خانه > روانشناسی > روانشناسی کودک > بهترین تست و سن استعدادیابی کودکان

بهترین تست و سن استعدادیابی کودکان

بهترین تست و سن استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کودکان یکی از مهم‌ترین نیازهای فرزندان شما در دوره کودکی است؛ زیرا نه تنها دوران کودکی و نوجوانی‌اش در مسیر درست هدایت می‌شود، بلکه در دوره بزرگ‌سالی هم فرد موفقی در حیطه کاری خودش خواهد بود. متاسفانه در سیستم آموزشی ایران و بسیاری از کشورهای جهان، همه کودکان، بدون توجه به اینکه در چه زمینه‌ای استعداد دارند، آموزش می‌بینند. در درس‌ها هم به چند استعداد محدود پرداخته می‌شود و کودکانی که در زمینه‌ای مثل ریاضی یا ادبیات مستعد نیستند، سرخورده می‌شوند. همین مسئله باعث شده والدین از دوران کودکی به دنبال کشف استعداد کودکان و پرورش آن باشند.

استعدادیابی کودکان

از جمله مهمترین دلایل اهمیت استعدادیابی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • والدین با کشف استعداد فرزندانشان می‌توانند آن‌ها را در مسیر درست هدایت کنند و آموزش بدهند.
  • اگر کودک در زمینه استعداد و علاقه‌اش آموزش ببیند، آینده شغلی تضمین‌شده و موفقی خواهد داشت.
  • کودکان معمولا در زمینه استعدادشان عملکرد خوبی دارند. این عملکرد خوب به آن‌ها اعتماد به نفس و انگیزه می‌دهد تا برای رشد و پیشرفت بیشتر تلاش کنند.
  • بچه‌هایی که آموزش‌های لازم را در زمینه مورد علاقه‌شان دیده‌اند، همیشه کاری برای انجام دادن دارند و حوصله‌شان سر نمی‌رود.
  • کودک از همان ابتدا در فضایی که باید قرار می‌گیرند و شاید ارتباط‌هایی بسازند که در آینده به دردشان می‌خورد.
  • بعضی از استعدادهای کودکان در مدرسه پرورش داده نمی‌شود، در نتیجه والدین باید آن‌ها را شناسایی کنند و پرورش بدهند تا کودک در آینده سرخورده و سردرگم نباشد.

موارد بالا تنها چند مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت استعدادیابی کودکان بودند. وقتی این کار را برای فرزندتان انجام می‌دهید و نتیجه‌اش را می‌بینید، متوجه می‌شوید که چرا بسیاری از روانشناسان متخصص در حوزه کودک، استعدادیابی بچه‌ها را ضروری می‌دانند.

انواع استعدادهای کودکان

همانطور که گفتیم هر بچه‌ای ممکن است در یک یا چند زمینه خاص استعداد داشته باشد. پس برای استعدادیابی کودکان ابتدا باید با انواع استعدادها آشنا شویم تا کشف آن‌ها برایتان راحت‌تر باشد.

  • هوش زبانی- کلامی: استعداد افرادی چون نویسنده‌ها، شاعران، مورخان و داستان‌سرایان
  • هوش دیداری- فضایی: استعداد افرادی چون معمارها، نقاشان و طراحان گرافیک
  • هوش موسیقیایی: استعداد افرادی چون موسیقی‌دان‌ها، آهنگ‌سازها و نوازنده‌ها
  • هوش بدنی- حرکتی: استعداد افرادی چون ورزشکارها و مربی‌های ورزشی
  • هوش منطقی- ریاضی: استعداد افرادی چون ریاضی‌دان‌ها، فیزیک‌دان‌ها، اخترشناس‌ها و فلاسفه
  • هوش طبیعت‌گرا: استعداد افرادی چون فعالان محیط زیست،‌ دامپزشک‌ها و معدن‌شناسان
  • هوش درون فردی: استعداد افرادی چون روان‌شناس‌ها، مدرسین و نویسنده‌های حوزه‌های توسعه فردی و خودشناسی
  • هوش بین فردی: استعداد افرادی چون تاجرها، مدیرها و سیاستمداران

تست استعدادیابی کودکان

انواع روش‌های استعدادیابی کودکان

استعدادیابی در کودکان معمولا به دو روش رسمی و غیررسمی انجام می‌شود. در روش رسمی، والدین به همراه کودک به مراکز معتبر استعدادیابی مراجعه می‌کنند. در این مراکز، انواع تست استعدادیابی کودکان توسط متخصص انجام می‌شود‌.

تست استعدادیابی در واقع آزمونی است که از کودک به  منظور اندازه‌گیری استعداد خاص و مهارت‌های او در تمام زمینه‌های ورزشی، هنری، علمی و فلسفی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا موجب شناسایی هوش شاخص و مهارت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان شود.

در نهایت روانشناسان متخصص کودک با تحلیل نتایج به دست آمده از تست‌ها، به والدین می‌گویند که فرزندشان در چه زمینه‌ای استعداد دارد و چطور باید پرورش پیدا کند.

انجام تست استعدادیابی در کودکان یک روش علمی و قابل استناد است که انواع مختلفی از جمله وکسلر، ریون، گودیناف، هوش گاردنر و .. دارد.

روش غیررسمی برای بسیاری از والدین متداول‌تر است. آن‌ها از فعالیت‌های روزمره بچه‌ها و مواردی که توجه فرزندشان را جلب می‌کند، متوجه استعداد می‌شوند. نقاشی‌هایی که کودک می‌کشد یا باز‌ی‌هایی که می‌کند، معمولا به حوزه علاقه و استعدادش ارتباط دارد. به عنوان مثال کودکی که استعداد زبانی- کلامی بالایی دارد، ممکن است عروسک‌هایش را کنار هم قرار بدهد و برای آن‌ها قصه تعریف کند. این قصه‌ها معمولا زاده و پرداخته ذهنش هستند. یا به عنوان مثالی دیگر، کودکی که هوش جسمی- حرکتی بالایی دارد، ترجیح می‌دهد همیشه مشغول بازی با توپ باشد یا با میله بارفیکس ورزش کند یا در پارک بدود و بازی کند. فعالیت‌هایی که کودکان انجام می‌دهند، بهترین نشانه برای استعدادیابی آن‌ها هستند. به همین دلیل والدین باید به رفتار و علاقمندی‌های آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بهترین سن برای استعدادیابی کودکان

بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان دوران قبل از مدرسه است؛ بین سن ۴ تا ۶ سالگی. دقت داشته باشید که استعدادیابی برای کودکان نوپا و کم‌تر از دو سال، چندان مفهومی نیست. به عنوان مثال بعضی از والدین تصور می‌کنند چون فرزندشان کمی زودتر از حالت عادی توانایی حرف زدن پیدا کرده، هوش کلامی بالایی دارد. حتی اگر این هوش در کودک بالا باشد، باز هم نشانه‌های اصلی آن در سن ۴ تا ۶ سالگی مشخص می‌شود.

تست استعدادیابی

بعد از اینکه فرزندتان مستقل شد و توانست کارهای اولیه‌اش را خودش انجام بدهد (راه برود، بدود یا لباس‌هایش را خودش بپوشد)، زمان پیدا کردن استعداد اوست. به رفتارها، علاقمند‌ها و بازی‌هایش توجه داشته باشید و همچنین درباره استعدادهای کودکان مطالعه کنید. اگر نشانه‌های استعداد خاصی را در او دیدید، روش رسمی را در پیش بگیرید و کودک را به مراکز استعدادیابی ببرید. ما در وبلاگ بازی بوک، درباره انواع استعدادهای کودکان و نشانه‌های آن‌ها توضیح داده‌ایم.

کلام آخر؛چطور استعدادهای کشف شده را پرورش بدهیم؟

پرورش استعدادها و آموزش هم به اندازه استعدادیابی کودکان اهمیت دارد. نوشتن نام کودک در کلاس‌های مربوط به هر توانمندی یکی از راه‌های پرورش استعدادهای آن‌هاست. اما یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که تعداد محدودی از والدین به آن توجه می‌کنند، پرورش استعدادهای کودک با بازی است. اگر برای کودک اسباب‌بازی‌هایی بخرید که او را به چالش می‌کشد و توانمندی‌هایش را پرورش می‌دهد، هم او را سرگرم کرده‌اید و هم گام مهمی در رشد و پرورش استعدادهایش برداشته‌اید.

بعضی از توانمندی‌ها نیز برای همه کودکان لازم هستند. به عنوان مثال همه بچه‌ها باید توانایی تمرکز را از کودکی یاد بگیرند تا در بزرگسالی مشکلی در این زمینه نداشته باشند. پرورش این دسته از توانمندی‌ها هم با انتخاب بازی‌ها و اسباب‌ بازی‌های مناسب امکان‌پذیر است. بازی بوک یک فروشگاه اینترنتی است که پرفایده‌ترین اسباب‌ بازی‌ها را عرضه می‌کند. اگر می‌دانید فرزندتان چه استعدادی دارد، در بازی بوک می‌توانید بازی‌هایی برای پرورش توانمندی‌های او پیدا کنید. با مراجعه به سایت بازی بوک هم اطلاعات کاربردی درباره پرورش استعداد فرزندتان به دست می‌آورید و هم می‌توانید با انجام تست‌ها و تحلیل تخصصی آن راهنمای بهتری برای فرزندان خود در آینده باشید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *