خانه > مذهبی > زندگی نامه بزرگان دینی > شهادت حضرت علی اکبر چندم محرم است؟ /زندگینامه علی اکبر(ع)

شهادت حضرت علی اکبر چندم محرم است؟ /زندگینامه علی اکبر(ع)

علی اکبر در چندم محرم به شهادت رسید؟

حضرت علی اکبر اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود. تاریخ شهادت حضرت علی اکبر ۱۰ محرم سال ۶۱ قمری است . وی در ۱۱ شعبان سال ۳۳ق در مدینه به دنیا آمد. پدرش امام حسین(ع) و مادر علی اکبر لیلی بنت ابی مره نام دارد.لقب وی اکبر و کنیه‌اش ابوالحسن است.

شهادت حضرت علی اکبر

شهادت علی اکبر در واقعه عاشورا / شهادت حضرت علی اکبر چندم محرم است؟

علی‌اکبر روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که اجازه ورود به میدان جنگ را از امام حسین گرفت. امام حسین هنگام رفتن او، فرمود:

اَللهمَّ اشْهَدْ عَلَی هؤُلاءِ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَیهِمْ اَشْبَهُ النّاسِ بِرَسولِک مُحمّد خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً (ترجمه: خدایا! تو را بر این قوم شاهد می‌گیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که شبیه‌ترین مردم به رسول تو محمد در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار است.)»

روز عاشورا پس از شهادت یاران امام، اولین کسی که اجازه میدان طلبید تا جان را فدای دین کند، او بود. اگر چه به میدان رفتن او بر اهل بیت و بر امام بسیار سخت بود، ولی از ایثار و روحیه جانبازی او جز این انتظار نبود.

وقتی به میدان می ‏رفت، امام حسین در سخنانی سوزناک به آستان الهی، آن قوم ناجوانمرد را که دعوت کردند ولی تیغ به رویشان کشیدند، نفرین کرد.

حضرت علی اکبر (ع) بارها به میدان رفت و باز به سوی خیمه ها بازگشت. و هربار رفت و آمد و نبرد سخت او را بیش از پیش تشنه تر می کرد و جراحات متعدد از جان او می کاهید. تا نهایت حضرت علی بن الحسین (ع) به دست قاتل ملعون «مره بن منقذعبدی» به شهادت رسیدند.

هنگامی که حضرت سیدالشهدا (ع) بر بالین پسر خود رسیدند، صورت بر چهره ایشان گذاشتند و بارها دشمنان خدا را نفرین کردند. «و قتل الله قوما قتلوک…»و تکرار مى‌ دکرد که «على الدنیا بعدک العفا.» و جوانان هاشمى را طلبیدند تا پیکر او را به خیمه گاه حمل کنند.

امام حسین پس از شهادت علی اکبر به بالین فرزند آمد و خود را روی بدن وی انداخت و گونه بر گونه او نهاد، سپس آن قوم را نفرین کرد:

« قَتَلَ اللّهُ قَوْماً قَتَلوک وبعد فرمود: « عَلَی الدُّنیا بَعْدَک الْعَفا؛ پس از تو‌ای پسرم! افّ بر این دنیا باد.»

محل دفن علی اکبر کجاست / مرقد حضرت علی اکبر / چرا ضریح امام حسین شش گوشه است؟

علی اکبر در ۱۰ محرم سال ۶۱ قمری در واقعه عاشورا به همراه پدر و بسیاری از بنی هاشم به شهادت رسید . مرقد علی اکبر در کنار امام حسین(ع) در کربلا می باشد.

حضرت علی اکبر، نزدیکترین شهیدی است که با امام حسین دفن شده است. محل دفن علی اکبر پایین پای اباعبد الله الحسین قرار دارد و به این خاطر ضریح امام شش گوشه است.

سن حضرت علی اکبر هنگام شهادت / آیا علی اکبر از امام سجاد بزرگ تر است؟  

حضرت علی اکبر در کربلا حدود ۲۷ سال داشت. برخی راویان سن وی را ۱۸ سال و ۲۰ سال هم گفته اند.
سن حضرت علی اکبر : مرحوم مقرّم می نویسد: علی اکبر در روز یازدهم شعبان(انیس الشیعه، سید محمدعبدالحسین هندی کربلائی) سال ۳۳هجری- دو سال قبل از کشته شدن عثمان(الحدایق الوردیه) به دنیا آمد.

پس در روز عاشورا آن بزرگوار ۲۷ساله بوده و تایید می شود به اتفاق مورّخین و علماء علم نسب که حضرت علی اکبر از امام سجّاد (ع) بزرگتر بوده، و امام سجّاد (ع) در روز عاشورا ۲۳سال داشته اند، و اینکه بعضی سن آن جناب را ۱۷یا ۱۹سال نقل کرده اند، با این اتفاق مغایر است، مضافاً بر اینکه شاهدی بر قول خود ندارند. (زندگانی قمر بنی هاشم و علی اکبر، مقرم، ص ۱۲)

اختلاف نظر درباره سن حضرت علی اکبر

ابن شهر آشوب (ره) می نویسد: علی اکبر هیجده سال داشت، و گفته شده ۲۵سال بوده است.( مناقب: ۴/ ۱۰۹)
محدّث قمی (ره) گوید: در سن علی اکبر اختلافی عظیم است،ابن شهر آشوب و محمّد بن ابی طالب گویند؛ ۱۸ساله بوده، و شیخ مفید او را ۱۹ساله دانسته( ارشاد ۲/ ۱۰۹)، بنابراین از امام زین العابدین (ع) کوچک تر بوده است. و بعضی گویند ۲۵ساله بوده و غیر از این هم گفته اند.

پس علی اکبر از برادرش امام سجاد (ع) بزرگتر بود و این اصلح و اشهر اقوال است. از شیخ اجل ابن ادریس در خاتمه کتاب حج نقل می کند که حضرت علی اکبر بزرگتر بوده، و آن جناب در زمان خلافت عثمان متولد شده است، و از جدّش امیرالمؤمنین(ع) روایت کرده است، و شعراء‌ در مدح او اشعار سروده اند.

ابن ادریس در رد کسانی که می گویند علی اکبر کوچک تر بوده مینویسد:‌ در این باب باید به خبرۀ‌ این فن که علماء‌ نسب و تاریخ و اخبارند، مانند زبیر بن بکار رجوع نمود، و نام جمعی را می برد که همگی علی اکبر (ع) را بزرگتر می دانند و بر این قول اتفاق دارند.

مرحوم ملا هاشم می نویسد:‌ آن حضرت ۲۵ساله بوده که دو سال از حضرت زین العابدین(ع) بزرگتر بوده، و احتمالاً این قول اقوی می باشد.
مرحوم مقرّم و بسیاری از مورّخین نقل کرده اند:‌که حضرت علی اکبر(ع) از امام سجاد(ع) بزرگتر است. (زندگانی قمر بنی هاشم و علی اکبر، مقرم ،ص ۳۵۶)
عدّه ای چون شیخ مفید(ره) در « ارشاد» و طبرسی(ره) در«اعلام الوری» می گویند:‌ امام سجّاد (ع) بزرگتر بوده بدون اینکه شاهدی بیاورند.(زندگانی قمر بنی هاشم و علی اکبر، مقرم، ص ۱۶-۲۰).

ازدواج علی اکبر / همسر حضرت علی اکبر / فرزندان حضرت علی اکبر 

آیا حضرت علی اکبر ازدواج کرده و فرزندی دارد؟

ازدواج حضرت علی اکبر(ع) و فرزندان آن بزرگوار: اگر بگوییم آن جناب هنگام شهادت ۲۵سال یا بیشتر داشتند حتماً‌ ازدواج کرده بودند.

چون این بزرگوار تارک این سنّت عظیمه نخواهند بود. در حدیثی «کافی» و «تهذیب» و «‌قرب الاسناد» روایت نموده اند که بزنطی از حضرت رضا (ع) سئوال کرد:‌ آیا می شود زنی را با امّ ولد پدر آن زن تزویج نمود؟

فرمودند:‌ بلی، گفت: به ما خبر رسیده که حضرت سجّاد (ع) چنین نمودند؟ یعنی دختر امام حسن مجتبی(ع) و کنیز امّ ولد آن حضرت را تزویج نمودند.
امام رضا(ع) فرمودند:‌ چنین نیست بلکه حضرت سجّاد(ع) دختر امام حسن(ع)، و نیز امّ ولد از حضرت علی اکبر(ع) که در کربلا شهید شده بود را تزویج نمودند. وسائل العرب: ۱۰/۱۱۱ ، مجمع البحرین: ۶/۱۲۷، مصباح/۶۱۹).

همچنین با توجه به زیارتنامه‌های حضرت به نظر می‌رسد که ایشان نیز دارای اهل و عیال بوده‌اند.

زیارت نامه ایشان اینگونه است: صلى الله علیک و على عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک.(کامل الزیارات/۲۳۹ب ۷۹ زیارت ۱۸)

همچنین سفارش امام صادق (ع) به ابو حمزه ثمالى که فرمود: چون به قبر حضرت رسیدی، «ضع خدک على القبر! و قل: صلى الله علیک یا ابا الحسن!» که با توجه به این فراز، ایشان فرزندى به نام حسن داشته است.

به علاوه بنا بر برخى روایات، نظیر روایت «احمد بن نصر بزنطی»، حضرت على اکبر(ع)، ام ولد (کنیز) داشته است و از او صاحب فرزند بوده است. هرچند برخى از علماى انساب تصریح کرده‌اند که از آن بزرگوار اولادى نمانده و نسل امام حسین(ع) تنها از طریق امام چهارم حضرت سجاد(ع) ادامه پیدا کرده است.

گردآوری: حیاط خلوت

منابع:

hawzah.net

fa.wikishia.net

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

کدام امام به حج نرفته است؟

امام حسن عسکرى(ع) و یا «ابو محمد» یازدهمین امام شیعیان است که در سال ۲۳۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *