خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می‌ افتد؟

بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می‌ افتد؟

بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می‌ افتد؟

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد ؟! آیا قورت دادن آدامس خطرناک است ؟ عوارض قورت دادن آدامس چیست ؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به تمامی سوالات ذهنی شما پاسخ دهیم

عوارض قورت دادن آدامس

عوارض قورت دادن آدامس

ممکن است بارها به شما هشدار داده اند آدامس خود را قورت ندهید، زیرا تا هفت سال در معده شما باقی می‌ماند. با این حال، آیا این سخن درست باشد؟
آدامس از پایه آدامس و طعم دهنده‌ها از جمله شیرین کننده‌ها تشکیل می شود. این نکته درست است که پایه آدامس (ساخته شده از چیکل مصنوعی و مواد ارتجاعی مشابه) قابل هضم نیست. با این حال، سیستم گوارشی بدن با پایه آدامس به همان روشی برخورد می‌کند که سایر مواد غیرقابل هضم را مدیریت می‌کند. یعنی با تبدیل آن به مدفوع، نهایتا آن را از بدنتان خارج می‌کند.

هنگامی که آدامس را قورت می‌دهید، وارد معده شما می شود و قند، طعم دهنده‌ها و سایر مواد محلول برای هضم بیشتر و استفاده در بدن در دسترس قرار می‌گیرند.

دستگاه گوارش در تفکیک موارد قابل استفاده از غیرقابل استفاده، مانند آدامس، بسیار خوب عمل می‌کند. حرکت آدامس تا روده بزرگ ادامه می‌یابد و در عرض چند روز همراه با سایر قسمت‌های غیر قابل هضم غذای شما دفع می‌شود.

قورت دادن مقدار زیادی آدامس (همانطور که کودکان کوچک ممکن است انجام دهند) می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بلعیدن مقدار بیش از حد پایه آدامس می‌تواند باعث بروز انسداد شود. حتی احتمال دارد در این شرایط کودک شما به جراحی نیاز داشته باشد.

بسیاری از موارد بلعیده شدن آدامس شامل کودکان می‌شود، با این حال موارد نادری از انسداد دستگاه گوارش در بزرگسالانی که آدامس می‌بلعند نیز وجود دارد

چرا آدامس غیر قابل هضم است؟

آدامس در اصل از چیکل، شیره لاتکس از درخت ساپودیلا ساخته می‌شد. محصولات امروزی بر پایه آدامس متکی هستند که ممکن است حاوی رزین، پرکننده، امولسیفایر و موم و موارد دیگر باشد. پس از ساخت پایه، طعم و رنگ به مخلوط اضافه می‌شود.

سیستم گوارشی محصولات اصلی و پایه آدامس را تجزیه نمی‌کند، بنابراین هر آدامسی که می‌بلعید، پس از عبور از معده و روده، همراه با غذا و نوشیدنی دیگری که می‌خورید، از طریق مدفوع دفع خواهد شد.

آدامسی که قورت می‌دهید، چه می‌شود؟

سیستم گوارشی (GI) از قسمت‌های مختلفی، از دهان تا مقعد تشکیل شده است. به طور معمول، غذا با عبور از دستگاه گوارش تجزیه و هضم می‌شود. مری چیزی را جذب نمی‌کند. زیرا غذا (یا آدامس) از این لوله‌ای که گلو شما را به معده متصل می‌کند، صرفا عبور می‌کند.

آدامس پس از بلعیده شدن از معده عبور می‌کند و با کیم مخلوط می‌شود. کیم یک نیمه مایع غلیظ است که توسط سیستم گوارشی تولید می‌شود و قبل از اینکه محتویات به روده کوچک برسند، آزاد می‌شود. در آنجا، ماده جامد با کمک سایر اندام‌ها مانند کبد و لوزالمعده و باکتری‌های موجود در روده به تجزیه شدن ادامه می‌دهد.

مواد مغذی مختلف از طریق روده کوچک جذب می‌شوند. آب حرکت آن را در سیستم گوارشی آسان تر می‌کند. پس از عبور از روده بزرگ، مخلوط از روده بزرگ به راست روده و سپس از طریق مقعد به خارج منتقل می‌شود.

قورت دادن آدامس و انسداد راه هوایی

آدامس بلعیده شده ممکن است در گلوی فرد گیر کند. علاوه براین، آدامس ممکن است که در مری گیر کند. با این حال، نگرانی اصلی، شامل گیر کردن آدامس در مسیر نای است. در صورتی که این اتفاق بیفتد، مسیر و راه هوایی به سمت ریه مسدود و خفگی ایجاد می‌شود.

متاسفانه این اتفاق در کودکان نوپا و کودکان شایع تر است. اما ممکن است در نوجوانان و بزرگسالان نیز رخ دهد. در صورت بروز انسداد راه هوایی با جسم خارجی فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

قورت آدامس و انسداد روده

از آنجایی که آدامس بلعیده شده هضم نمی‌شود، به همان قوامی که وارد مری شده بود، به سمت انتهای لوله گوارش حرکت خواهد کرد. در واقع به همین علت است که در موارد نادر ممکن است منجر به بروز انسداد روده در افراد مختلف شود. علائم انسداد روده، عبارت‌اند از:

  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ و اتساع شکم
  • درد و گرفتگی شدید

به طور کلی، درمان انسداد روده به شدت آن بستگی دارد. در برخی موارد، مواد نرم کننده مدفوع ممکن است برای کمک به عبور مواد و رفع انسداد عمل کند. در جدی ترین موارد، انجام جراحی برای رفع انسداد روده ضروری خواهد بود.

آدامس غیر قابل هضم است؟

اگر آدامس بلعیدم چه کار کنم؟

نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید اجازه دهید که آدامس به طور طبیعی از دستگاه گوارش شما عبور کند و دفع شود.

اگر در دوران بارداری آدامس ببلعم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر چه قورت آدامس توصیه نمی‌شود، اما بلعیدن اشتباهی آدامس نباید به شما یا نوزادتان آسیب برساند. آدامس از طریق سیستم گوارش شما به سمت مقعد حرکت می‌کند و از طریق مدفوع دفع می‌شود. شرایط، درست مانند زمانی که باردار نبودید خواهد بود.

به طور کلی، اگرچه توصیه نمی‌شود، اما اگر به طور تصادفی آدامسی را که در حال جویدن آن هستید قورت دهید، نگرانی در مورد آن وجود نخواهد داشت.

بدن شما نمی‌تواند آدامس را هضم کند، اما یک تکه آدامس بلعیده شده معمولاً از سیستم گوارش شما عبور می‌کند (اساساً به صورت دست نخورده) و تقریباً مانند هر چیز دیگری که می‌خورید، حدود ۴۰ ساعت بعد از طریق مدفوع از بدن شما خارج می‌شود.

با این حال، اگر مقادیر زیادی آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید، این وضعیت به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد انسداد در روده شما شود.

در صورت قورت دادن آدامس آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر یک تکه آدامس را قورت دهید، احتمالاً علتی برای مراجعه به پزشک وجود نخواهد داشت. آدامس بلعیده شده باید به طور طبیعی از دستگاه گوارش شما عبور کند و از طریق مدفوع دفع شود. اگر مقدار زیادی آدامس را قورت دهید یا اگر آدامس را همراه با اشیاء غیرقابل هضم دیگر قورت دهید، این مسئله ممکن است که باعث بروز انسداد شود.

این وضعیت ممکن است نیاز به انجام جراحی برای برداشتن آن از دستگاه گوارش داشته باشد. علائم انسداد معمولاً شامل درد شکم و یبوست است که گاهی با استفراغ همراه است. اگر فکر می‌کنید به انسداد روده مبتلا شده‌اید، با یک پزشک تماس بگیرید و با او در این باره مشورت کنید.

منبع:delgarm.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *