خانه > آشپزی و تغذیه > خواص مواد غذایی > گیاه مارچوبه و این همه خواص! حتما بخوانید

گیاه مارچوبه و این همه خواص! حتما بخوانید

فواید دارویی و درمانی گیاه مارچوبه برای سلامتی بدن

شما شما هم تا به حال اسم گیاه مارچوبه را شنیده باشید. اگر این طور است حتما درباره خواص مارچوبه و فواید مارچوبه هم زیاد شنیده اید.

ریشه تاریخی گیاه مارچوبه به ۶۰۰۰ سال قبل بر می گردد.

این گیاه علفی که طول آن بعضا به یک و نیم متر هم می رسد از شمال غرب اروپا و بعد از آن به جنوب غرب آسیا رفته و خصوصا در قفقاز و غرب سیبری دارای طرفداران فراوانی است.

محل کاشت آن در ایران قزوین(شهر سگزاباد)، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است.

همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان و روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان در فروردین ماه به صورت خودرو رشد می‌کند.

کاشت این گیاه در شهرستان دزفول رواج پیدا کرده‌است.

نام های دیگر مارچوبه در زبان فارسی : اسپراقس، اسفراغس، یرامیغ، صفوف، صم دهم ، الاملک، مارگیاه، جمس، اسفرک، هرموع، ماردوا، هیون، هلگون، نخوشی، کشک مار، جنجل، سفرج.

این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود.

در ادامه این مطلی از سایت حیاط خلوت با ما همراه باشید تا بیشتر درباره خواص و فواید گیاه مارچوبه (asparagus) برای شما صحبت کنیم.

مارچوبه،گیاه مارچوبه، فواید مارچوبه، خواص مارچوبه

گیاه مارچوبه و این همه خواص! حتما بخوانید

خواص مارچوبه برای لاغری و کاهش وزن و بدنسازی

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید.

همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود.

برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

خواص مارچوبه برای سلامتی دستگاه ادراری

مارچوبه حاوی سطوح بالای اسید آمینه ی آسپاراژین است که به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند. به عبارت دیگر، خوردن مارچوبه می تواند باعث کاهش نمک زیاد بدن شده و به جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری کمک کند.

هنگامی که زنان به اندازه کافی ادرار نمی کنند ممکن است به انواع عفونت های ادراری مبتلا شوند، بنابراین یک رژیم غذایی سرشار از مارچوبه از این عفونت های دردناک جلوگیری کرده و باکتری های مضر برای دستگاه ادراری را از بین می برد.

درمان بیماری‌های التهابی با مارچوبه

مواد ضدالتهابی موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین و فلاوونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کنند.

فواید مارچوبه برای دیابت و قند خون

مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در مارچوبه، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را متوقف می‌کنند. مقادیر بالای ویتامین‌ های گروه B در مارچوبه، مسئول اثرات ضددیابتی این گیاه می‌باشند. ویتامین‌های گروه B که در مارچوبه به فراوانی یافت می‌شوند، ویتامین‌های گروه B نقش مهم و کلیدی را در متابولیسم قندها و نشاسته ایفا می‌کنند و برای مدیریت مناسب قند خون ضروری می‌باشند.
مصرف مداوم این گیاه که هر روز هم طرفداران زیادی پیدا می کند می تواند باعث کنترل قند خون شود. گفتنی است مارچوبه باعث تولید بیشتر انسولین در بدن می شود و هورمون انسولین نقش مهمی در جذب گلوکز بدن ایفا می کند.

بوی بد ادرار در نتیجه مصرف مارچوبه

برخی افراد بعد از مصرف مارچوبه، بوی بدی در ادرارشان ایجاد می‌شود. مواد حاصل از تجزیه مارچوبه در بدن که مرتبط با ایجاد بوی بد در ادرار می‌شوند، عبارت‌اند از: متان اتیول، کربن دی سولفید، بوترولاکتون، ترکیبات متعدد سولفوری دیگر و …

بدن برخی افراد به دلیل اختلالات خفیف ژنتیکی در فرآیند تجزیه و متابولیزه کردن مواد شیمیایی موجود در مارچوبه، مواد بوداری را ایجاد می‌کند.

این افراد باید با وجود اثرات فوق‌العاده این گیاه، به دلیل این اختلال ژنتیکی مارچوبه را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

درمان یبوست با گیاه مارچوبه

اگر مدتی است که دستگاه گوارشتان تنبل شده است و یبوست گرفته‌اید می‌توانید به مارچوبه اعتماد کنید. این سبزی یکی از منابع خوب فیبرهای غذایی است. مارچوبه حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول در آب به نام «پکتین» و «موسیلاژ» و غیره می‌باشد که برای مقابله با یبوست بسیار مفیدند.
به خاطر اینکه این فیبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طریق روده‌ها آسان تر می‌کنند. در واقع این فیبرها و ترکیبات موجود در ساقه‌ی مارچوبه تنبلی روده‌ها را از بین می‌برند. اگر دچار یبوست هستید می‌توانید با مصرف مارچوبه بدون ترس از آسیب رساندن به مخاط روده‌ها با یبوست مقابله کنید.

در کتب طب سنتی با نام « هلیون » و « هلگون » امده است. به عربی « خشب الحیه » و به فرانسوی « ASPERGE COMMUNE » و ASPERGE و به انگلیسی ASPARAGUS گفته می شود . گیاهی است از خانواده APARAGACEAE نام علمی ان ASPARAGUS OFFICINALIS L می باشد.

فواید مارچوبه برای تنظیم فشار خون

مارچوبه ادرار آور است چرا که منبع بسیار خوبی از پتاسیم(۲۰۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم آن) و مقدار کمی سدیم (۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم آن) است. این خاصیت مُدر بودن مارچوبه به تنظیم فشارخون کمک می کند.

مارچوبه برای سلامت قلب و عروق

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می‌ شود. فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، ۶۶ درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود. برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید. دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار ۲ تا ۳ فنجان در روز بنوشید.

خواص مارچوبه در پیشگیری از پوکی استخوان

جذب ضعیف ویتامین K با خطر بالای شکستگی استخوان در ارتباط است. تنها یک فنجان مارچوبه ۷۰% از نیاز روزانه به ویتامین K را رفع می کند. مصرف مقادیر کافی ویتامین K با بهبود جذب و کاهش دفع ادراری کلسیم، سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. آهن موجود در مارچوبه نیز نقش بسیار مهمی در حفظ قدرت و کشش مفاصل و استخوان ایفا می کند.

درمان نفخ معده با مارچوبه

زمانی که صحبت از نفخ و روش‌های درمان آن به میان می‌آید، مارچوبه انتخاب خوبی است. این گیاه به تقویت کلی سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند. به خاطر وجود کربوهیدرات‌هایی که هضم نمی‌شوند و به تعادل باکتری‌های خوب کمک می‌کنند، مارچوبه می‌تواند نفخ معده را کاهش دهد. از آنجایی که این گیاه ادرارآور طبیعی است می‌تواند به دفع مایعات اضافی از بدن کمک کند.

پیشگیری از انواع سرطان با مارچوبه

مصرف مارچوبه از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. چرا؟ به خاطر اینکه حاوی ویتامین‌های A،C،E،K، کروم و مشتقات سیستئین هست که میزان تولید مولکول‌های گلوتاتیون را افزایش می‌دهد. تمام ویتامین‌ها و ترکیباتی که ذکر شد قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند. به همین دلیل هم با مولکول‌های سرطان‌زایی مانند رادیکال‌های آزاد یا سموم بدن مقابله می‌کنند. مارچوبه همچنین حاوی فلاوونوئیدها به خصوص «روتین» می‌باشد که خواص ضدسرطانی بالایی دارند.

این سبزی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بالای ترکیباتش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان استخوان، سرطان سینه، سرطان کولون، سرطان گلو و سرطان ریه می‌شود.

مصرف مارچوبه در دوران بارداری و حاملگی

این ساقه های سبزرنگ غنی از ویتامین K هستند که به انتقال مناسب کلسیم در بدن کمک می‌کند و در شکل گیری و سلامت استخوان ها نقش دارد. به علاوه یک فنجان مارچوبه یش از نیمی از نیاز روزانه به فولیک اسید، که موجب جلوگیری از آسیب در مجاری عصبی در نوزادان می‌شود را فراهم می‌آورد.
دلیل خوب دیگری برای گنجاندن مارچوبه در رژیم غذایی این است که از یبوست جلوگیری می‌کند، مشکلی که زنان باردار به راحتی دچار آن می‌شوند.

درمان لوسمی با مارچوبه

یکی دیگر از زمینه‌های تحقیق در رابطه با مارچوبه، اثر آن بر بیماری لوسمی می‌باشد. لوسمی نوعی سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند و بر تولید گلبول‌های سفید خون اثر می‌گذارد. در این بیماری گلبول‌های سفید به حالت طبیعی تولید نمی‌شوند و یا به طور طبیعی فعالیت نمی‌کنند.

یکی از عملکردهای گلبول‌های سفید معیوب در بیماری لوسمی، این است که اسیدآمینه آسپاراژین را از سایر سلول‌ها و پروتئین‌های خونی جذب می‌کند. در نتیجه برای درمان این بیماری آنزیم آسپاراژیناز که تجزیه کننده آسپاراژین می‌باشد، به فرد تزریق می‌شود.

نکته قابل‌ توجه این است که مارچوبه با نام لاتین آسپاراژوس، سرشار از اسیدآمینه آسپاراژین و آنزیم آسپاراژیناز است. به همین علت یکی از گزینه‌های اصلی برای درمان بیماری لوسمی و تهیه داروهای برطرف‌کننده لوسمی می‌باشد.

مارچوبه و میل جنسی زنان و مردان

مارچوبه سرشار از ویتامین B6 و فولات است، که هر دو می تواند اوج لذت جنسی را تقویت کند. و همچنین دارای ویتامین E، که باعث تحریک هورمون های جنسی در مردان و زنان می شود.
همچنین دارای ویتامین E، که باعث تحریک هورمون های جنسی در مردان و زنان می شود.

خواص مارچوبه برای پوست و مو

خوردن مارچوبه‌ به دلیل ویتامین‌ E زیادی که دارد، کمک‌تان می‌کند پوست‌تان سالم‌تر و جوان‌تر بماند. ویتامین ای، آنتی‌اکسیدانی است که برای پوست فایده دارد. این ماده از سلول‌های پوست‌تان در برابر تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. یکی از دلایل پیر شدن پوست تاثیر رادیکال‌های آزاد روی سلول‌های آن است. برای پیشگیری از نمایان شدن علائم پیر شدن پوست، بیش‌تر مارچوبه بخورید.

دیگر خواص شگفت انگیز مارچوبه

۱- یکی از قویترین و بهترین منابع آنتی اکسیدانی بوده و به خاطر این مهم دارای خاصیت ضد سرطان و پیری زودرس می باشد.
۲- فشار خون را کاهش می دهد.
۳- آرام بخش قوی، می باشد.
۴- در درمان کم کاری کبد ،نقش بسیار موثری دارد.
۵- باعث تحریک کلیه ها و در سم زدایی بدن بسیار موثر است.(رنگ ادرار را به خاطر ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد خود ،تیره می کند)
۶- کلرید آب را، از بین می برد.
۷- محرک سیستم ایمنی بدن ،می باشد.
۸- بیمارانی که در ناحیه قلب ،دچار تجمع مایعات زیادی هستند از این گیاه درمانی ،استفاده نمایند.
۹- در تسریع قاعدگی ،نقش بسیار سازنده ای دارد.
۱۰- در درمان روماتیسم و نقرس مزمن ،موثر است.
۱۱- محرک میل جنسی است.
۱۲- یکی از آنتی باکتری های قوی بوده و در سم زدایی بدن موثر است.
۱۳- نفخ معده را از بین می برد.
۱۴- در درمان عفونت های ادراری، بسیار موثر است.
۱۵- به عنوان داروی ضد بارداری نیز می توان، از این گیاه استفاده نمود.
۱۶- یکی از منابع طبیعی و گیاهی ضد ویروس می باشد.

هشدار مهم :

۱- زوج های که تصمیم به بارداری داشته ،از خوردن این گیاه خودداری نمایند زیرا یکی از اسپرم کش های قوی، در آقایان می باشد.

۲- زیاده روی در مصرف مارچوبه در دوران بارداری مناسب نیست و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. حتما قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

گردآوری: بخش طب سنتی و گیاهان دارویی

منبع: مجله سلامت، کوکا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *