خانه > زناشویی > دانستنی های جنسی > مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست؟

مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست؟

مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست؟

ضعیف بودن اسپرم یکی از مشکلاتی است که می‌تواند منجر به ناباروری شود. ضعیف بودن اسپرم ممکن است کاملا بی علامت باشد و فقط در آزمایش مشخص شود. معمولا بهتر است زوجینی که تصمیم به بارداری دارند، از همان ابتدا آزمایش اسپرم را نیز در دستور کار خود قرار دهند. به این ترتیب خیلی زود مشخص می‌شود که آیا آقا برای بارور کردن خانم مشکلی دارد یا خیر.

مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست

ضعیف بودن اسپرم می تواند با علائمی نظیر مشکلات جنسی، کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، درد، ورم یا وجود غده در بیضه، کاهش موی صورت یا بدن و عدم تعادل هورمونی همراه باشد. گاهی تورم، درد و برآمدگی بیضه‌ها هم مربوط به ضعیف بودن اسپرم است.

بهترین کار این است که با انجام یک آزمایش اسپرم، کیفیت اسپرم‌ها به طور دقیق بررسی و ارزیابی شود.

منظور از اسپرم ضعیف چیست؟

وجود ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر از مایع منی طبیعی و نرمال است.کمتر از این میزان طبیعی به شمار نمی‌آید و لازم است بررسی‌های لازم انجام شود تا علت غیر طبیعی بودن اسپرم‌ها و ضعیف بودن اسپرم‌ها مشخص شود.

مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست

گاهی ضعیف بودن اسپرم تا حدی است که هیچ اسپرمی در مایع منی دیده نمی‌شود. به این حالت در اصطلاح “آزواسپرمی” می‌گویند. آزواسپرمی گاهی با درمان‌های پزشکی وضعیت بهتری پیدا می‌کند؛ اما اگر به هر دلیل بهبود پیدا نکند، چاره‌ای جز استفاده از اسپرم اهدایی برای وقوع بارداری نیست.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که یافتن علت عارضه ضعیف بودن اسپرم در درمان آن تاثیر زیادی دارد.

گاهی لازم است برای رفع اختلال اسپرم ناشی از عفونت از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود. گاهی نیز به دلیل واریکوسل درجه بالا، تنها جراحی است که می‌تواند امید بهبودی اسپرم‌ها را قوت ببخشد.

به طور کلی کمک گرفتن از داروها و هورمون‌ها و روش‌های کمک‌باروری برای بهبود ناباروری ناشی از ضعیف بودن اسپرم موثر است. بدیهی است که پزشک باید تشخیص بدهد برای بهبود وضعیت اسپرم‌ها و وقوع بارداری از کدام روش موثر استفاده شود.

عوارض ضعیف بودن اسپرم

اسپرم ضعیف یکی از دلایل مهم در موضوع ناباروری است؛ اگر اسپرم ضعیف باشد، بارداری رخ نمی‌دهد یا دیر رخ می‌دهد یا به شکل طبیعی رخ نمی‌دهد. در واقع اسپرم خوب و با کیفیت یک طرف ماجرای لقاح است. بنابراین با فرض اینکه یک خانم از لحاظ باروری هیچ مشکلی نداشته باشد، اگر آقا مشکل ضعیف بودن اسپرم را داشته باشد، وقوع بارداری بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود و حتی گاهی ممکن و شدنی نیست. کمبود اسپرم یکی از چندین عامل موثر در عدم موفقیت در باروری طبیعی شناخته می‌شود.

ضعیف بودن اسپرم در مردان اگر در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای نباشد، معمولا با اصلاح تغذیه و سبک زندگی بهبود پیدا می‌کند. البته به یاد داشته باشید که حداقل سه ماه باید از شروع درمان ضعیف بودن اسپرم به کمک داروها و مداخالات پزشکی گذشته باشد تا نتیجه در مایع منی قابل رویت باشد.

مهترین علائم ضعیف بودن اسپرم چیست

مهمترین علل ضعیف بودن اسپرم

بیماری واریکاسول

عارضه واریکاسول به معنی وجود یک ورم در رگ‌های آلت تناسلی است. این رگ‌ها در بیضه قرار دارند و تاثیر بسیار زیادی در باروری می‌گذارند. اگرچه هنوز ارتباط بین واریکوسل و ناباروری ناشناخته است، اما به هر حال شواهد نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند در مایع منی و اسپرم‌ها تاثیر بگذارد و وقوع بارداری را سخت یا حتی غیر ممکن کند.

عفونت ها

عفونت در هر شرایطی برای بدن بد است و می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری به دنبال داشته باشد. برخی از عفونت‌ها هستند که مستقیما در تولید اسپرم و کیفیت اسپرم تاثیرگذارند و منجر به انسداد مسیر حرکت اسپرم می‌شوند.

اختلال نعوظ

احتمالا می‌دانید که منظور از نعوظ چیست؛ نعوظ همان سفتی آلت تناسلی مردانه است که برای یک رابطه جنسی سالم و با کیفیت مهم است و اهمیت زیادی دارد. برای وقوع نعوظ بخش‌های مختلفی در بدن یک مرد باید با هم همکاری داشته باشند؛ از جمله مغز، هورمون‌ها، احساسات، اعصاب، عضلات و عروق خونی.

پادتن‌های حمله‌کننده به اسپرم

متاسفانه پادتن‌های حمله‌کننده به اسپرم، اسپرم را اشتباها یک عامل مضر و خطرناک شناسایی و به آنها حمله می‌کنند.

عدم تعادل هورمون‌ها

هورمون‌های موجود در غده هیپوفیز، هیپوتالاموس یا بیضه برای تولید اسپرم ضروری هستند. نبود تعادل در این هورمون‌ها به شدت در کیفیت اسپرم تاثیر دارند.

تومورها و سرطان‌ها

سرطان‌ها و تومورها با درگیر کردن غده هیپوفیز روی ارگان تناسلی نیز تاثیر می‌گذارند. شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی برای درمان این تومورها نیز روی باروری مردان تاثیر دارند.

نقص یا مشکل در انتقال اسپرم

انتقال اسپرم توسط لوله‌های مختلفی در بدن انجام می‌شود. جراحی، عفونت، ضرب دیدگی یا مشکلات شکمی می‌توانند در سلامت این لوله‌ها تاثیر بگذارند.

نقص‌های کروموزومی

جهش ژنتیکی یا کروموزوم‌ها می‌توانند عاملی برای نقص‌های کروموزومی باشند.

مواد شیمیایی محیطی

قرار گرفتن در معرض بنزن، تولون، اکسالین، هربیسید، حشره کش‌ها و مواد رنگی مصنوعی و یا حتی فلزهای سنگین مثل سرب در ضعیف شدن اسپرم‌ها موثرند.

عوامل مؤثر بر سلامت اسپرم‌ها

تعداد اسپرم

حداقل تعداد نرمال اسپرم در هر نمونه مایع منی پس از انزال، حدود ۱۵ میلیون در میلی‌لیتر یا ۳۹ میلیون در یک نمونه است. کمتر از این میزان منجر به بروز ناباروری به علل مردانه می‌شود. در واقع تعداد اسپرم کمتر از ۱۰ میلیون در هر میلی‌لیتر نرمال و طبیعی نیست.

تحرک اسپرم

بهترین نوع حرکت برای اسپرم‌ها، حرکت رو به جلو با سرعت کافی است که بتواند برای لقاح، خود را به تخمک موجود در لوله‌های فالوپ برساند. بنابراین اگر حداقل ۴۰ درصد از اسپرم‌های مایع منی حرکت مناسب و کافی داشته باشند، معمولا بارداری رخ می‌دهد. تحرک اندک اسپرم‌ها معمولا در مردان با تعداد اسپرم کم مشاهده می‌شود. برای درمان این مشکل ابتدا باید نوع حرکت اسپرم‌ها را مشخص شوند.

مورفولوژی یا شکل اسپرم

اگر اسپرم‌ها سر بیضی‌شکل و دم بلند داشته باشند، به این معنی است که شکل طبیعی دارند. شکل طبیعی اسپرم در وقوع یک بارداری سالم و پایدار تاثیر زیادی دارد. موادمخدر، سابقه عفونت، واریکوسل، تب بالا و مشکلات مادرزادی در شکل غیرطبیعی اسپرم‌ها بسیار موثرند.

انواع مشکلات اسپرم

مشکللات اسپرم معمولا به اختلالات مربوط به کیفیت و کمیت اسپرم محدود می‌شوند. این اختلالات از قرار زیر هستند:

  • کم بودن تعداد اسپرم یا الیگواسپرمی (oligozoospermia)
  • مشکلات مربوط به تحرک و سرعت اسپرم (آستنوسپرمی)
  • بدشکلی اسپرم ها (teratozoospermia)
  • غلظت بیش از حد مایع منی
  • آزواسپرمی (azoospermia) یا صفر بودن اسپرم

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *