خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اقتصادی > روش آزادسازی سهام عدالت | کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است ؟

روش آزادسازی سهام عدالت | کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است ؟

همه چیز در مورد آزادسازی سهام عدالت / سوالات متداول در مورد آزادسازی سهام عدالت 

بعد آزاد سازی سهام عدالت سوالات زیادی در مورد روش آزادسازی سهام عدالت ، نحوه ثبت نام سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ ، فروش سهام عدالت و قیمت آن و .. برای مردم به وجود آمده است . در ادامه پاسخ سوالات متداول در مورد روش آزادسازی سهام عدالت را می خوانید .

روش آزادسازی سهام عدالت

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت مجموعه‌ای از سهام ۴۹ شرکت مختلف بورسی و غیر‌بورسی (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر‌بورسی) است. قسمت عمده این سهم را، سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تشکیل داده‌اند و مابقی آن، مربوط به صنایع دیگری نظیرِ تعدادی از کارخانه‌های صنعت فولاد، صنعت سیمان و… است.

مدیریت سهام عدالت تاکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داشته است و این سهم قابلیت خرید و فروش در بازار را نداشت. با درخواست دولت و با دستور مستقیم رهبری، با آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت شد.

این سهم به کدام یک از اقشار جامعه تعلق گرفته است؟

این سهم در سال ۱۳۸۵ به شش دهک کم درآمد جامعه تعلق گرفت. دهک‌هایی که این سهام به آن‌ها تعلق گرفت عبارتند از: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کارگران فصلی، گروه کارمندان دولتی، بازنشستگان کشوری و لشگری

به‌طور کلی این سهام به بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در داخل کشور تعلق گرفته است.

آزاد سازی سهام عدالت چیست ؟ آزادسازی سهام عدالت یعنی چه

روش آزادسازی سهام عدالت

برای انتخاب نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت روی گزینه “انتخاب طرح آزاد‌سازی” کلیک کنید.

برای آزاد‌سازی سهام می‌توان از دو روش پیشنهاد شده زیر استفاده کرد.

۱. استفاده از روش سهام‌داری مستقیم

۲. استفاده از روش سهام‌داری غیر‌مستقیم

روش استفاده از سهام‌داری مستقیم

اگر جزو افرادی هستید که دارای کد بورسی هستند، استفاده از این روش به شما پیشنهاد می‌شود. با انتخاب این روش مالکیت سهام عدالت به‌طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به شما انتقال می‌یابد. بعد از گذشت ۲ ماه، این سهم به پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) شما اضافه خواهد شد و می‌توانید آن را بفروشید و یا به تعداد آن اضافه کنید.

اگر کد بورسی ندارید و قصد دارید که مدیریت این سهام را خودتان به‌طور مستقیم برعهده بگیرید. ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و سپس به یکی از کارگزاری‌ها جهت دریافت کد بورسی مراجعه کنید.

روش استفاده از سهام‌داری غیر‌مستقیم

در صورت انتخاب آزاد‌سازی به روش غیر‌مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

اگر هم کسی در مدت ۳۰ روز تعیین شده برای تصمیم‌گیری در خصوص سهام عدالت، به سامانه این سهام مراجعه نکند، به‌صورت خودکار گزینه دوم، که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است، برای آن‌ها لحاظ می‌شود. در صورتی که مشمولان، سهام عدالت خود را نفروشند و اختیارِ اداره و مدیریت آن‌ها را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می‌شود که در آینده مشمولان، مالکِ واحدهای صندوق‌های قابل معامله این شرکت‌ها شوند.

پس از انتخاب طرح مورد نظر خود، در مرحله بعد شماره ملی و شماره موبایل خود را مشاهده خواهید کرد. در صورت صحت اطلاعات، گزینه تایید را انتخاب کنید تا یک کد شش رقمی به شما ارسال شود. پس از وارد کردن کد تایید ۶ رقمی، طرح آزادسازی سهام عدالت شما انجام خواهد شد. بعد از اتمام این فرایند شماره پیگیری را حتما یادداشت کنید.

برای آزاد‌سازی سهام خود نیاز به واریز هیچ پولی به هیچ حسابی ندارید.

مهلت آزادسازی سهام عدالت

برای آزادسازی سهام عدالت از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۰ فرصتی یک ماهه در نظر گرفته شده است.

ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟

زمانی که سهام عدالت عرضه شد، ارزش سهام کل شرکت‌های تشکیل دهنده این سهم (سهام عدالت) برابر با ۲۲۶،۳۶۳ میلیارد ریال بود. طی گذشت چند سال، ارزش روز دارایی‌های موجود در این سهم حدودا به‌ مقدار ۳،۷۰۱،۸۲۶ میلیارد ریال رسیده است که قسمت عمده‌ی آن وارد بورس خواهد شد. با بررسی ارزش کنونی سهام متوجه می‌شویم که ارزش  آن تقریبا ۱۶ برابر شده است. ارزش اولیه سهام متعلق به هر شخص، مطابق با مقررات تعیین شده توسط سازمان خصوصی‌سازی مشخص شده بود.

مدیریت سهام عدالت تاکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داشته است و این سهم قابلیت خرید و فروش در بازار را نداشت. با درخواست دولت و با دستور مستقیم رهبری، با آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت شد.

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت سهام، این افزایش قیمت مشمول سهام عدالت نیز شده است و با توجه به بررسی های انجام شده ارزش سبد سرمایه گذاری سهام عدالت در حال حاضر نزدیک به ۱۰ برابر زمان واگذاری رسیده است.

ارزش سهام عدالت کلیه مشمولین مطابق میزان اعلامی در صورتحساب مندرج در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir متفاوت بوده است.

با این حساب ارزش سهام عدالت هرنفر برابر ۱۰ برابر ارزش کل سهام عدالت متعلق به آن شخص است .

ارقام متفاوتی تا الان راجع به ارزش واقعی سهام گفته شده. طبق نوشته خود سایت بعد از دو ماه از انتخاب آزادسازی این سهام وارد پرتفوی می‌شود.

با توجه به افزایش ارزش سهام شرکت‌های بورسی که این سهام رو تشکیل دادن، ارزشش بیشتر از مقداری است که در سایت ها درج شده است .

آیا من سهام عدالت دارم ؟ / چگونه بفهمیم که آیا سهام عدالت به ما تعلق گرفته بوده یا خیر؟

سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ به شش دهک کم درآمد جامعه تعلق گرفت. دهک‌هایی که این سهام به آن‌ها تعلق گرفت عبارتند از: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کارگران فصلی، گروه کارمندان دولتی، بازنشستگان کشوری و لشگری

به‌طور کلی این سهام به بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در داخل کشور تعلق گرفته است.

برای مطلع شدن از میزان سهام خود، ابتدا باید وارد سایت Samanese.ir ‌شویم.

 بعد از ورود به سایت  برای مطلع شدن از اخبار مرتبط با سهام عدالت می‌توانید روی گزینه آبیِ ورود به سایت کلیک کنید.

اما برای با‌خبر شدن از وضعیت سهام خود و این‌که آیا این سهم به شما تعلق گرفته بوده یا خیر، گزینه نارنجی رنگِ ورود به سامانه را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه ورود به سامانه، صفحه‌ای باز می‌شود که مقررات سامانه در آن ذکر شده است. با مطالعه این قسمت و فعال کردن گزینه “مطالب فوق را مطالعه و می‌پذیرم” روی ادامه مطلب کلیک کنید. در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود که شماره ملی خود را وارد سیستم کنید.

بعد از وارد کردن شماره ملی خود، گزینه‌هایی در ارتباط با نام فرد، نام پدر، سال تولد و شماره شناسنامه آورده می‌شود و شما باید از بین آن‌ها اطلاعات مربوط به خود را انتخاب کنید. بعد از ثبت اطلاعات خود، صفحه زیر قابل مشاهده است. در این قسمت که به آن داشبورد اطلاعاتی نیز می‌گویند، می‌توانید صورت وضعیت دارایی سهام، شماره شبا بانکی و شماره تلفن خود را مشاهده و یا اصلاح کنید و یا  قسمت‌های ناقص را کامل کنید.

در قسمت صورت وضعیت دارایی، می‌توانید میزان دارایی اولیه و سودی که تاکنون به شما تعلق گرفته را ببینید.

در قسمت اطلاعات، باید شماره شبای بانکی و شماره تلفن خود را حتما وارد و تایید کنید. شماره شبای بانکی باید حتما به نام خودتان باشد. برای برخی از بانک‌ها، شماره شبا را از خود سایت بانک نیز می‌توانید دریافت کنید. اما برای برخی دیگر از بانک‌ها، باید از طریق خود شعبه و یا از طریق عابر بانک آن را دریافت کنید. همچنین در این قسمت می‌توانید نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت را نیز تعیین کنید.

توجه داشته باشید که تنها یک‌بار می‌توان روش آزاد‌سازی سهم را انتخاب کرد و بعد از آن دیگر نمی‌توان روش انتخاب شده را تغییر داد.

کسانی که سهام عدالت ثبت نام نکردند چکار کنند؟ / ثبت نام سهام عدالت در سال ۱۳۹۹

بسیاری از افراد سوال می کنند که تکلیف اونایی که سهام عدالت ثبت نام نکردن چیست و امکان ثبت نام سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ وجود دارد ؟

اگر مشمول دریافت سهام عدالت نبودید، در حال حاضر امکان ثبت‌نام و خرید آن وجود ندارد.

آیا همه کسانی که برگه های سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب می شوند؟

خیر، برگه های سهام عدالت ملاک نمی باشد. اشخاصی که با در دست داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تشریفات ثبت نام را در بازه زمانی تعیین شده (تا پایان اسفندماه ۱۳۹۴) انجام داده و مشخصات انها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد مشمول سهام عدالت می باشند.

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟

اگر شما سهام عدالت رو دارید از طریق سامانه اقدام به آزادسازی اون به روش مستقیم کنید، بعد دو ماه به حساب کارگزاریتون وارد می‌شه. اون موقع می‌تونید بخرید یا بفروشید.

علی آقامحمدی، مدیر گروه مشاوران اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سوال می گوید: شورای عالی بورس هفته آینده زمان فروش سهام عدالت را تعیین می‌کند،  اکنون ارزش سهام یک میلیون تومانی حدود ۱۵ میلیون تومان است.

چگونه سهام عدالت را وارد بورس کنیم ؟

اعلام شده که خود سهام توسط سازمان خصوصی سازی در پرتفوتون می‌شینه و لازم نیست شما کاری کنید.

کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است ؟ /  سهام عدالت مستقیم بهتر است یا غیر مستقیم؟

افرادی که دارای کد بورسی هستند، بهتر است روش سهامداری مستقیم را انتخاب کنند. با انتخاب این روش اختیار بیشتری در مدیریت سهام خود دارید و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را معامله کنید.

افرادی که کد بورسی ندارند اما می‌خواهند مدیریت این سهام را خودشان برعهده بگیرند، بهتر است ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام نموده و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام خود را کامل نمایند و سپس اقدام به آزادسازی سهام عدالت خود با روش مستقیم کنند.

با استفاده از روش سهامداری غیر‌مستقیم، مدیریت سهام در اختیار شما قرار نخواهد گرفت و فقط سود سهام خود را طبق روال گذشته دریافت خواهید کرد.

تعیین روش مستقیم یا غیر‌مستقیم صرفا یک بار ممکن خواهد بود.

روش آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت از سامانه این سهام حذف شد.

 بر اساس تصمیمات گرفته شده در خصوص آزاسازی سهام عدالت، دو روش آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم برای این اقدام در نظر گرفته شده بود که مشمولان با مراجعه به سامانه سهام عدالت می‌توانستند یکی از این دو روش را انتخاب کنند.

بر این اساس از دیروز روش آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت از سامانه این سهام حذف شده است. این بدان معنا است که سهامداران عدالت اگر در مدت زمان تعیین شده به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند، روش آزادسازی غیرمستقیم برای آنها در نظر گرفته خواهدشد، بنابراین انتخاب روش غیرمستقیم از سامانه حذف شده است.

به عبارت دیگر اگر مشمولان سهام عدالت صرفا مایل به انتخاب روش آزادسازی بصورت مستقیم باشند، می‌توانند به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه کنند؛ اما اگر مایل به استفاده از روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت خود هستند، نیازی به مراجعه به سامانه الکترونیکی سهام عدالت نخواهند داشت؛ چراکه این روش به‌صورت پیش فرض، برای سهامداران در نظر گرفته شده است.

طبق آخرین به روز رسانی این سامانه اگر سهامداران سهام عدالت شماره تلفن همراهی که سابقا در سامانه سهام عدالت (در هنگام ثبت شماره شبا بانکی) ثبت کرده‌اند را نیز فراموش نموده‌اند، هم‌اکنون می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تماس جدید خود را بدون نیاز به شماره قبلی، به منظور انتخاب روش آزاد سازی بصورت مستقیم، ثبت کنند.

روش مستقیم سهام عدالت

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی در سامانه سهام عدالت در توضیح روش ها خطاب به سهامدار آمده است:

در آزاد سازی به شیوه مستقیم مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به شما تخصیص و انتقال می‌یابد.

همچنین به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت.

علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

در ادامه آمده است:مطابق قانون تجارت شما سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و … بهره‌مند خواهید شد.

خاطرنشان می‌سازد دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید.

شایان‌ذکر است بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

اگر کسی کد بورسی نداشته باشد آیا می تواند روش مستقیم را انتخاب کند؟ /  میشه اول از سامانه سهام عدالت سهامم را آزاد سازی کنم و بعد در سامانه سجام ثبت نام کنم؟

با توجه به صحبت های رئیس سازمان خصوصی سازی برای افرادی که دارای کد بورسی نیستند و روش مستقیم را انتخاب کنند کد بورسی به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد

اما این افراد برای استفاده از سامانه سجام و معامله سهام خود بعد باید از ثبت نام در فرصت مناسب پس از ورود به سامانه سجام جهت اهراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

روش غیر مستقیم سهام عدالت

روش غیرمستقیم سهام عدالت یعنی شما دسترسی به سهامتون ندارید و طبق روال گذشته سالانه یک سودی دریافت می‌کنید.

در روش غیر مستقیم نیز این توضیحات  خطاب به سهامدار درج شده است:

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰%) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰%) ساماندهی خواهد شد.

این انتخابش با خود شماست. ببینید زمان آموزش دیدن دارید و می‌رسید یاد بگیرید، می‌تونید آزاد کنید، اگر ندارید بگذارید به همون صورت بمونه. ولی خوب آزاد کنید می‌تونید اصل سهام رو هم بفروشید یا بهش اضافه کنید. در روش غیرمستقیم فقط سود سالانه دریافت می‌کنید.

تکلیف سهام عدالت فوت شدگان چیست؟

وراث قانونی، می‌توانند سهام عدالت افراد فوت شده را با در دست داشتن برگه انحصار وراثت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

در این موارد وراث می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ارائه مدارک لازم همراه با امضای تقسیم نامه سهام عدالت، این سهام را بین خود تقسیم نمایند، امکان انتقال سهام در این مرحله تنها بین وراث وجود دارد و نمی توان آن را به افرادی که نام آن ها بین وراث نیست انتقال داد. به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی از روز یکشنبه، یک سامانه تلفن گویا جهت پاسخگویی به مشکلات و راهنمایی این عزیزان در سازمان فعال خواهد شد.

انتقال سهام عدالت به وراث موقتا متوقف شد

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه  اگر مانع از انتقال سهام عدالت افراد متوفی نمی‌شدیم، زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام کردیم تغییر می کرد، افزود: برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام را به صورت موقت متوقف کردیم تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد و بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه آینده اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.

علایی اظهار داشت: کسانی که در حال حاضر نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.

سهام چه شرکت هایی در سبد سهام عدالت وجود دارند؟

با توجه به اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان خصوصی سازی در مجموع ۴۹ شرکت در این سبد سرمایه گذاری حضور دارند که نام و درصد سهام موجود از هریک در ادامه ذکر شده است.

ردیفنام شرکتسرمایه فعلی شرکت-ارقام به میلیارد ریالتعداد کل سهام شرکتدرصد سهام تخصیص یافته به سهام عدالت
۱آلومینیوم ایران- ایرالکو۵,۱۹۸۵,۱۹۷,۸۳۰,۶۱۳۳۰%
۲ایران خودرو۳۰۱،۶۵۶۳۰۱,۶۵۶,۰۶۸,۰۰۰۱%
۳بانک تجارت۲۲۳،۹۲۶۲۲۳،۹۲۶،۱۲۷،۰۰۰۴۰%
۴بانک صادرات ایران۱۷۵،۳۵۴۱۷۵،۳۵۳،۹۷۲،۰۰۰۴۰%
۵بانک ملت۵۰,۰۰۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۶پارس سویچ۱،۰۰۰۱،۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۴۶%
۷پالایش نفت بندر عباس۲۸,۶۸۸۲۸,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰۲۰%
۸پالایش نفت تهران۴۴,۰۰۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۷۰%
۹پالایش نفت شیراز۱,۰۲۸۱,۰۲۷,۵۴۸,۶۰۰۲۰%
۱۰پالایش نفت اصفهان۵۱,۰۰۰۵۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲۰%
۱۱پالایش نفت تبریز۱۰,۰۰۰۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰۲۰%
۱۲پتروشیمی مارون۸,۰۰۰۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۱۳پست بانک۳,۲۳۳۳,۲۳۳,۴۵۱,۰۰۰۲۵%
۱۴چادرملو۵۵,۵۰۰۵۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲۱%
۱۵حمل و نقل پتروشیمی۲۰۰۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲۹%
۱۶سایپا۱۹۵,۵۱۱۱۹۵،۵۱۰،۵۵۰،۰۰۰۱%
۱۷سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران۲،۶۵۰۲،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰۲۳%
۱۸سرمایه گذاری رنا۷,۹۶۰۷,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰۲%
۱۹سیمان داراب۹۰۰۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰۵۰%
۲۰سیمان دشتستان۱,۱۸۰۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰۳۴%
۲۱فولاد آلیاژی ایران۶,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۹%
۲۲فولاد خوزستان۱۹،۰۴۹۱۹،۰۴۸،۶۹۷،۰۰۰۳۰%
۲۳فولاد مبارکه اصفهان۲۰۹,۰۰۰۲۰۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۲۴کارخانجات مخابراتی ایران۳،۲۳۵۳،۲۳۵،۳۶۲،۰۰۰۳۵%
۲۵کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران۱۶,۳۹۳۱۶,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰۲۴%
۲۶گل گهر۴۸,۰۰۰۴۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱۱%
۲۷مخابرات ایران۶۰,۰۰۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲۰%
۲۸مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران- مپنا۲۷,۰۰۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲۶%
۲۹ملی صنایع مس ایران۱۰۱,۴۰۰۱۰۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۷%
۳۰نیرو ترانس۵۰۰۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۱%
۳۱بیمه دانا۴,۰۰۰۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۵۵%
۳۲پالایش نفت لاوان۱,۱۴۳۱,۱۴۳,۴۲۱,۶۰۰۲۰%
۳۳پتروشیمی ارومیه۶۸۰۶۷۹,۹۷۲,۰۰۰۶%
۳۴پتروشیمی بندر امام۲۶,۲۰۶۲۶,۲۰۶,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۳۵پتروشیمی بوعلی سینا۳،۵۰۰۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰۳۰%
۳۶پتروشیمی بیستون۵۰۰۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۳۷پتروشیمی تبریز۴,۹۸۲۴,۹۸۲,۰۰۰,۰۰۰۱۰%
۳۸پتروشیمی خوزستان۳۶۰۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۳۹پتروشیمی شهید تند گویان۲۳,۹۵۸۲۳,۹۵۷,۶۶۶,۰۰۰۱۰%
۴۰پتروشیمی فجر۶,۵۰۰۶,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳۰%
۴۱پتروشیمی جم۱۳,۸۰۰۱۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱۵%
۴۲دخانیات ایران۸,۶۸۴۸,۶۸۳,۷۰۰,۰۰۰۲۸%
۴۳ساختمان سد و تأسیات آبیاری سابیر۵۸۸۵۸۸,۲۲۱,۷۸۰۴۹%
۴۴شهر صنعتی البرز۵۳۷,۰۳۷۲۳%
۴۵شهر صنعتی رشت۵۲۵,۲۴۲,۵۰۱۵۸%
۴۶شهر صنعتی کاوه۱۴۰۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰۲۱%
۴۷مشانیر۲۴۲۲۴۱,۹۲۶۴۲%
۴۸مگا موتور۱,۶۱۷۷,۳۵۰,۶۶۵,۰۰۴۰٫۵%
۴۹صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ)۱۴۳,۵۰۰۱۴۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰۴۰%

شرکتهای واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت در مقطع  ۱۳۹۹/۰۲/۱۳

در روش غیرمستقیم نمی‌توان سهام را فروخت

اما سوال تعداد بسیاری از سهامداران این بود که آیا با انتخاب روش غیرمستقیم، یعنی واگذار کردن مدیریت و ساماندهی سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، امکان فروش سهام وجود دارد؟

معاون سازمان خصوصی در پاسخ به این سوال گفت: سهامداران در صورت واگذاری مدیریت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی(روش غیرمستقیم) نمی‌توانند سهام خود را بفروشند، این سهامداران در این روش با یک واسطه سهام خود را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه دارد: اما اینطور نیست که در این روش کلا امکان فروش وجود نداشته باشد، یعنی فعلا سازوکارهای آن وجود ندارد. همچنین مقرر شده است برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند سازمان بورس سازوکارها را تصویب و ابلاغ کند.

به گفته علائی، سهام‌دارانی که می‌خواهند سهام خود را مدیریت کنند یا زودتر بفروشند، روش مستقیم را انتخاب کنند. در این روش ۷۰ درصد سهام معادل ۳۶ شرکت بورسی قابل معامله خواهد بود و برای ۱۳ شرکت دیگر باید تعیین تکلیف صورت گیرد تا وارد بورس شود.

گردآوری:حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *