خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > تفاوت شوره و پوسته سر چیست؟ + راه درمان

تفاوت شوره و پوسته سر چیست؟ + راه درمان

تفاوت شوره سر و پوسته سر و علل ایجاد آنها

برای رفع شوره سر چه کنیم ؟برای شوره سر چی خوبه؟برای پوسته سر چی خوبه ؟ بهترین راه درمان شوره سر چیست؟ علت پوسته پوسته شدن کف سر چیست؟ برای شوره سر چه کاری انجام دهیم ؟ کمبود کدام ویتامین باعث شوره سر میشود ؟

پوسته سر ناشی از خشکی پوست سر اتفاق می‌افتد اما شوره به دلیل چربی بیش از حد رخ می‌دهد.

فرق شوره و پوسته سر برای بسیاری از افراد قابل تشخیص نیست. چرا که علائم این دو مشکل، بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هردو باعث ورقه ورقه شدن پوست سر و خارش می‌شوند.

تفاوت شوره و پوسته سر چیست؟ + راه درمان

اگر می‌خواهید بدانید شما با کدام مشکل مواجه هستید و دلیل به وجود آمدن پوسته‌ها چیست، این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به طور کامل شرح داده‌ایم که تفاوت پوسته سر با شوره چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؛ پس با ما همراه باشید.

علت و علایم خشکی پوست سر چیست؟

اصلی‌ترین دلیل خشک شدن پوست سر ، کاهش میزان رطوبت است. در این حالت پوست سرتان تحریک و پوسته پوسته می‌شود و در نهایت می‌ریزد. علاوه بر آن، استرس، افزایش سن، تغییرات هورمونی، آلودگی هوا یا ابتلا به بیماری‌هایی نظیر درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس نیز پوست سر را خشک می‌کنند.

خشکی پوست سر

خشکی پوست سر می‌تواند ناشی از عوامل زیر نیز باشد:

  • دهیدراته شدن بدن
  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد
  • شستن موها با آب داغ
  • استفاده بیش از حد شامپو
  • التهاب یا ورم پوست سر
  • استفاده مداوم از سشوار و اتوی مو

به طور طبیعی، پوست سر و بدن همیشه در حال بازسازی است و در طی این فرآیند، پوست‌های مرده می‌ریزند و پوست نو جایگزین آن‌ها می‌شود. شوره سر زمانی رخ می‌دهد که پوست‌های سر، سریع‌تر از حالت عادی شروع به ریزش نمایند.

در پاسخ به اینکه دلیل اصلی شوره سر چیست ، باید بگوییم علت این امر، نوعی التهاب و اگزمای پوستی به نام التهاب سبورئیک است که در طی آن پوست سر چرب، قرمز و پوسته پوسته می‌شود. این پوسته‌های سفید یا زرد رنگ، از پوست جدا شده و به شکل ذرات ریز روی موها نمایان می‌شوند.

در اغلب موارد، قارچی به نام مالاسزیا باعث ایجاد شوره می‌شود. این قارچ که به صورت طبیعی روی پوست سر زندگی می‌کند، در بعضی از افراد بسیار زیاد است و باعث رشد بیش از اندازه سلول‌های پوست سر خواهد شد.
بهتر است بخوانید:

عواملی که باعث تکثیر مالاسزیا می‌شوند عبارتند از:

  1. سن
  2. استرس
  3. تغییرات هورمونی
  4. چرب شدن بیش از حد مو ناشی از عدم شستشوی آن

*******************************

بهترین روغن های گیاهی برای درمان شوره سر

فرق شوره و پوسته سر در چیست؟

فرق شوره و پوسته سر ، در آن است که پوسته به دلیل خشکی پوست رخ می‌دهد و به صورت ورقه‌هایی کم وسعت، در این ناحیه قابل مشاهده است. شما می‌توانید با تعویض شامپو مو و انجام یک روتین درست برای درمان خشکی موهایتان، به راحتی این مشکل را حل کنید.

اما شوره سر، به دلیل چربی بیش از حد اتفاق می‌افتد. وجود روغن اضافی در کف سر باعث می‌شود تولید سلول‌های پوست سر افزایش یابد و شروع به ریزش کنند. درمان این مشکل نیز با استفاده از شامپو ضد شوره و محصولات کنترل کننده چربی پوست سر، امکان‌پذیر است.

برای تشخیص تفاوت شوره و پوسته به موارد زیر توجه کنید:

شوره سر با پوسته‌های چرب و بزرگ به رنگ سفید و زرد همراه است؛ در حالی که در خشکی پوست سر، پوسته‌ها کوچک‌تر و خشک هستند.
اگر پوست سرتان چرب، قرمز و پوسته پوسته شده است، به معنی این است که به شوره مبتلا شده‌اید؛ اما اگر مشکل شما ناشی از خشکی پوست باشد، پوست سایر قسمت‌های بدنتان نیز خشک است.
با وجود تفاوت شوره و پوسته ، هر دوی این مشکلات، با خارش پوست سر همراه هستند.
برای تشخیص اینکه پوسته‌ها ناشی از خشکی پوست سر هستند یا خیر، شب قبل از رفتن به رختخواب، یک مرطوب کننده سبک روی پوست سرتان بزنید؛ اگر صبح و بعد از استحمام پوسته‌های برطرف شدند، می‌توانید مطمئن شوید که با خشکی پوست مواجه شده‌اید.

درمان شوره و خشکی پوست سر چگونه است؟

حالا که می‌دانید تفاوت پوسته سر با شوره در چیست، در این بخش روش‌های درمان آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.
با اطلاع از دلیل خشک شدن پوست سر ، به سادگی می‌توانید این مشکل را درمان کنید. پیشنهاد می‌کنیم موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید و پس از آن نیز از یک نرم کننده مو با خاصیت آبرسانی استفاده نمایید.
بعضی از آرایشگرها دستگاه‌هایی برای اعمال بخار به مو دارند که استفاده از آن‌ها تا حد زیادی به رفع خشکی پوست سر کمک می‌کند.

محصولات مراقبت از مو حاوی الکل، برای افرادی که از خشکی سر رنج می‌برند مناسب نیستند. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید محصول، به محتویات آن توجه کنید تا حاوی الکل نباشد.

یکی دیگر از روش‌های درمان خشکی پوست سر، کاهش دفعات شستشو است. شامپوها قادرند چربی طبیعی پوست سر را از بین ببرند و باعث تشدید این مشکل شوند. علاوه بر آن، آب ولرم را جایگزین آب داغ کنید؛ چرا که آب داغ نیز نقش مهمی در از بین بردن رطوبت پوست دارد.

شما می‌توانید شوره را با استفاده از شامپو مو مناسب درمان کنید. البته در صورتی که از شامپو ضد شوره استفاده کردید و بعد از یک ماه مشکلتان برطرف نشد، بدتر شد یا با تورم پوست سرتان مواجه شدید، توصیه می‌کنیم حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید. چرا که ممکن است مشکل پوستی دیگری داشته باشید.

یکی از روش‌های درمان شوره، افزایش مصرف امگا ۳ است که با کمک به تعدیل تولید چربی، در کاهش رشد قارچ‌ها و پوسته‌ریزی تاثیر بسزایی دارد.
روغن درخت چای نیز با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، نقش مهمی در تعادل پوست سر دارد. این روغن در بسیاری از محصولات مراقبت از مو به کار رفته است و شما می‌توانید این محصولات را در روتین روزانه خود قرار دهید.

*******************************

درمان شوره سر به روش طب سنتی

منبع:delgarm.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *