نمیکرد که امسال نتوانیم دور هم جمع شویم. به نظر مان امسال بهترین کار این است که شب یلدا را در جمع خانواده خود جشن بگیریم و به یاد سال های گذشته حال اقوام را از طریق فضای مجازی و تماس تصویری بپرسیم. این ویورس مزاحم هم از بین ما میرود و بلاخره به روزهای عادی برمیگریدم به امید اینکه شب یلدای سال آینده همه افرادی که میشناسیم سالم و سلامت باشند و بتوانیم شب یلدای امسال که در ایام کرونا برگزار می شود را تلافی کنیم.

انشا در مورد شب یلدا در روزهای کرونایی  

یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.

برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند.

جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود. ۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشن، شب زادروز ایزدمهر یا میترا است. مهر به معنای خورشید است و تاریخ پرستش آن در میان ایرانی ها و آریایی ها به پیش از دین زرتشت بازمی گردد که پس از ظهور زرتشت این پیامبر او را اهورامزدا تعریف کرد. یکی از ایزدان اهورایی مهر بود که هم اکنون بخشی از اوستا به نامش نامگذاری شده. در «مهریشت» اوستا آمده است؛ «مهر از آسمان با هزاران چشم بر ایرانی می نگرد تا دروغی نگوید».

انشا درباره شب یلدا و کرونا 

شب یلدا، یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایران باستان است. اما با وجود ویروس کرونا امسال شرایط فرق می کند.

نباید بخاطر یک ساعت دور همی در شب یلدا، این همه زحمت و مجاهدت کادر درمانی را هدر دهیم

خیلی زحمت کشیدید، همه مردم عزیز ما خیلی تلاش کردند در این چند هفته تا آمار کرونا را کاهش دهند .

همه نمودارهایی که به سمت آسمان و بالا می‌رفت همه سر به زیر شدند و همه متواضع شدند و همه به سمت زمین می‌آیند این بخاطر همه متخصصین و ناظران بودند که این شرایط خوب را شاهدش هستیم.

خدای ناکرده با یک شب یلدا می توان شرایط را به هم ریخت

اگردر شب یلدا خانواده‌ها دور هم جمع شوند و یک نفر آنها آلوده باشد و حتی بی‌علامت باشد و در جمع بیاید و همه را مبتلا کند و ۲ هفته بعد از شب یلدا شاهد یک موج جدید و خدای ناکرده بعدش موج مرگ و میر خواهیم شد .

بهتر است امسال برای شب یلدا در خانه بماند و با برنامه های تلویزیون و بازی های خانوادگی شب یلدای امسال را برگزار کنند .

این شب یلدا را در فضای مجازی، الکترونیکی برقرار کنیم بدون اینکه همدیگر را از نزدیک ببینند تا سال آینده بدون آنکه عزیزانمان را از دست دهیم در کنار هم شب یلدا را جشن بگیریم .

منابع:

bastar.org

minevisam.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد ماه رمضان |کپشن برای ماه رمضان

متن برای ماه رمضان  در ادامه مجموعه ای از متن کوتاه ماه رمضان ، متن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *