خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > سرطان کبد چگونه تشخیص داده می شود و چه علائمی دارد؟

سرطان کبد چگونه تشخیص داده می شود و چه علائمی دارد؟

سرطان کبد چگونه تشخیص داده می شود و چه علائمی دارد؟

علائم سرطان کبد را می­شناسید؟ آیا می­دانید این بیماری به چه دلیل ایجاد می­شود؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را به­ صورت کامل بررسی کنیم.

کبد یکی از اندام­های حیاتی بدن است و بروز اختلال در آن می­تواند کل حیات ما را تحت­الشعاع قرار دهد. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری را دارید، پیشنهاد ما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد چیست؟

در گذشته و طب سنتی ایرانی این­طور گمان می­کردند که سرطان یک ورم بزرگ است که به­دلیل اختلال در اخلاط بدن پدید می­آید.

امروز چنین باوری رد شده و می­دانیم که سرطان تکثیری از سلول‌های دگردیسی است که به­صورت مهار نشده بر بدن عارض می­شود. سرطان کبد نیز همین وضعیت است که بر اندام کبد اتفاق میفتد. اما بیایید نگاهی به خود اندام کبد بیندازیم و ببینیم که دقیقا چه کاری انجام می­دهد.

کبد در سمت راست شکم قرار دارد. یعنی دقیقی زیر دنده­ها و سمت راست. یکی از وظایف مهم کبد تولید صفرا است. این اندام نقش مهمی در شکستن و ذخیره­سازی قند در بدن نیز دارد.

کبد قند را در بدن به­شکلی ذخیره می­کند و هر زمان که نیاز باشد آن را خرج خواهد کرد. حالا فرض کنید که این اندام مهم با این وظایف تاثیرگذار دچار وضعیتی بحرانی شود و توده­ای به­شکل غیرقابل کنترل در آن تکثیر شود. به این وضعیت سرطان کبد می­گوییم.

چرا به سرطان کبد مبتلا می­شویم؟

ما به­صورت حدودی دلیل سرطان کبد را می­دانیم اما طب نوین پزشکی تا به امروز نتوانسته دقیق قطعی و مشخصی را برای بروز سرطان پیدا کند.

عواملی وجود دارند که می­توانند ریسک ابتدا به سرطان کبد را افزایش دهند اما هیچکدام از آنها دلیلی قطعی نیستند. برای نمونه سن بالا یکی از این عوامل است. علائم سرطان کبد معمولا در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می­شود.

ابتلا به عفونت هپاتیت ب و ث نیز یکی دیگر از عوامل مهم هستند. خصوصا اگر این عفونت طولانی مدت باشد. مصرف روزانه الکل می­تواند کبد را نابود کند.

افرادی که قبلا به سیروز کبدی مبتلا شده­اند مستعد سرطان کبد نیز هستند و باید بیشتر مراقب باشند. چاقی و دیابت نیز ۲ مورد از دیگر عوامل هستند که می­توان آنها را تا حدودی کنترل کرد.

انواع سرطان کبد را بشناسید

در این قسمت و پیش از اشاره به علائم سرطان کبد باید انواع آن را بررسی کنیم چراکه هر نوع از آن دارای ویژگی­های خاصی است.

به­طور کلی ما دارای ۲ نوع بیماری سرطان کبد با نام­های اولیه و ثانویه هستیم. هر کدام از آنها دارای زیرشاخه­های مختلفی هستند که در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

سرطان کبد اولیه

سرطان کبد اولیه مربوط به آن دسته از سرطان­هایی است که منشا آنها به خود کبد باز می­گردد. آنها انواع مختلفی دارند و به­لحاظ بیماری­زایی نیز متفاوت هستند.

هپاتوما شایع­ترین سرطان کبدی اولیه است که در آن سلول­های اصلی کبد مورد هدف قرار می­گیرند. هپاتوما می­تواند در اثر مصرف الکل شدید هم ایجاد شود.

سرطان مجرای صفراوی و سرطان رگ های کبد ۲ نوع دیگر اولیه هستند که مورد دومی به­نسبت نادرتر است. هپاتوبلاستوما آخرین نوع سرطان کبد اولیه بوده که به سرطان کبد کودکان هم معروف است. علائم سرطان کبد اولیه کودکان عبارت است از:

  • از دست­دادن میل به غذا
  • کاهش وزن (ناگهانی و بدون دلیل)
  • احساس خستگی و ضعف
  • درد و ورم در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و تب

سرطان کبد ثانویه

سرطان ثانویه خلاف اولیه موردی است که منشا آن به یک عامل بیرونی باز می­گیرد و نه خود کبد. به این نوع سرطان در علم پزشکی متاستاتیک نیز گفته می­شود.

سرطان کبد می­تواند خوش­خیم یا بدخیم باشد. تومور­های خوش­خیم قابل درمان هستند و نباید درباره آنها زیاد نگران بود.

چراکه آنها حمله شدیدی به اندام­های داخلی بدن ندارند. در نوع ثانویه معمولا به این شکل است که بخش­های دیگر از بدن درگیر سرطان می­شوند و به­همین واسطه کبد هم به­خاطر آنها درگیر این عارضه خواهد شد.

علائم سرطان کبد

علائم سرطان کبد را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر قصد تشخیص علائم خاموش سرطان کبد را دارید، این پاراگراف برای شماست. در نقطه اول باید بدانید که سرطان کیسه صفرا و کبد دارای علائمی مشابه هستند اما سرطان کیسه صفرا به­شدت تهاجمی­تر است و به­شکل کشنده­ای آغاز می­شود.

در مراحل ابتدایی این بیماری همانند بسیاری از دیگر سرطان­ها ما متاسفانه علائم خاصی را شاهد نیستیم. در مراحل پیشرفته­تر بیماری است که علائم زیر خودشان را نشان می­دهند:

  • درد در ناحیه شکم یا احساس ناخوشی با لمس یا بدون لمس ناحیه
  • زردی صورت و سفیدی چشم­ها
  • مدفوع با رنگ سفید و گچی
  • احساس تهوع و استفراغ در بیمار
  • بیمار خیلی راحت دچار خونریزی می­شود و بر روی پوست او جای کبودی باقی می­ماند
  • احساس ضعف و خستگی شدید

دیگر علائم این بیماری مانند ورم­های شکمی و آب آوردن شکم واضح هستند و باید پیش از رسیدن به این نقطه به پزشک متخصص مراجعه کرد.

سرطان کبد چگونه تشخیص داده می­شود؟

برای تشخیص این بیماری ابتدا باید یک شرح حال دقیق از بیمار گرفته شود و سوابق پزشکی او مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید دید که وضعیت مصرف مشروبات الکلی بیمار چگونه است.

در کنار این موارد باید حتما آزمایش­های مختلفی مانند آزمایش خون و دیگر آزمایش­ها انجام شود. به­علاوه اینکه برای بیماری سرطان کبد یک آزمایش تخصصی نیز وجود دارد.

چگونه می­توان سرطان کبد را درمان کرد؟

درمان کبد به موارد مختلفی بستگی دارد. برای نمونه اینکه تومور­ها در چه وضعیتی هستند یا چه اندازه­ای دارند. اما به­طور کلی از درمان­های مشخصی برای این بیماری کمک می­گیرند.

هپاتکتومی یکی از روش­های درمانی شایع است که در آن بخشی از کبد برداشته می­شود. در صورتی که تمام کبد از دست رفته باشد می­توان از راه درمانی پیوند کبد هم کمک گرفت.

ابلیشن یک روش دیگر است که مناسب افرادی است که نمی­توانند جراحی داشته باشند. در کنار این موارد روش­های اصلی درمان سرطان یعنی شیمی و پرتو درمانی سرطان کبد نیز وجود دارند.

جمع­ بندی

در این مقاله درباره چیستی، علل و علائم سرطان کبد صحبت کردیم. این بیماری را اصلا نمی­توان ساده انگاشت چراکه می­تواند مشکلات زیادی را برای ما به­وجود بیاورد.

نمی­توان سرطان کبد را پیشگیری کرد اما می­توان با اقداماتی احتمال ابتلا به این بیماری را کم نمود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب استفاده لازم را کرده باشید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *