خانه > فرهنگ و هنر > قصه و سرگرمی کودکانه > تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده + نقاشی مورچه

تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده + نقاشی مورچه

تحقیق در مورد مورچه برای کودکان

در این مطلب با زندگی مورچه ها ، لانه سازی مورچه ها به زبان کودکانه ، روش ارتباط مورچه ها با جانداران دیگر ، چگونگی نگهداری مورچه از بچه‌هایش ، انواع مورچه ها و قسمت های مختلف بدن مورچه آشنا می شوید.

تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده همراه نقاشی مورچه

تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده

تحقیق در مورد مورچه

مورچه‌ها از دسته موجودات اجتماعی هستند و به صورت دسته جمعی و گروهی زندگی می‌کنند. بیش از ۳۵۰۰ نوع مورچه در جهان وجود دارد. معمولی‌ترین آنها مورچه‌های قرمز و سیاه نام دارند.

آرواره‌های این حشره بسیار قوی است و پاهایش به چنگال ختم می‌شوند. مورچه با این‌که جثه خیلی کوچکی دارد، ولی توانایی زیادی در حمل بار دارد و باری حداقل ۱۰ یا ۱۵ برابر وزن خودش را می‌تواند حمل کند.

طول بدن مورچه ممکن است بین یک و نیم میلی‌متر تا ۵۰ میلی‌متر باشد.

دلیل و علت قدرت بی نهایت آنها سایز کوچک آنها می باشد!

علت آن هم نسبت زیاد عضلات مورچه ها نسبت به ابعاد و سایز بدنشان می باشد که در میان حیوانات دیگر چنین چیزی بسیار کم می باشد!

در کدام کشور هیچ مورچه ای وجود ندارد

تقریباً تمام مناطق کرهٔ زمین به جز قطب شمال و قطب جنوب و مناطقی مانند جزایر دور افتاده و غیرقابل دسترسی، مورچه وجود دارد

آشنایی با بدن مورچه ها

بطور کلی مورچه ها، در دسته حشرات قرار دارند که نسبت به حشرات دیگر بال ندارند و بصورت گروهی در کلنی های بزرگ زندگی می کنند و بصورت گروهی در طول سال به دنبال غذا در طبیعت و یا اطراف محیطی که زندگی می کنند، می گردند و ذخیره می کنند تا در طول زمستان از آنها استفاده نمایند.

مورچه ها حشرات کوچکی هستند که در سراسر جهان یافت می شوند. آنها جزء بندپایان هستند. مورچه ها دارای بدنی تقسیم شده به سه قسمت، یعنی سر، سینه و شکم هستند. آنها دارای شش پا و دو شاخک هستند.

مورچه ها از نظر اندازه و شکل بسیار متنوع هستند. کوچکترین مورچه ها فقط چند میلی متر طول دارند، در حالی که بزرگترین مورچه ها می توانند تا چند سانتی متر طول داشته باشند. مورچه ها دارای رنگ های مختلفی نیز هستند، از جمله سیاه، قهوه ای، قرمز و زرد.

این حشرات ریز،  بینایی مافوق صوت دارند. آنها واقعاً خوب می بینند و دلیل آن این است که لنزهای زیادی به چشمشان دارند.

مورچه‌ها در قسمت سر خود یک مغز و یک جفت چشم مرکب، دهان و آرواره‌های نیرومند دارند. علاوه بر چشم‌های مرکب، اغلب مورچه‌ها دارای اندام بینایی دیگری نیز هستند که چشم ساده نام دارد.

تحقیق در مورد مورچه ها

 نقاشی مورچه

روی سر مورچه‌ها یک جفت شاخک یا آنتن مرتب در حال جنبیدن است. مورچه بینی ندارد، ولی حس بویایی بسیار قوی‌ای دارد که از طریق همین شاخک‌های روی سرش بو را حس می‌کند و به وسیله همین شاخک‌ها می‌تواند راهش را پیدا کند و همچنین با مورچه‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

مورچه ها بزرگ ترین مغز را در میان حشرات دارند فقط مورچه های ملکه ماده و نرها بال دارند. مورچه های ملکه پس از جفت گیری با یک نر بالشان می ریزد و به دنبال جای مناسبی برای پایه گذاری یک کلنی جدید می گردند.

شاخک مورچه ها به آنها اجازه می دهد تا بشنوند ، بچشند، لمس و بو کنند.

ازشاخک ها استفاده می کنند تا یکدیگر را لمس کنند و به زبان “مورچه” با یکدیگر صحبت کنند.

مورچه ها گوش ندارند. وجود حس گرهای خاص در شاخک ها و پاهایشان به آنها کمک می کند ارتعاشات محیط زندگی شان را حس کنند.

مورچه‌ها حشراتی همه‌چیزخوار هستند.

مورچه ها ریه ندارند!

آناتومی بدن مورچه ها بدین گونه است که بر روی بدن آنها تعدادی سوراخ ایجاد شده است که از طریق این سوراخ ها، اکسیژن به تمام سلول های موجود در بدن آنها می رسد که حرکت و جابجایی مورچه ها در بیرون از کلنی این اجازه را به آنها می دهد تا فرایند دم و بازدم در این موجودات از طریق سوراخ های موجود در بدن آنها انجام گردد.

 چرا مورچه ها شکر دوست دارند؟

مورچه ها در طبیعت همه چیزخوار هستند زیرا از همه چیز تغذیه می کنند – برگ ها، میوه ها، گیاهان. شکر به عنوان منبع انرژی برای مورچه ها عمل می کند، بنابراین وقتی قند پیدا می کنند، مورچه های دیگر را جمع می کنند و شکر را به لانه خود برای مورچه های دیگر می برند.

زلزله شناسی مورچه ها

مورچه ها به علت برخورداری از حس شامه ی بسیار قوی با استنشاق بوی گازها پیش از وقوع زلزله از آن اگاه بوده و در زمان زلزله تا ساعت ها لانه را تخلیه میکنند.

مورچه ها در چه آب و هوایی زندگی میکنند؟

مورچه‌ها موجوداتی هستند که همه نوع آب و هوایی را می‌توانند تحمل کنند

در تمام نقاط مثل دشت‌های شنی، چمنزارها، کرانه دریاها، دامنه کوه‌ها، جنگل‌ها و… زندگی می‌کنند و فقط آنها را در نقاط خیلی مرتفع کوه‌ها نمی‌توان یافت.

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها کلاس دوم

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها کلاس دوم

تحقیق در مورد مورچه ها کلاس چهارم

مورچه چطور لانه سازی میکنند؟/ تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

مورچه ها حشراتی باورنکردنی هستند که توانایی ساختن لانه های پیچیده ای را دارند. لانه های مورچه ها مکانی مهم برای زندگی این حشرات است و به آنها کمک می کند تا از خود در برابر شکارچیان محافظت کنند، از دمای بدن خود در برابر نوسانات آب و هوایی محافظت کنند و غذای خود را ذخیره کنند.

همانطور که میدانیم مورچه ها به صورت گروهی در داخل لانه هایی که خود میسازند زندگی می‌کنند. این سازه ها با توجه به اقلیم و نوع آب و هوا و همچنین نوع خود مورچه متفاوتند.

لانه های ساخته شده بسیار پیچیده اما منظم اند و دارای طبقات مختلف برای مقاصد گوناگون هستند و گاها به چهل طبقه میرسند که ارتفاع هر طبقه حدود سه الی پنج میلی متر است.

لانه ی مورچه ها با توجه به ساختمان بدن، نوع نیاز، اقلیم منطقه و روحیات نوع خودشان به شکل ها و طرح های مختلف ساخته میشود. غالبا در مناطق گرمسیر لانه ها روی برگ ها و درختان و در مناطق سردسیر لانه ها در زیر زمین ساخته میشوند.

اولین عمل به جهت لانه سازی، یافتن مکان مناسب است. سپس مورچه ای شروع به ترشح بزاق خود روی خاک نموده و به تولید گلوله های خاکی میپردازد. به تقلید از او سایرین نیز در آن مکان شروع به ساختن گلوله ها میکنند تا ستون ها را شکل دهند و در نهایت فاصله ی میان ستون ها را پر میکنند.

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها

به این صورت که با توجه به نیاز، اتاق ها و دهلیزهای مختلف ساخته میشود. اتاق ها ممکن است به جهت انبار آذوقه ، پرورش قارچ، پرورش نوزاد، محل استراحت کارگرها، محل اقامت ملکه و … باشد. در یک لانه ممکن است حدود هفت میلیون مورچه زندگی کنند.

مورچه ها در لانه سازی توجه ویژه ای به دما و جریان هوا دارند. به گونه ای که در بالای ساختمان هر لانه طبقاتی ساخته میشود با دیواره های پر منفذ که هوای مطلوب توسط آن ها وارد فضای مارپیچ لانه میشود.

لانه مورچه‌ها طبقاتی است و هر طبقه ای در لانه مورچه ها مخصوص کار خاصی است به همین دلیل درجه حرارت هریک از طبقات با دیگری فرق می‌کند. مثلاً دمای اطاق تخم مورچه بالا و دمای اطاق انبار مواد غذایی پایین است.

****************************************

تحقیق لانه سازی جانوران علوم دوم دبستان

****************************************

تحقیق در مورد مورچه

انواع مورچه ها

برخی از مورچه ها کارگر هستند و مسئول انجام کارهایی مانند جمع آوری غذا، مراقبت از بچه ها و ساختن لانه هستند. برخی دیگر مورچه های ملکه هستند که مسئول تولید مثل هستند و برخی دیگر مورچه های نر هستند که تنها وظیفه آنها جفت گیری با ملکه است.

نوع اول مورچه

ملکه ، که رئیس است و تمام کاری که او انجام می دهد ، نشستن روی تخم ها است. وای ، عجب کار سختیه.

ملکه ها می توانند تا ۳۰ سال زندگی کنند

نوع دوم مورچه ها

نوع دوم مورچه ها ، مورچه نر است که به مورچه ملکه کمک می کند تا تخم  ریزی کنند. و زیاد زنده نمی ماند. بیچاره.

مورچه های نر زندگی موقتی دارند ، بسیار کوتاه مدت هستند و تنها برای چند هفته زنده می مانند.

ملکه و مورچه نر بال دارند ، در حالی که مورچه های کارگر بال ندارند.

نوع سوم مورچه

نوع سوم مورچه، مورچه کارگر مونث است. او تپه ها را می سازد و برای میلیون ها مورچه ها غذا جمع آوری می کند.

مورچه های کارگر از ۱ تا ۳ سال زندگی می کنند.

مورچه ها چطور با یکدیگر حرف میزنند؟ / ارتباط مورچه با جانداران دیگر به زبان کودکانه

اگر مورچه‌ها را تماشا کرده باشید، حتماً دیده‌اید که مورچه‌ها در مسیر حرکتشان وقتی به هم می‌رسند، چند ثانیه روبروی هم می‌ایستند، شاخک‌هایشان را تکان می‌دهند و انگار با یکدیگر حرف می‌زنند.

یا مثلاً وقتی ماده غذایی سنگین مقابل مورچه قرار دارد، بعد از چند بار تلاش کردن آن را رها می‌کند و به لانه برمی‌گردد. چند دقیقه بعد با چند مورچه می‌آید تا با کمک یکدیگر آن را به لانه حمل کنند. این موضوع همیشه جای سوال بوده که مورچه چگونه همنوعانش را آگاه می‌کند؟

کسی تا حالا صدایی از مورچه‌ها نشنیده است اما شرط لازم سخن گفتن و فهماندن مقصود، زبان نیست. هر وسیله‌ای که حیوانات بتوانند با آن هدف و مقصود خودشان را برسانند، مثل زبان است.
مورچه‌ها از چند غده در بدن خودشان ماده‌ای به نام فرومون آزاد می‌کنند که وسیله برقراری ارتباط است. مورچه‌ها می‌توانند با بر جاى گذاشتن این ماده شیمیایى اطلاعات مفید را به مورچه‌هاى دیگر انتقال دهند.

لانه سازی مورچه ها به زبان کودکانه

لانه سازی مورچه ها به زبان کودکانه

تحقیق در مورد لانه سازی پرندگان دوم ابتدایی

مورچه‌ها بر روی سطح خاک فرومون بر جای می‌گذارند تا بقیه مورچه‌ها بتوانند آن را دنبال کنند. مورچه‌های بعدی برای تشخیص بوی فرومون، از شاخک‌های بلند و نازکِ متحرک خود استفاده می‌کنند. مورچه بوسیله دو شاخک خود اطلاعاتِ لازم درمورد جهت و شدت بو را می‌فهمد.

مورچه‌ها از فرومون، فقط برای ردیابی استفاده نمی‌کنند. وقتی که یک مورچه آسیب می‌بیند از خودش فرومونِ خطر منتشر می‌کند که باعث می‌شود مورچه‌های اطراف او در حالت تهاجمی قرار بگیرند و همین‌طور مورچه‌های بیشتری به آن منطقه جذب شوند.

چگونگی نگهداری مورچه از بچه‌هایش

بعد از این‌که تخم‌ها به نوزادان کوچک بدون دست و پایی تبدیل شدند، مورچه های کارگر مسئول نگهداری از تخم‌ها هستند و ملکه باید سعی کند تا بیشترین تعداد تخم ممکن را بگذارد.

تخم های مورچه تا زمان به دنیا آمدن در مراقبت کامل مورچه‌های کارگر هستند.

مورچه های کارگر به لاروها و شفیره ها کمک می‌کنند تا به طور کامل رشد کنند و به مورچه های بالغ تبدیل شوند.

مورچه های کارگر به طور مرتب لاروها و شفیره ها را تمیز می‌کنند تا از عفونت جلوگیری شود.

ارتباط مورچه با جانداران دیگر به زبان کودکانه

ارتباط مورچه با جانداران دیگر به زبان کودکانه

و جالب است که در وقت خارج شدن مورچه ها از تخم، این موجودات ریز به یکدیگر کمک می کنند.
تعدادی از مورچه ها نیز مامور مواظبت و نگهداری از نوزدان هستند آنها به قدری جدی و با شوق این کار را انجام می دهند که درموقع حمل و نقل اگر دو پای عقب آنها را قطع کنند از نوزاد دست بر نمی‌دارند و با سعی و همت آن را به وسیله شاخک‌های خود حمل می کنند تا به جای مطمئنی برسانند.

مورچه‌های کوچک به دور خود پیله‌ای می‌تنند تا هنگامی که مورچه به حد کافی رشد کند. بعد مورچه‌های بزرگ سر پیله را سوراخ کرده و مورچه را از پیله‌اش بیرون می‌کشند و پس از آن مورچه تازه به دنیا آمده بلافاصله مشغول به کار می‌شوند. چون مورچه‌های کارگر تازه متولد شده و زندگی خود را آغاز کرده‌اند، باید به رسیدگی و مراقبت از بقیه اعضای مجتمع بپردازند.

تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده

تحقیق در مورد مورچه به زبان ساده

تولید مثل در مورچه ها :

وقتی از تولید مثل در مورچه ها صحبت می کنیم، با تولید مثل پستانداران متفاوت است. مورچه ها نمی توانند مانند سایر حشرات با یکدیگر جفت شوند. فقط مورچه ملکه می تواند جفت گیری کند. بقیه مورچه های ماده عقیم هستند. مورچه های نر که به عنوان مورچه های بدون سرنشین نیز شناخته می شوند، بارور و آماده جفت گیری با مورچه ملکه هستند.

چرخه زندگی مورچه :

مورچه در طول عمر خود دچار چندین تحول فیزیکی می شود. مورچه یک دگردیسی کامل را پشت سر می گذارد، به این معنی که مورچه ها در طول چرخه زندگی خود چهار مرحله دارند – تخم، لارو، شفیره و بالغ. مراحل به شرح زیر است:

مرحله ۱ – مرحله تخم :

مورچه ماده پس از جفت گیری، هم تخم های بارور و هم تخم های بارور نشده می گذارد. تخم های بارور شده به مورچه های ماده و تخم های بارور نشده به مورچه های نر تبدیل می شوند. تخم مورچه ریز، بیضی شکل، شفاف و سفید رنگ است. تخم ها در عرض ۷ تا ۱۴ روز از تخم خارج می شوند.

مرحله ۲ – مرحله لارو :

تخم های کوچک بدون چشم و پا به لارو تبدیل می شوند. سپس لاروها تحت یک سری پوست اندازی قرار می گیرند که در آن مو شروع به رشد می کند. موها مانند یک قلاب است که مورچه های کارگر را قادر می سازد مورچه های لارو را حمل کنند زیرا در این مرحله چشم و پا ندارند. لارو در این مرحله چندین بار پوست اندازی می کند، که عمدتاً به مورچه های کارگر بالغ برای غذا بستگی دارد.

مورچه های کارگر با جویدن غذا و مایعات مغذی، آنها را به لاروها می‌دهند.

مرحله ۳ – مرحله شفیره :

لارو مورچه در طی چند پوست اندازی به مرحله شفیره تبدیل می شود. ویژگی های فیزیکی مانند چشم ها، پاها و بال ها ممکن است شروع به ظاهر شدن کنند. در مرحله شفیره مورچه دارای شاخک ها و پاهایی است که روی بدنش جمع شده اند.

لاروها پس از تبدیل شدن به شفیره، از مواد مغذی ذخیره شده در بدن خود تغذیه می‌کنند.

مرحله ۴ – مرحله بزرگسالان :

مورچه بالغ پس از ۶ تا ۱۰ هفته از تخم خارج می شود تا در مرحله شفیره رشد کند. هنگامی که بالغ از تخم بیرون می آید، به طور کامل رشد می کند و رشد می کند زیرا اسکلت بیرونی آن مانع از بزرگ شدن آن می شود.

پس از رسیدن به مرحله بلوغ، مورچه های بالغ جوان در زمان ظهور دارای رنگ روشن تر و بدن شفاف هستند، اما با بالا رفتن سن، رنگ آنها تیره تر می شود.

نقاشی لانه سازی مورچه ها

نقاشی لانه سازی مورچه ها

نقاشی مورچه ساده برای کودکان

نقاشی مورچه ساده برای کودکان

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *