خانه > آشپزی و تغذیه > خواص مواد غذایی > میوه ای که اکسیر جوانی است

میوه ای که اکسیر جوانی است

انگور میوه ای که اکسیر جوانی است

انگور یکی از مفیدترین میوه هاست که خواص فراوانی از جمله افزایش طول عمر ، جلوگیری از سرطان ،کاهش کلسترول و .. دارد . در ادامه با خواص باورنکردنی انگور و انواع آن آشنا می شوید.

میوه ای که اکسیر جوانی است

خواص انگور

انگور از جمله میوه‌هایی است که در ایران تنوع زیادی دارد و در فصل‌های مختلف سال انواع گوناگونی از آن به بازار می‌آیند.

در انگور مواد مغذی مختلفی همراه با ویتامین‌های مهم مثل ویتامین‌های C و K وجود دارد. اگر یک فنجان، یا حدود ۱۵۱ گرم، انگور قرمز یا سبز بخورید این مواد را به بدنتان رسانده‌اید.

کالری۱۰۴
کربوهیدرات۲۷٫۳ گرم
پروتئین۱٫۱ گرم
چربی۰٫۲ گرم
فیبر۱٫۴ گرم
ویتامین C۲۷% میزان مصرف روزانه‌ی مرجع (DRI)
ویتامین K۲۸% RDI
تیامین۷% RDI
ریبوفلاوین۶% RDI
ویتامین B6۶% RDII
پتاسیم۸% RDI
مس۱۰% RDI
منگنز۵% RDI

این مقدار انگور یک چهارم DRI از ویتامین K محلول در چربی را برای بدن تأمین می‌کند. این ویتامین از لخته شدن خون جلوگیری کرده و استخوان‌های شما را سالم و محکم می‌کند. همچنین انگور منبع خوبی از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی ضروری است و مصرف آن سلامت بافت پیوندی را تضمین می‌کند.

خاصیت باورنکردنی انگور که نمی‌دانستید

  • ۱. مواد مغذی و ویتامین‌ها
  • ۲. جلوگیری از بیماری‌های مزمن با منابع قوی آنتی‌اکسیدان
  • ۳. محافظت از بدن در برابر سرطان
  • ۴. تأمین سلامتی قلب
  • ۵. کاهش کلسترول خون
  • ۶. کاهش سطح قند خون
  • ۷. تأمین سلامت چشم
  • ۸. بهبود خلق‌وخو

انگور میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص انگور را برایتان جمع اوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص این میوه در ادامه با حیاط خلوت همراه باشید.

خواص انگور

رفع لک های روی پوست صورت با انگور

تحقیقات نشان داده است که انگور می تواند به پاکسازی و درمان لک های روی پوست صورت کمک شایانی کند. آب انگور منبع مناسبی از پلی فنل ها می باشد ، به همین جهت انگور می تواند در رفع و درمان لک های روی پوست مفید باشد.

برای از بین بردن لک های روی پوست صورت ابتدا آب انگور را بگیرید و صاف کنید سپس به آرامی روی پوست صورت و محل لک ها ماساژ دهید ، سپس اجازه دهید آب انگور روی پوست صورت خشک شود. در پایان آب انگور خشک شده روی پوست صورت را با آب سرد بشویید.

درمان شوره سر با انگور

برای درمان شوره سر باید از انگور سیاه استفاده کنید. انگور سیاه حاوی مقادیر سرشاری از ویتامین E و آنتی اکسیدان های قوی است و به همین جهت می تواند در درمان و رفع شوره سر مفید باشد. آب انگور سیاه علاوه بر رفع شوره سر می تواند باعث رفع خارش سر نیز شود.

پیشگیری از سرماخوردگی

آیا انگور برای سرماخوردگی ضرر دارد ؟ خوردن انگور در زمان سرماخوردگی توصیه نمی شود و ممکن است برای فرد بیمار مشکلاتی ایجاد کند. اما به دلیل وجود مقادیر غنی از ویتامین های A ، C و K در انگور می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن از آن استفاده کنید.

مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی

جالب است بدانید انگور می تواند مانند یک نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی از پوست دست و صورت محافظت کند. عصاره دانه انگور منبع غنی از ویتامین E است و به دلیل وجود این ویتامین انگور به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی شناخته می شود.

فواید انگور برای کبد و کبد چرب

انگور قرمز برای کبد بسیار مفید است و می تواند باعث پاکسازی کبد از سموم شود. انگور قرمز به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می کند و به بهبود عملکرد کبد کمک شایانی می کند. ضمن اینکه مصرف انگور قرمز برای درمان کبد چرب نیز مثمر ثمر است.

تقویت و درمان ریزش مو با انگور

جالب است بدانید انگور برای رفع ریزش مو و تقویت مو نیز بسیار مفید عمل می کند. انگور و روغن هسته انگور حاوی منبع مناسبی از اسید لینولئیک هستند که این اسید باعث می شود فولیکول های مو تقویت شوند و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می کند.

برای درمان ریزش مو کافیست که آب انگور را بگیرید و پس از صاف کردن روی موهای خود ماساژ دهید. پس از اینکه تمام قسمت های سر را با آب انگور ماساژ دادید اجاره دهید آب انگور ۳۰ دقیقه روی موها بماند سپس با آب ولرم و شامپو آنرا بشویید.

جوان سازی پوست صورت با انگور

انگور حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی است که باعث می شوند رادیکال های آزاد و مضر که باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند از بین بروند. ضمن اینکه ویتامین C موجود در انگور برای ایجاد کلاژن و حفظ ثبات و استحکام پوست کمک شایانی می کند.

درمان بیماری های کلیوی

انگور حاوی مقدار قابل توجهی آب است و به همین دلیل به عنوان یک دیورتیک طبیعی شناخته می شود. به همین دلیل مصرف انگور باعث می شود سموم موجود در کلیه ها خارج شوند.

درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص انگور این است که می تواند به درمان کم خونی کمک شایانی کند. انگور حاوی مقدار قابل توجهی آهن است و به همین جهت برای درمان کم خونی و مشکلاتی که به وجود می آورد بسیار مناسب است.

درمان آفتاب سوختگی با انگور

رزوراترول یکی از آنتی اکسیدان های مفیدی است که می تواند آفتاب سوختگی را درمان کند. انگور منبع مناسبی از این آنتی اکسیدان است که می تواند علاوه بر درمان آفتاب سوختگی باعث رفع قرمزی ناشی از سوختگی پوست نیز شود.

برای درمان آفتاب سوختگی و از بین بردن قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی باید انگور را به صورت ماسک روی محل آسیب دیده قرار دهید. برای این منظور انگور را پس از شستشو از وسط نصف کنید و روی محل سوختگی قرار دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند ، پس از گذشت این زمان پوست را با آب سرد بشویید.

انواع انگور 

شاید با شکل ظاهری بعضی از آنها آشنایی داشته باشید اما نامشان به گوشتان نخورده باشد. به هر حال این میوه خوشرنگ و شیرین در تهیه انواع دسرها، تزئین شیرینی‌های مختلف یا اضافه کردن به بعضی از سالادها و… کاربرد دارد. اگر ذائقه‌تان شیرین است انگور را فراموش نکنید. ضمن اینکه این میوه و عصاره آن خواص زیادی دارد و به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مهلک کمک می‌کند. بنابراین با دانستن خواص مفید این میوه، آن را به سبد غذایی خانواده راه دهید و سعی کنید در تزئین یا پخت غذاها از این میوه کمک بگیرید. انگورها انواع متنوعی دارند که بعضی از آنها نسبت به دیگران پرطرفدارتر هستند. با قسمتی از این خانواده بزرگ بیشتر آشنا شوید.

انگورهای خارجی

بیشتر انگورهای خارجی سفید و قرمز از کشور شیلی به ایران می‌آیند. این انگورها دانه درشت و ‌تر و تمیز هستند اما طعم دلچسبی ندارند و با ذائقه ما ایرانی‌ها خیلی جور درنمی‌آیند. به هر حال این دیگر به شما بستگی دارد که میوه وطنی را انتخاب کنید یا نوع خارجی را. انگورهای خارجی از اوایل بهار به بازار عرضه می‌شوند.

انگور یاقوتی

مرغوب‌ترین انگور یاقوتی در تاکستان‌های سیستان و بلوچستان پرورش می‌یابد. انگور نوبرانه در بهار، انگور یاقوتی است که حدودا اوایل خرداد راهی بازار می‌شود. انگور یاقوتی سیستان طعم، رنگ، مزه و رنگ منحصر به فردی دارد. دیگر انگورهای یاقوتی بیشتر در ساوه و شهریار به عمل می‌آیند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که انگور یاقوتی می‌تواند در کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون نقش مهمی داشته باشد.

انگور مهدی‌خانی

انگور دانه درشتی است که هسته‌های بزرگی دارد. به همین دلیل با همه سلیقه‌ها جور درنمی‌آید. شاید با داشتن هسته طعم آن کمی گس به نظر برسد یا اینکه جدا کردن هسته‌ها کار آسانی نباشد اما اگر به این فکر کنید که انگور میوه‌ای خوب و مقوی است، با اشتیاق بیشتری به سراغش می‌روید و در هر فصلی از آن استفاده می‌کنید. بهترین انگور مهدی‌خانی مربوط به شهر شیراز است. این نوع انگور در شهرهای ساوه و شهریار هم کشت می‌شوند. انگور مهدی‌خانی تیرماه به بازار می‌آید

انگور فخری

اگر می‌خواهید انگور فخری بخرید باید در تیرماه به سراغش بروید. بهترین نوع آن شیرازی بوده و یکی از ارزان‌ترین انگورهای بازار است.

انگور عسگری

این انگور هم در بین مردم محبوبیت زیادی دارد و دلیلش هم بی‌هسته بودن آن است. انگور عسگری سبز و خوشمزه، همشهری انگور مهدی‌خانی است و مانند این انگور بهترین نوع آن در شیراز پیدا می‌شود. دیگر شهرها مانند شهریار و ساوه هم این انگور را کشت می‌کنند. با وجود اینکه طعم خوب و شیرینی دارد اما عیبش این است که نسبت به دیگر انگورها دوام کمتری دارد و بهتر است به محض خرید زود آن را مصرف کنید چون تازگی‌اش را از دست می‌دهد و فاسد می‌شود. انگور عسگری از تیرماه به بازار می‌آید

ریش‌بابا

معلوم نیست ریش کدام بابایی شبیه خوشه این انگور بوده که به این نام شهرت پیدا کرده است. به هر حال انگور ریش بابا هم انگوری هسته‌دار، قرمز و دانه درشت است که از شاهرود می‌آید. از اوایل آبان ماه می توانید آن را پیدا کنید.

انگور کندری

رنگ آن شبیه انگور یاقوتی بوده اما بیضی شکل و دانه درشت‌تر است. این انگور هم هسته دارد و شهرهای شیراز، کاشان و شهریار نوع مرغوب آن را کشت می‌کنند. انگور کندری با رنگ و لعاب خوشرنگش از اوایل مردادماه هر سال در میوه‌فروشی‌ها به شما چشمک می‌زند

انگور شاهرودی

وطن این انگور هسته‌دار شاهرود و است. ویژگی انگور شاهرودی این است که مقاومت و ماندگاری آن نسبت به دیگران بیشتر است و در مهرماه بین میوه‌های پاییزی خودنمایی می‌کند. این انگور تنها نمونه‌ای است که می‌توان آن را در سردخانه هم نگهداری و در سایر فصول به بازار عرضه کرد. انگور شاهرودی هم به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

انگور بی‌دانه سفید و قرمز

همان‌طور که از اسمشان پیداست هسته ندارد و شهریور ماه می‌توانید آن را در میوه‌فروشی‌ها ببینید. قیمت انگور بی‌دانه قرمز به دلیل رنگ و لعابی که دارد نسبت به نوع سفیدش کمی بیشتر است. ضمن اینکه این انگور به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود. هر چقدر این انگور قرمزتر باشد کیفیت بهتری دارد. انگور سفید مرغوب رنگش بیشتر به زردی می‌زند. مرغوب‌ترین نوعشان هم در ارومیه کشت می‌شود.  هر دوی آنها از اوایل شهریور ماه در بازار موجودند.

افزایش طول عمر و جلوگیری از پیری

ترکیبات گیاهی موجود در انگور می‌تواند بر پیری و طول عمر تأثیر بگذارد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است مصرف رسوراترول در انواع مختلف حیوانات طول عمر را زیاد می‌کند. همچنین این ترکیبات باعث تحریک خانواده‌ای از پروتئین‌ها به نام سیرتین می‌شود که با طول عمر ارتباط مستقیم دارند.

رسوراترول ژن‌های مختلفی که با طول عمر ارتباط دارند را تحریک و فعال می‌کند. یکی از این ژن‌ها SirT1 است؛ این همان ژنی است که با رژیم‌های غذایی کم کالری فعال می‌شود و با افزایش طول عمر در حیوانات هم ارتباط دارد. تحریک و فعال شدن این دسته از ژن‌ها روند پیری را کند کرده و طول عمر را افزایش می‌دهند.

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید مصرف ژلاتین برای پوست و مو

ژلاتین چیست؟ ژلاتین ماده‌ای جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *