خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی

تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام شده است که نشان می دهد اگر روزه داری همراه با رعایت نکات پزشکی باشد، منجر به حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی می‌شود. . در ادامه با فواید روزه از نظر علمی بیشتر آشنا می شوید .

فواید روزه گرفتن از نظر علمی

روزه فقط انجام یک فریضه دینی نیست؛ امروزه علم از فواید روزه داری برای سلامتی خبر می‌دهد.

افزایش طول عمر از فواید روزه داری برای سلامتی

میزان طول عمر با روزه افزایش پیدا می‌کند. با افزایش سن، متابولیسم بدن ضعیف می‌شود. این موضوع منجر به از بین رفتن بافت بدن می‌شود. سلول‌های بدن نیز ضعیف و پیر می‌شوند. اما اگر روزه بگیرید، سلول‌های پیر بدن با فرآیندی به نام اتوفاژی تجزیه می‌شوند. سپس متابولیسم تقویت می‌شود. در نتیجه، روند پیری کند می‌شود.

فواید روزه داری برای سلامتی و کاهش وزن

روزه نقش مهمی در کاهش وزن دارد. وقتی چیزی می‌خورید، از طریق دستگاه گوارش به انرژی تبدیل می‌شود. اما بخشی از غذای مصرفی شما به صورت چربی در بدن رسوب می‌کند که باعث حجیم شدن بدن می‌شود. در زمان روزه داری این روند مختل می‌شود. علاوه بر این، چربی‌های ته نشین شده ممکن است برای تولید انرژی در طول روزه داری بسوزند. با این کار، روزه گرفتن به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کنترل کنید.

افزایش متابولیسم

افزایش متابولیسم از دیگر فواید روزه داری برای سلامتی است. روزه به دستگاه گوارش استراحت می‌دهد و باعث تجدید قوای گوارشی می‌شود. روزه داری ممکن است سطح نوراپی نفرین، یک انتقال دهنده عصبی، را در جریان خون افزایش دهد که سیستم متابولیسم شما را نیز بهبود می‌بخشد. سیستم روده نیز با روزه داری تقویت می‌شود. بنابراین، روزه داری تأثیر مثبتی بر متابولیسم گوارش شما دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روزه داری سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام روزه داری، بدن بسیاری از سلول‌های ایمنی آسیب دیده یا قدیمی را بازیافت می‌کند. این فرآیند منجر به تولید سلول‌های ایمنی جدید می‌شود که قوی‌تر و فعال‌تر هستند. علاوه بر این، روزه داری با کاهش رادیکال‌های آزاد و حذف سموم از بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. از این رو، روزه گرفتن ممکن است درمانی برای بهبود سیستم ایمنی باشد.

تقویت فعالیت‌های مغز

از فواید روزه داری برای سلامتی تقویت فعالیت‌های مغز است. روزه به تقویت عملکرد حافظه، بهبودی پس از آسیب مغزی/سکته مغزی و به رشد نورون‌ها کمک می‌کند. روزه داری تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را که یک پروتئین است، تسریع می‌کند.

این پروتئین برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عصبی مورد نیاز است. همچنین، BDNF ترشح برخی مواد شیمیایی دیگر را که برای مغز شما مفید هستند، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، از سلول‌های مغز در برابر تغییرات مرتبط با بیماری پارکینسون و آلزایمر محافظت می‌کند. مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روزه می‌تواند از کاهش حافظه نیز جلوگیری کند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

روزه می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی شود. اما چگونه ممکن است؟ روزه به بهبود فشار خون کمک می‌کند. روزه عمدتا با کاهش فشار خون سیستولیک عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که روزه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را که یکی از دلایل حمله قلبی است، کاهش دهد.

همچنین، کاهش کلسترول (به طور عمده لیپوپروتئین با چگالی کم / LDL) با روزه داری که مسئول باریک شدن رگ‌های خونی است، کمک می‌کند. همه این فعالیت‌ها خطر ابتلا به هر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

اکثر موارد بیماری قلبی عروقی نیاز به مراقبت طولانی دارند. نام بردن تاثیرات مستقیم روزه بر سلامت قلب دشوار است. روزه به طور مستقیم بر قلب تاثیر نمی‌گذارد. بلکه از طریق کنترل فاکتورهای خطر قلبی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی در یک فرد سالم می‌شود.

روزه گرفتن به طور منظم باعث کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون می‌شود. همچنین روزه باعث کاهش میزان چربی در بدن می‌شود. با کاهش قند خون خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن که جز عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است کاهش می‌یابد.

روزه فشارخون بالا را تعدیل می‌کند. یکی از روش‌های غیر دارویی برای کاهش فشار خون، اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی است. روزه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به گرفتگی عروق توسط ذرات چربی کاهش یابد.

مقاومت در برابر سرطان

بر اساس مطالعات متعدد، روزه داری در مبارزه با سرطان موثر است. روزه گرفتن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را با کاهش ایجاد لنفوم، کاهش رشد تومور، و مقاومت در برابر گسترش سلول‌های سرطانی کاهش دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که روزه گرفتن برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند مفید است. پس روزه می‌تواند سلاحی برای سرطان باشد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

روزه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. طبق این مطالعه، روزه گرفتن می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. در دیابت نوع ۲، پانکراس قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش سطح قند خون نیست. در نتیجه قند خون بالا می‌رود. اما اگر روزه بگیرید، قند خون شما برای تولید انرژی مصرف می‌شود. در نتیجه، سطح گلوکز خون کاهش می‌یابد.

تحقیق دیگری که بر روی موش‌های دیابتی انجام شده است، نشان می‌دهد که روزه به جلوگیری از آسیب کلیه ناشی از دیابت کمک می‌کند؛ بنابراین روزه داری برای دیابت نوع ۲ مفید است.

فواید روزه برای معده

از فواید روزه داری برای سلامتی می‌توان تاثیر آن بر دستگاه گوارش را نام برد. روزه در حقیقت باعث استراحت معده می‌شود. در حالت روزه، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا خنثی می‌شود و از ایجاد زخم معده می‌کاهد.

افراد روزه‌دار باید توجه داشته باشند که پرخوری، موجب عوارض زیادی برای دستگاه گوارش می‌شود. روزه گرفتن کار دستگاه گوارش را نرمال کرده و در نتیجه فعالیت‌های متابولیسمی را بهبود می‌دهد.

تاثیر روزه گرفتن بر چربی بدن و خون

طی مطالعات صورت‌گرفته روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است. روزه میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی مفید خون در بدن می‌شود. همچنین روزه گرفتن برای کاهش چربی‌های دور شکم مفید است.

تاثیر روزه بر اعتیاد

مواد مخدر مانند الکل، کوکائین، نیکوتین و کافئین نمونه‌هایی هستند که با روزه گرفتن می‌توان به طور چشم‌گیری مصرف آن‌ها را کاهش داد. اکثر مردم با کمک روزه می‌توانند سیگار یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار را ترک کنند.

بالا بردن هورمون رشد از فواید روزه داری برای سلامتی

هورمون رشد انسان برای ورزشکاران بسیار مفید است، زیرا زمان بهبود را سرعت می‌بخشد و به ساخت سریع‌تر ماهیچه کمک می‌کند.

کسانی که روزه گرفتن را در برنامه خود دارند برای افزایش هورمون رشد آماده باشند. روزه گرفتن باعث می‌شود بدن شما به جای ماهیچه، چربی ذخیره شده را بسوزاند این به شما این امکان را می‌دهد که آنچه را که انجام می‌دهید را نگه دارید و حتی به شما کمک می‌کند آن‌ها را بسازید.

روزه تاثیر فوق العاده برای پوست دارد

آیا می‌خواهید پوست سالم‌تر و درخشان‌تری داشته باشید که هیچ اثری از جوش و چین و چروک روی آن نباشد؟ روزه داری را امتحان کنید و از تمام فایده‌هایی که برای پوست دارد بهره‌مند شوید. در حین روزه گرفتن، بدنتان فرصت این را خواهد داشت که خودش را از مواد سمی پاکسازی کند و همزمان فرایند بازسازی سلول‌ها را بهبود ببخشد در عین این که فرایند دژنراسیون سلول‌ها را کندتر می‌کند.

روزه منجر به اصلاح الگوی غذایی می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که روزه داری می‌تواند میل افراد به خوردن تنقلات مضر و غذاهای فراوری شده را کاهش دهد همچنین روزه افراد را به خوردن مواد غذایی طبیعی خصوصاً آب و انواع میوه تشویق می‌کند البته این یکی از راه‌های تاثیر روزه بر اصلاح الگوی غذایی است.

تصحیح فشار خون بالا از فواید روزه داری برای سلامتی

روزه یکی از روش‌های غیر دارویی کاهش فشار خون است این بیماری به بیماران قلبی و کاهش خطر آترواسکلروزیس کمک می کند آترواسکلروزیس مسدود کردن رگ ها توسط ذرات چربی است. در طول روزه گرفتن گلوکز و بعد از آن، ذخیره های چربی برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرند نرخ متابولیک در طی روزه گرفتن کاهش می یابد هورمون هایی مانند آدرنالین و نورو آدرنالین نیز کاهش می یابد این باعث می شود سوخت ثابت و محدود باشد فایده این کار کاهش فشار خون  است.

بهترین راه برای باز کردن روزه و افطار کردن چیست؟

در نظر داشته باشید که فواید روزه داری برای سلامتی زمانی به وجود می‌آیند که مصرف لبنیات، سبزیجات، پروتئین را به اندازه کافی در برنامه سحر و افطار خود داشته باشید. در فاصله بین افطار و سحر آب به میزان کافی بنوشید. نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • غذای کمی بخورید: خوردن یک وعده غذایی سنگین و زیاد بلافاصله بعد از یک روزه می‌تواند سیستم گوارشی را تغییر دهد.
  • به طور کامل بجوید: هر لقمه را دست کم ۳۰ بار بجوید.
  • غذاهای پخته شده را بخورید:  به دنبال غذاهایی بگردید که هضم آنها آسان‌تر است، مثل سبزیجات پخته شده به جای خام.
  • اجتناب از آزمایش: امتحان کردن غذاهای جدید بعد از یک روزه می تواند هضم را سخت تر کند و باعث شود فرد احساس ناخوشی کند.

منبع:سلامت صد آنلاین

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ + ۷ راه افزایش ماندگاری

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ + ۷ راه افزایش ماندگاری آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ عمر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *