خانه > مجله سلامت > بهداشت بانوان > درمان عفونت واژن در خانه | برای عفونت واژن چی خوبه

درمان عفونت واژن در خانه | برای عفونت واژن چی خوبه

درمان عفونت واژن در خانه

چگونه عفونت واژن را درمان کنیم ؟برای عفونت واژن چیکار کنیم؟برای عفونت قارچی واژن چی خوبه ؟برای خارش واژن چی خوبه ؟ درمان خانگی عفونت پنیری واژن چگونه است ؟

مطالب گوناگونی در مورد درمان عفونت واژن در خانه وجود دارد .اما آیا  همه انواع عفونت واژن در خانه قابل‌درمان هستند؟ آیا درمان‌های گیاهی و سنتی مثل استفاده از سرکه سفید برای عفونت واژن ، جوش‌شیرین و عنبرنسا برای عفونت واژن واقعاً می‌توانند عفونت واژن را درمان کنند؟

در این مقاله از حیاط خلوت با انواع عفونت واژن و راه های درمان عفونت واژن و پیشگیری از آن آشنا می شوید .

درمان عفونت واژن در خانه , برای عفونت واژن چی خوبه

انواع عفونت‌های واژن

  1. عفونت‌های قارچی واژن

عفونت قارچی واژن یکی از عفونت‌های بسیار شایع زنان است و حدود ۷۵% از زنان در طول زندگی خود حداقل یک‌بار به این عفونت دچار می‌شوند.

عفونت قارچی واژن در اثر رشد بی‌رویه یکی از قارچ‌های طبیعی روی سطح بدن به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود. به این نوع از عفونت واژینیت قارچی، واژینیت کاندیدایی، عفونت قارچی واژن یا عفونت مخمری واژن گفته می‌شود. عفونت قارچی واژن می‌تواند باعث احساس سوزش، خارش و قرمزی در ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی زنانه و تغییر در ترشحات واژن شوند.

عفونت قارچی واژن معمولاً با این علائم قابل تشخیص است:

  • ترشحات پنیری‌شکل واژن یا ترشحات سفید واژن خیلی غلیظ (معمولاً بدون بو)
  • خارش واژن و حساس‌شدن واژن و فرج
  • احساس سوزش حین دفع ادرار یا دخول جنسی
  • قرمزی و تورم فرج
  • شکننده شدن پوست اطراف ناحیه تناسلی و ترک‌خوردن آن
  1. عفونت‌های باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی واژن شایع‌ترین علت ترشحات غیرطبیعی واژن در دوران بلوغ و باروری است. در برخی مواقع عفونت باکتریایی واژن ممکن است بدون علائم باشد؛ اما سوزش، خارش و ترشحات غیرطبیعی اغلب از علائم عفونت باکتریایی واژن هستند. برخی از علائم شایع عفونت باکتریایی واژن عبارت‌اند از:

  • ترشحات رقیق و آبکی واژن
  • ترشحات خاکستری یا سفیدرنگ واژن
  • ترشحات با بوی ناخوشایند (بوی شبیه ماهی)
  • احساس سوزش به هنگام دفع ادرار
  • خارش واژن

تنها راه درمان قطعی عفونت باکتریایی واژن مصرف آنتی‌بیوتیک است. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به‌صورت خوراکی یا کرم و پماد واژینال تجویز شوند

  1. عفونت‌های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (STD) جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی و برخی راه‌های دیگر منتقل می‌شوند. عوامل ایجادکننده‌ی و علائم بیماری های جنسی متفاوت بوده و گاهی هم بی علامت هستند.

در برخی از موارد، بیماری های مقاربتی علائم قابل‌توجهی بروز نمی‌دهند؛ اما زمانی که علائم بروز می‌دهند، این علائم مشترک در زن‌ها مشاهده می‌شود:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا دفع ادرار
  • زخم، برجستگی یا بثورات در واژن، مقعد، باسن، ران‌ها یا دهان
  • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از واژن
  • خارش در واژن یا اطراف آن

بیماری‌های مقاربتی باکتریایی/قارچی

واژینوز باکتریایی

کلامیدیا

سوزاک

سفلیس

تریکومونیازیس

بیماری‌ های مقاربتی ویروسی

هپاتیت

تبخال تناسلی

ایدز

پاپیلومای انسانی

درمان خانگی عفونت واژن

منشا ایجاد هرکدام از این عفونت‌ها متفاوت است؛ برای مثال عفونت‌های مقاربتی چند نوع مختلف هستند که ممکن است عامل ایجاد آن‌ها ویروس، انگل یا باکتری باشد. به‌همین‌دلیل درمان هر عفونت نیز با دیگری متفاوت است.

عفونت قارچی تنها عفونت واژنی است که درمان آن در خانه امکان‌پذیر است (آن هم تحت شرایط خاصی)؛ سایر عفونت‌ها (به‌خصوص عفونت‌های مقاربتی) خطرناک‌ترند و درمان خانگی آن‌ها نه‌تنها بی‌تاثیر است، بلکه می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری شود.

درمان عفونت واژن در خانه

پمادهای ضد قارچ واژینال

یکی از روش‌های درمان خانگی عفونت واژن، استفاده از پمادهای ضد قارچ واژینال است. پمادهای ضدقارچ واژینال در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک ارائه می‌شوند.

مصرف بین ۳ تا ۷ روز پمادهای واژینال برای درمان عفونت‌های واژینال ساده کافی است. اگر از نوع عفونت خود مطمئن‌اید، می‌توانید این پمادها را از داروخانه و بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید. پمادهای واژینال را بیش از ۷ روز استفاده نکنید و در صورت عدم بهبود علائم پس از ۷ روز یا بازگشت علایم از پزشک کمک بگیرید.

داروهای ضدقارچ مختلفی به صورت پماد، شیاف واژینال و قرص برای درمان عفونت قارچی واژن موجود است. رایج‌ترین داروهای ضدقارچ عبارت‌اند از:

  • کلوتریمازول
  • فلوکونازول
  • میکونازول
  • تیوکونازول
  • بوتوکونازول
  • ترکونازول

پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

از پماد کلوتریمازول برای درمان انواع عفونت‌های قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس و سایر گونه‌های کاندیدا استفاده می‌شود. این دارو به فسفولیپیدهای غشای سلولی قارچ متصل شده و با خارج کردن عناصر ضروری داخل سلول اثرات ضد قارچی خود را اعمال می‌کند. خارش، سوزش و تورم از عوارض مصرف کلوتریمازول محسوب می‌شوند.

نحوه مصرف: روزانه یک اپلیکاتور از دارو ترجیحا قبل از خواب مورد استفاده قرار گیرد. دوره درمان با این پماد معمولا ۳ الی ۷ روز است.

درمان عفونت واژن در خانه , برای عفونت واژن چی خوبه

درمان عفونت واژن با داروی گیاهی

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که روغن درخت چای در درمان عفونت باکتریایی واژن اثرگذار است. هیچ وقت از روغن‌های اسانسی بدون اینکه آن‌ها را با روغن‌های حامل از جمله روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید استفاده نکنید. ۵ تا ۱۰ قطره از یک نوع روغن حامل که به آن حساسیت ندارید را به روغن درخت چای اضافه کنید.

نکته

قبل از استفاده از ترفند درمانی زیر روی بافت حساس واژن خود، تست پچ را انجام دهید. برای انجام این تست مقدار کمی از روغن درخت چای رقیق شده را روی بخش کوچکی از پوست خود بمالید. ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنش آلرژیکی را تجربه نکردید، یعنی استفاده از روغن درخت چای در ناحیه‌ی واژن برای شما بی‌خطر است.

مواد لازم

  • روغن درخت چای: ۵ تا ۱۰ قطره
  • روغن نارگیل: حدود ۳۰ گرم
  • آب گرم
  • تامپون

طرز استفاده

  1. برای به کار بردن این روش درمانی اول از همه یک کاسه آب گرم بردارید و روغن نارگیل و روغن درخت چای را به آن اضافه کنید. مواد را خوب با یکدیگر ترکیب کنید‌.
  2. تامپون را در مخلوط غوطه‌ور کنید و آن را داخل واژن خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید تامپون آغشته شده به روغن‌ها برای ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه در واژنتان بماند.

هر چند وقت یک بار؟

دست‌کم یک بار در هفته از این روش استفاده کنید تا از شر عفونت باکتریایی واژن خود خلاص شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل ممکن است با باکتری‌های بد مبارزه کند. علاوه بر این روغن نارگیل ممکن است به برگرداندن تعادل باکتری‌های موجود در واژن کمک کند.

اگر در فکر استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی عفونت واژن هستید، مسئله‌ی بسیار مهم انتخاب روغنی است که صددرصد خالص و ارگانیک باشد. اغلب روغن‌های موجود در بازار یا ترکیبی از روغن نارگیل با دیگر روغن‌های گیاهی یا شامل مواد شیمیایی مانند پارافین هستند. روغن نارگیل خالص معمولاً بوی شدید نارگیل نمی‌دهد.

مواد لازم

  • روغن نارگیل بکر: دو تا سه قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. روغن نارگیل را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید‌‌.
  2. حالا روغن نارگیل نیمه جامد را داخل واژن خود قرار دهید‌.
  3. اجازه دهید روغن داخل واژنتان ذوب شود‌.

هر چند وقت یک بار؟

یک بار در روز برای استفاده از این ترفند خانگی کافی است.

 سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد. این موضوع ممکن است با باکتری‌های ایجادکننده‌ی واژینوز باکتریال مبارزه کند. سرکه‌ی سیب ممکن است از شما در برابر عفونت‌های میکروبی محافظت کند.

مواد لازم

  • سرکه‌ی سیب

طرز استفاده

  1. سرکه‌ی سیب را به آب وان اضافه کنید.
  2. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید.

هر چند وقت یک بار؟

یک بار در روز از این روش استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

سیر برای عفونت واژن

مطالعات در مورد این‌که آیا سیر، قرص سیر یا عصاره‌ی سیر می‌تواند یکی از روش‌های درمان خانگی عفونت‌های مخمری باشد بی‌نتیجه بوده‌اند. بااین‌حال مشخص شده است که استفاده موضعی از کرم‌های حاوی سیر و گنجاندن سیر در رژیم غذایی به جلوگیری از رشد قارچ کاندیدا (مسئول عفونت‌های مخمری) کمک می‌کند.

سیر حاوی یک ماده‌ی بدبو به نام آلیسین است که خواص ضدمیکروبی دارد و با باکتری‌های مختلف مبارزه می‌کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که قرص سیر می‌تواند واژینوز باکتریال را درمان کند. یک مطالعه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۴ به بررسی اثرات قرص سیر و نوعی آنتی‌بیوتیک به نام مترونیدازول روی درمان واژینوز باکتریال پرداخت. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل سیر می‌تواند یک روش اثرگذار برای درمان عفونت ذکر شده باشد.

گذاشتن سیر خام در واژن

یک عدد سیر خام را پوست گرفته و با سوزن چند سوراخ در آن ایجاد کنید

سپس با سوزن یک نخ از وسط آن رد کرده و کاملا محکم سیر را به نخ ببندید.

قبل از خواب سیر را داخل واژن قرار دهید به صورتی که سر نخ بیرون باشد

صبح نخ را بکشید و سیر را بیرون بیاورید. ماهی یک بار این کار را انجام دهید .

سیاه دانه 

سیاه دانه به رفع عفونت بدن و بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند ۱ قاشق چای‌ خوری سیاه دانه را بکوبید و همراه عسل میل کنید .

دمنوش آویشن

آویشن دارای خواص بسیاری است . این گیاه مناسب برای درمان و از بین بردن عفونت های بدن است .

هفته ای دو بار دمنوش آویشن میل کنید تا از شر عفونت های واژن خلاص شوید .

برای عفونت قارچی واژن چی خوبه ؟

ماست طبیعی

ماست طبیعی حاوی لاکتوباسیل است که می‌تواند عفونت‌های واژن را از بین ببرد. همچنین مصرف موضعی ماست سرد طبیعی می‌تواند خارش و سوزش واژن را تسکین ببخشد.

ماست منبع طبیعی پروبیوتیک‌ها به شمار می‌رود. پروبیوتیک‌ها ممکن است به برگردندان باکتری‌های خوب واژن کمک کنند. باکتر‌ی‌های زنده‌ی موجود در ماست ممکن است در درمان و پیشگیری از واژینوز باکتریال اثرگذار باشند.

روزی یک کاسه کوچک ماست بدون طعم و طبیعی بخورید تا از شر عفونت باکتریایی واژن خود رها شوید.

البته توجه کنید که تحقیقات انجام‌شده درباره درمان خانگی عفونت واژن با ماست، روی ماست‌های کاملاً طبیعی و در محیط آزمایشگاهی انجام شده‌اند. اگر ماست حاوی موادی نظیر شیرین‌کننده باشد نه‌تنها درمان مؤثری نیست؛ بلکه قند موجود در ماست سبب تولیدمثل و گسترش قارچ واژن خواهد شد. متأسفانه اکثر ماست‌های صنعتی و بسیاری از ماست‌های سنتی موجود در بازار حاوی قند هستند.

 ویتامین E

نتیجه برخی پژوهش‌هایی که در محیط آزمایشگاه انجام شده‌اند، نشان داده است که مصرف ویتامین E در درمان برخی انواع التهاب‌های واژن موثر است (منبع: Pubmed). همچنین برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین E به بهبود آتروفی واژن (نازک‌شدن دیواره واژن به دلیل کمبود استروژن که خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی را افزایش می‌دهد) کمک می‌کنند. (منبع: Pubmed)

ویتامین C

ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص ضدقارچ و ضدمیکروبی نیز دارد و مصرف خوراکی آن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی موثر باشد. ویتامین C هم از طریق مکمل‌های دارویی و هم از طریق مواد غذایی مثل سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ و مرکبات تامین می‌شود.

عنبرنسا برای عفونت واژن خوبه؟

عنبرالنسارا خاصیت ضد عفونی کنندگی و رفع التهاب و خارش را دارد برای از بین بردم عفونت واژینال  آن را مانند اسفند دود کرده و بگذارید دود با واژن تماس پیدا کند.

از نظر علمی این کار توجیهی ندارد!

برای خارش و عفونت واژن چی خوبه؟

ابتدا باید علت خارش واژن توسط پزشک تشخیص داده شود، اگر خارش ناشی از عفونت قارچی باشد، داروهای ضد قارچی مانند کلوتریمازول و ژل واژیهیل می‌توانند کمک‌کننده باشند و اگر خارش ناشی از واژینوز باکتریایی باشد، برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

درمان عفونت واژن در خانه , برای عفونت واژن چی خوبه

چه زمانی درمان خانگی برای عفونت واژن مجاز نیست؟

اگرچه عفونت‌های قارچی را در خانه می‌توان درمان کرد، اما حتی در صورت ابتلا به این عفونت‌ها نیز تحت شرایط خاصی باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه توصیح می‌دهیم در چه شرایطی کمک گرفتن از پزشک ضروری است.

۱. درمان خانگی عفونت‌های باکتریایی یا مقاربتی

همان‌طورکه گفتیم عفونت‌های قارچی تنها عفونت‌های قابل‌درمان در خانه هستند و درصورت ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و مقاربتی باید از پزشک کمک بگیرید.

اگر علائم زیر را دارید احتمالاً به عفونت باکتریایی یا مقاربتی مبتلا هستید و باید حتماً برای درمان عفونت خود از پزشک کمک بگیرید:

  • ترشح سبز واژن، زرد یا خاکستری
  • بوی بد واژن (شبیه بوی ماهی)
  • تغییر غلظت و شکل ترشحات
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • تورم یا خارش واژن
  • رشد زگیل، جوش یا زخم اطراف ناحیه تناسلی
  • خونریزی غیرعادی واژن (خارج از دوره پریود)
  • درد حین رابطه جنسی

۲. درمان خانگی عفونت قارچی واژن برای اولین بار

بعضی از علائم عفونت‌های قارچی خیلی شبیه به علائم سایر عفونت‌ها است و می‌تواند شما را گمراه کند. به‌همین‌دلیل اگر اولین بار است که علائمی شبیه علائم عفونت قارچی را تجربه می‌کنید، باید از درمان‌های خانگی و خودسرانه پرهیز کنید و برای تشخیص دقیق نوع عفونت خود از پزشک کمک بگیرید.

۳. درمان خانگی عفونت قارچی واژن در بارداری

مصرف برخی داروهای ضدقارچ در بارداری (به‌خصوص در سه‌ماهه اول) به دلیل ضرری که برای جنین دارند ممنوع است. همچنین روش‌های خانگی و گیاهی درمان عفونت نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مثل حساسیت شود.

در نهایت ممکن است تشخیص شما از عفونت واژن اشتباه باشد و اصلاً به عفونت قارچی مبتلا نشده باشید. در این شرایط ممکن است استفاده از درمان خانگی باعث بدتر شدن شرایط بیماری و آسیب به جنین شود. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود برای درمان عفونت قارچی در بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

۳. درمان خانگی عفونت‌های قارچی واژن مکرر

گاهی عفونت قارچی مزمن می‌شود و با وجود مصرف دارو و استفاده از درمان‌های خانگی رایج، دوباره برمی‌گردد. اگر بیشتر از یک بار در ماه یا ۳ بار در سال به عفونت قارچی مبتلا می‌شوید، احتمالاً نیاز به درمان بلندمدت دارید و درمان‌های خانگی جوابگو نیستند.

درمان خانگی عفونت واژن (از نوع عفونت قارچی) با چالش‌های فراوانی همراه است. در پژوهش‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده خواص ضدقارچ برخی مواد طبیعی مانند ماست، عسل، روغن نارگیل و… مشاهده شده است؛ اما نکته‌ی مهم این است که معمولاً این مواد را به‌طور خالص و طبیعی نمی‌توان در بازار پیدا کرد و مواد موجود در بازار در ترکیب به سایر مواد طبیعی و مصنوعی مانند شکر و شیرین‌کننده‌ها هستند. این ترکیبات افزوده نه‌تنها عفونت را تشدید می‌کنند، بلکه گاهی عوارض دیگری نیز با خود به‌همراه دارند.

از سوی دیگر، تشخیص عامل بیماری‌زا در عفونت واژن باید زیر نظر دکتر زنان صورت بگیرد. امکان دارد فرد تصور کند به عفونت قارچی مبتلا شده است؛ اما درواقع مشکل او عفونت باکتریایی یا نوعی حساسیت یا سایر مشکلات خاص پزشکی باشد. ازاین‌روی درمان گیاهی عفونت واژن به‌طورکلی توصیه نمی‌شود و بهتر است پیش از هر اقدامی با متخصص مشورت کنید.

گردآوری: حیاط خلوت

منابع:

drsaina.com

digikala.com

photokade.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا تشکر از معلم | متن برای تبریک روز معلم

متن زیبا برای تشکر از معلم  در ادامه مجموعه ای از متن تشکر از معلم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *