خانه > اسرار خانه داری > شستشو نظافت لکه گیری > زرد شدن فرش بعد از شستن | روش از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

زرد شدن فرش بعد از شستن | روش از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

علت زرد شدن فرش بعد از شستن + راه های از بین بردن زردی فرش بعد از شستشو

شستن فرش در خانه ترفند هایی دارد که با رعایت آن ها فرش شما کاملا تمیز شده و آسیبی به آن وارد نمی شود . زرد شدن فرش بعد از شستن یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن رو به رو می شوند. برای جلوگیری از این مشکل و از بین بردن زردی فرش و زردی ریشه های فرش روش هایی وجود دارد. در ادامه این مطلب از حیاط خلوت با این روش ها بیشتر آشنا می شوید .

زرد شدن فرش بعد از شستنزرد شدن فرش بعد از شستن و دلایل آن

چرا گاهی پس از شستشوی فرش ماشینی یا دستبافت مقداری لکه زرد روی فرش دیده می شود ؟ چگونه زردی فرش را از بین ببریم ؟ برای از بین بردن زردی ریشه فرش چه باید کرد ؟

لکه های زرد یا کثیفی هایی که پس از شستشو روی فرش باقی مانده و در قسمت ریشه ها بیشتر دیده می شود به دلیل ماندن آب چرک و کثیف بعد از شستشوی فرش می باشد. عموما این اتفاق زمانی می افتد که قالیشویی در منزل و بدون وسایل کافی انجام شود.

در کارخانه قالیشویی پس از انجام مرحله شستشوی فرش ماشینی یا دستبافت، فرش ها داخل دیگ های بزرگ و مخصوص آبگیر (سانتریفوژهای پرقدرت) قرار می گیرد. به این صورت با چرخش بسیار سریع دیگ و استفاده از قانون گریز از مرکز، کلیه آب فرش از بافت های آن تخلیه شود.

کارهایی مثل آویزان کردن فرش، آبکشی آن با پارو و مواردی از این دست بخشی از آب را تخلیه می کند . پس از مدتی فرش کاملا خشک می شود اما مقدار از آب کثیف و یا زردآب در فرش باقی مانده و خشک می شود . این باعث زرد شدن فرش بعد از شستن می شود.

دلایل زرد شدن فرش بعد از شستن

۱ . اولین مورد استفاده از شوینده های نامناسب در شستشو فرش می باشد. در شستشو فرش های ظریف تر باید از شوینده هایی که خاصیت اسیدی کم تری دارند استفاده کرد. زیرا شوینده هایی که مناسب الیاف فرش نباشند باعث از بین رفتن بافت فرش و لکه و زردی بر روی فرش می شود.( هرگز از پودر ماشین مخصوصا پودر های ماشین آنزیم دار برای شستشو فرش استفاده نکنید)

۲٫ دومین مورد جارو کشیدن قبل از شستشو است .کسانی که فرش خود را قبل از شستشو جاروکشی نمی کنند باعث می شود گرد و غبار در بین فرش بماند و در هنگام شستشو فرش دچار تیرگی و زردی بشود.

۳٫ سومین دلیل زردی فرش آبکشی اشتباه فرش است. باید بعد از شستشو آب از داخل فرش کاملا خارج شده و بعد آن را پهن کنید. در غیر این صورت آب کثیف به همراه فرش خشک می شود که دلیل اصلی زردی فرش است. در مورد رفع این مشکل فرش را لول کرده و بر روی سطح شیب داری بگذارید تا کاملا آب آن خارج شود.

********************

ترفند های جالب خانه داری

********************

دلیل زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

لکه ها و کثیفیهایی که بعد از شستشو روی فرش بودند به سمت ریشه سرازیر می شوند. به علت عدم استفاده از پاک کننده ای مناسب یا عدم آبگیری متناسب این آلودگیها سرازیر میشوند و در ریشه تثیب خواهند شد.

برای خشکشویی فرش در منزل معمولا فرش را آویزان می کنند . فرش را با پارو آبگیری کرده و…که این موارد باعث خشک شدن فرش می شوند. اما ممکن است رطوبت به ریشه ها برسد و آن ها را زرد کند .

بسیاری از افراد پس از پهن کردن فرش دوباره روی آن آب میگیرند که این امر باعث زرد شدن ریشه های فرش می شود.

چگونه زردی فرش پس از شستشو را از بین ببریم؟ علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟

روش های از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

زرد شدن فرش بعد از شستن در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد و ظاهر فرش را کدر و زشت می کند . اگر فرش خود را شستید و بعد از شستشو متوجه شدید که فرش و یا ریشه های آن زرد شده است می توانید با روش های زیر از شر زردی فرش خلاص شوید .

  • شستشو مجدد فرش با روش درست و اصولی

    ( یعنی استفاده از شوینده مناسب ، غبارگیری و آبگیری درست )

اگر زمان و حوصله کافی دارید می توانید فرش خود را با روش درست شستشوی فرش در خانه (که در ادامه می خوانید ) بشوید و زردی فرش خود را از بین ببرید .

  • استفاده از محلول آب و نمک و سرکه

این روش در کنار ساده بودن بسیار کاربردی است و تاثیر باورنکردنی دارد ! فقط کافیست در یک ظرف مناسب یک پارچ و نیم آب همراه ۲ قاشق چایخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید را مخلوط کنید و با یک توری کل فرش را دستمال بکشید. توجه کنید که توری را محکم فشار دهید طوری که آب زیادی نداشته و نمناک باشد .

درست است که کمی وقت گیر است اما تاثیر فوق العاده ای دارد حتما امتحان کنید .

  • استفاده از محلول آب و جوش شیرین و سرکه

اگر از روش بالا استفاده کردید و لکه های زردی فرش نرفت می توانید از این روش زیر استفاده کنید . یک پارچ و نیم آب همراه ۲ قاشق مرباخوری جوش شیرین و ۲ قاشق غذاخوری سرکه را مخلوط کنید و با یک طوری روی لکه های زرد بکشید .

برای زردی ریشه ها نیز این محلول مناسب تر است .

  • سپردن فرش به قالیشویی

اگر با انجام تمام مراحل بالا زردی فرش همچنان باقی مانده است می توانید فرش را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید. اما به احتمال زیاد با انجام روش های بالا نیازی به قالیشویی ندارید .

*******************

کفش های جیر را چگونه تمیز کنیم؟

*******************

چگونه فرش را در منزل بشوییم ؟ جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستن

روش درست شستشوی فرش در خانه

برای شستشوی فرش باید مطمئن شوید فرش رنگ نمی دهد. چه فرش شما دستبافت باشد و چه ماشینی رنگ دادن آسیب جدی به آن می زند. برای اینکه بدانید این اتفاق می افتد یا نه، یک پارچه یا دستمال سفید مرطوب را روی سطح فرش بکشید. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت، بهتر است فرش را به شرکت های قالیشویی بسپارید.

  • برای شستشوی فرش در منزل بهتر است از سطحی سخت و شیبدار استفاده کنید تا آب اضافی بتواند خارج شود. درجه حرارت آب را روی حد متوسط نگه دارید و آب ولرم بهترین حالت آن است.
  • ابتدا سطح فرش را کاملا خیس نمایید.
  • فرش دستباف را از قبل خیس نکنید، به خصوص فرش هایی که رنگ پس می دهند. در این صورت قسمت های روشن فرش نیز رنگی می شود.
  • در شستشوی فرش از مواد شوینده قلیایی استفاده نکنید و اسیدیته خنثی را به کار ببرید. بهترین مواد برای شستن فرش : پودر شستشوی دستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرفشویی هستند و اگر کثیفی فرشتان چندان زیاد نیست یا لکه چربی وجود ندارد، از شوینده رقیق شده با آب استفاده کنید.(بهتر است پودر دستی یا پودر صابون را ابتدا در آب ولرم حل کنید و سپس روی فرش بریزید تا دانه های آن بعد از شستشو باقی نماند و آبکشی راحت تری داشته باشید .)
  • فرش شسته شده را کاملا آبگیری کرده با پارو و سپس با دستمال نخی یا حوله ای آب پرز آن را کاملا بگیرید و یک ساعت به همان حالت روی زمین بگذارید تا قسمت هایی که رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر فرش تداخل پیدا نکند.
  • بعد از یک ساعت برای خشک شدن فرش، آن را از پشت و در فضای آزاد به دور از نور مستقیم آفتاب پهن کنید.
  • نکته مهمی که در شستشوی فرش در منزل وجود دارد این است که در حال پهن کردن فرش نباید دوباره روی آن آب بگیرید چون ریشه های فرش زرد می شوند.
  • بعد از خشک شدن فرش آن را با یک برس به آرامی برس بزنید تا طرح ها جای خود قرار گیرند.

بهترین روش پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش

تمیز کردن لکه آدامس از روی فرش

چنانچه آدامسی بر روی فرش یا قالی شما افتاده و به آن چسبید باشد، در ابتدا آن را به کمک یک تکه یخ سفت کنید . سپس با استفاده از یک کاردک مناسب به آرامی از روی فرش یا قالی خود تراشیده و پاکیزه نمایید.

تمیز کرده لکه شمع از روی فرش

در رابطه با لکه پارافین شمع نیز همچون روش بالا (تمیز کردن لکه آدامس) عمل کرده و آن را از روی فرش یا قالی خود جدا نمایید.

تمیز کردن لکه جوهر معمولی از روی فرش

برای تمیز کردن لکه حاصل از جوهر معمولی، در ابتدا بر روی لکه، مقداری ماست ریخته و آن را بر روی قسمت جوهری به صورت کامل و یکنواخت پخش نمایید. توجه داشته باشید پس از اینکه ماست به خوبی با لکه ی جوهری مخلوط شد، با استفاده از یک قاشق مناسب آن را از روی فرش یا قالی جمع کنید. توصیه می کنیم این کار را چندین بار انجام داده تا جوهر معمولی به طور کامل جذب ماست شده و پاک شود.

تمیز کردن لکه نوشیدنی از روی فرش

شما می توانید لکه حاصل از آبمیوه، قهوه و شکلات، چای و شیر را به کمک آب نیمه گرم و همچنین صابون و یا با آب و شامپو تمیز و پاکیزه نمایید. توجه داشته باشید استفاده کردن از یک تکه اسفنج می تواند کار شما را آسان تر و سهل تر نماید.

تمیز کردن لکه مایعات شیرین از روی فرش

لکه ی حاصل از شربت، چای شیرین و همچنین دیگر نوشیدنی هایی که شیرین طعم هستند. چنانچه به سرعت از روی فرش یا قالی پاک نشوند می توانند سبب پوسیده شدن فرش یا قالی خانه ی شما گردند. اگر این قبیل مواد بر روی فرش یا قالی شما ریخت، بهتر است سریعا آن را پاک و پاکیزه نمایید.

تمیز کردن لکه روغن و چربی از روی فرش

برای از بین بردن و نیز زدودن لکه ی چربی، روغن و یا حتی واکس می توانید از محلول سرکه سفید و صابون استفاده نمایید! اما توجه داشته باشید چنانچه روغن بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، بایستی در ابتدا آن را با استفاده از یک قاشق جمع کرده و سپس یک تکه پارچه سفید رنگ را بر روی آن قسمت از فرش یا قالی که آلوده شده است، قرار دهید و بر روی آن لکه، اتوی نیمه گرم بکشید. با انجام این کار، روغن موجود در میان پرزهای فرش یا قالی، به پارچه سفید رنگ جذب می شود.

****************************

از بین بردن لکه از روی لباس سفید با چند روش ساده

****************************

تمیز کردن لکه تخم مرغ از روی فرش

چنانچه تخم مرغ خام بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، می توانید آن را با استفاده از محلول مناسب آب نیمه گرم، صابون، نمک و سرکه ی سفید پاک و پاکیزه نمایید. بهتر است بدانید می توانید از این روش برای پاک کردن لکه ی خون نیز استفاده نمایید.

تمیز کردن لکه دوده از روی فرش

برای زدودن و از بین بردن لکه حاصل از دوده از روی فرش به ویژه موکت های تیره رنگ، بر روی آن قسمت هایی که به شدت تیره و دوده ای شده اند، نمک بپاشید! فراموش نکنید بایستی پس از گذشت زمانی در حدود یک ساعت و نیم، نمک ها را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری نمایید.

تمیز کردن لکه ادویه از روی فرش

برای پاک کردن لکه ی ادویه، می توانید از محلول آب و آبلیمو استفاده نموده . سپس یک دستمال خشک با قابلیت جذب بالا را بر روی آن قسمت از فرش یا موکت بکشید.

تمیز کردن لکه کاکائو، بستنی و همچنین چسب از روی فرش

در ابتدا بسیار آرام و با دقت تمام، اطراف محل لکه را جمع کنید تا لکه به وجود آمده، بیشتر نشده و پخش نشود! سپس در یک فنجان آب، یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را حل کرده و محلول حاصل را با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم و یا مقداری پنبه بر روی محل مورد نظر بمالید. بهتر است بدون اینکه محل لکه مالیده شود، به آرامی آن را تمیز نمایید.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد . اگر شما دوستان عزیز نیز تجربه و ترفندی برای شستن فرش و جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستن دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

یک دیدگاه

  1. میلاد خزایی

    بهترین راه برای این کار دادن قالی ها به قالی شویی ….هستش. تمیز میشورن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *