خانه > سرگرمی > خواندنی و دیدنی > ورق سیاه چیست و چگونه ساخته می شود؟

ورق سیاه چیست و چگونه ساخته می شود؟

ورق سیاه چیست و چگونه ساخته می شود؟

ورق های فولادی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آلیاژهای متفاوتی به تولید رسیده اند. یکی از پرکاربردترین آن ها، ورق سیاه می باشد که خود دارای سه نوع صنعتی، معمولی و ولی است. از انواع ورق های سیاه می توان در صنعت ساختمان سازی، در صنعت راه و شهرسازی، برای ساخت تجهیزات کشاورزی و سایر موارد استفاده کرد. استفاده از انواع ورق های سیاه، مزیت هایی را به همراه دارد که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل: از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودن، سهولت در جابه جایی، امکان انجام عملیات جوشکاری و… می باشند. لذا، اگر شما می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با ورق سیاه، انواع آن و نحوه تولید هر یک از آن ها به دست آورید و یا از قیمت ورق سیاه مطلع شوید، می توانید در ادامه مطلب همراه ما باشید. ما در ادامه ابتدا شما را با ورق سیاه و نحوه ساخت آن آشنا کرده و سپس انواع آن و کاربرد هر یک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

ورق سیاه چیست

ورق سیاه چیست و با چه روش هایی ساخته می شود؟

در ابتدا بهتر است تا بدانید که ورق سیاه به نوعی ورق فولادی می باشد که برخی از مردم آن را با نامHot Rolled Sheet ، می شناسند. این ورق فولادی، دارای ظاهری تیره رنگ بوده و سطح آن بلعکس سایر ورق ها، براق نیست. برای تولید این نوع ورق، از آهن، فولاد و سایر آلیاژها و عناصر استفاده می کنند که همین مسئله باعث شده تا ورق سیاه جزء پرفروش ترین ورق ها به شمار آید. به یاد داشته باشید که برای ساخت ورق سیاه به طور کلی دو شیوه وجود دارد که شامل: روش پرسی و فابریک می باشند. در روش اول یعنی پرسی، ابتدا نوردهای گرم را در کوره های مخصوص قرار می دهند که دمای این کوره بیشتر از ۹۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود؛ زیرا، در این صورت تمامی نوردها به خوبی ذوب می شوند.

پس از این که نوردها به خوبی و بدون هیچ مشکلی ذوب شدند، نوبت به مرحله بعدی یعنی مرحله فرم و شکل دهی می رسد که در این مرحله از استوانه های بزرگی استفاده می کنند. در واقع، از طریق این استوانه ها نوردهای گرم ذوب شده را تحت فشار قرار می دهند. از این طریق، آن ها را به ورق تبدیل کرده و ضخامتشان را به کم ترین میزان ممکن می رسانند. در شیوه دوم یعنی فابریک نیز نوردها را در کوره ذوب کرده و سپس آن ها را در قالب های مخصوص می ریزند تا از این طریق آن ها را به اشکال و سایزهای مورد نیاز، تبدیل نمایند.

فواید استفاده از ورق سیاه

استفاده از ورق سیاه نیز همانند ورق گالوانیزه، دارای مزایا و فوایدی است که همین مزایا سبب شده اند تا بتوان از این ورق در صنعت راه و شهرسازی، ساختمان سازی و سایر صنایع، به صورت گسترده استفاده کرد. لذا، اگر شما عزیزان تصمیم به خرید ورق سیاه را دارید پیش از آشنایی با انواع آن بهتر است تا با مزیت های استفاده آشنا شوید. اما، به خاطر بسپارید که این مزیت ها شامل حال تمامی ورق های سیاه می شود که تعدادی از مهم آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • نظر هزینه مقرون به صرفه بودن
  • سهوت در دسترسی و امکان خرید در کمترین زمان ممکن
  • قابلیت انجام عملیات جوشکاری
  • قابلیت انجام عملیات ماشین کاری
  • قابلیت انجام عملیات سنگ زنی

ورق سیاه چیست

آشنایی با انواع ورق سیاه

همان طور که در بخش های پیشین مطلب خدمت شما عزیزان بیان کردیم، ورق سیاه دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک از آن ها از نظر کاربرد و جنس مواد اولیه، با هم متفاوت می باشند. یکی از پرکاربرد ترین نوع ورق سیاه، نوع صنعتی است که همواره بر اساس استاندارد DIN 17100 به تولید می رسد. در ساخت ورق سیاه صنعتی، همواره از عنصر مس، نیکل، فولاد و آهن استفاده می شود و به همین خاطر، نسبت به سایر ورق های سیاه، مقاومت بیشتری دارد. البته، این نوع ورق دارای خاصیت ارتجاعی بوده و استحکام بالایی دارد. لذا، اغلب تولید کنندگان پروفیل، از ورق سیاه صنعتی به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند. علاوه بر این، ورق سیاه صنعتی در صنعت پتروشیمی، صنعت کشتی سازی، صنعت ساختمان سازی و صنعت خودرو سازی و نیز کاربرد گسترده ای دارد.

نوع دوم ورق های سیاه، نوع معمولی آن است که برخی از افراد به آن ورق سیاه ساده نیز می گویند. لازم به ذکر است تا بدانید که این محصول خود دارای دو گرید st37 و  st52است که هر دو گرید آن در بازار موجود بوده و طرفداران زیادی دارند. تفاوت اصلی دو گرید st37 و  st52 در میزان کربن آن ها است که نوع اول کربن کمتری در مقایسه با نوع دوم دارد. وجود کربن زیاد در ورق سیاه معمولی با گرید st52 باعث شده تا بتواند در برابر تمامی عوامل محیطی و شیمیایی مقاوم بوده و در نهایت از آن در صنعت های بزرگ و پروژه های سنگین استفاده شود. اما، ورق سیاه معمولی با گرید st37، کربن کمتری دارد و در نتیجه، مقامت آن نیز کمتر از نوع اول می باشد.

نوع سوم ورق های سیاه، نوع رولی است که نسبت به صنعتی و معمولی، کمتر شناخته شده است. این محصول دارای ضخامت تقریبا ۱٫۵ میلی متر بوده و همین ضخامت کم باعث شده تا بتوان آن را به اشکال مختلی تبدیل کرد. در واقع، ورق سیاه رولی دارای قابلیت شکل پذیری و فرم گیری بالایی می باشد. این نوع از ورق سیاه، در سایزهای مختلفی تولید می شود که برخی از آن ها عبارتند از:

  • ورق سیاه رولی ۱۰۰ سانتی متری
  • ورق سیاه رولی ۱۲۵ سانتی متری
  • ورق سیاه رولی ۱۵۰ سانتی متری
  • ورق سیاه رولی ۲۰۰ سانتی متری

در چه صنعت هایی از ورق سیاه استفاده می شود؟

در حال حاضر که با ورق سیاه و انواع آن به خوبی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این محصول در چه صنعت هایی کاربرد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که ورق سیاه به دلیل مزایای بی شمار خود، تقریبا در تمامی صنایع، مورد استفاده قرار می گیرد. اما، برخی از صنعت ها به طور گسترده از آن استفاده می کنند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • در بخش های مختلف صنعت ساختمان سازی
  • در صنعت خودروسازی برای ساخت و یا تعمیر قطعات مختلف خودرو
  • در صنعت راه و شهرسازی
  • برای ساختن انواع تجهیزات کشاورزی
  • برای تعمیر و یا ساختن انواع تانکر
  • برای ساخت صنایع فلزی
  • از برای ساختن انواع سیلوها، سدها، ادوات جنگی و محصولات مشابه

ورق سیاه چیست

خلاصه مطلب

ورق سیاه که یکی از ورق های فولادی پرفروش و پرکاربرد به شمار می آید، دارای انواع مختلفی است که دراین مطلب، هر یک از آن ها را به طور کامل معرفی کردیم. اگر شما عزیزان تصمیم به خرید این محصولات را دارید و یا می خواهید از قیمت روزانه آن ها مطلع شوید، بهتر است به سایت های معتبری همچون: فولاد فیدار مراجعه کنید. زیرا، ممکن است از طریق مراجعه به سایت های نامعتبر هم اطلاعات اشتباهی در رابطه با قیمت به دست آورید و هم محصولاتی بی کیفیت را خریداری نمایید. اما، شما با مراجعه به فولاد فیدار می توانید از با کیفیت ترین ورق های سیاه یا سایر محصولات اعم از: ورق رنگی، میلگرد، تیرآهن و… را تهیه کنید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان

متن مجری گری ۲۲ بهمن برای دانش آموزان در ادامه مجموعه ای از متن مجری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *