خانه > نیازمندی ها > کاربرد دریچه‌های منهول کامپوزیتی در تأسیسات زیرزمینی

کاربرد دریچه‌های منهول کامپوزیتی در تأسیسات زیرزمینی

کاربرد دریچه‌های منهول کامپوزیتی در تأسیسات زیرزمینی

همه ما به هنگام عبور از خیابان‌ها دریچه‌های فاضلاب را دیده‌ایم. ممکن است شما هم هنگام عبور از دریچه‌های منهول دچار سؤالاتی در مورد آن شده باشید که کاربرد این دریچه‌ها و ضرورت استفاده از آنها چیست؟

دریچه‌های منهول انواع مختلفی با جنس‌های متفاوت دارند. دریچه منهول کامپوزیت از پرکاربردترین این دریچه‌هاست که در ابعاد و انواع متفاوتی تولید می شود. در این مقاله با کاربرد دریچه‌های منهول و به طور جزئی‌تر با دریچه منهول کامپوزیت و انواع آن آشنا می‌شویم.

دریچه منهول چیست؟

منهول‌ها گودال‌های آدم رویی هستند که به منظور دسترسی به شبکه‌های فاضلاب یا سایر تأسیسات در زیر زمین همچون سیستم آب و برق تعبیه می شوند. دریچه‌های منهول با قرارگیری بر روی گودال‌ها از سقوط عابران یا سایر اجسام به داخل منهول‌ها جلوگیری می کنند. همچنین این دریچه‌ها می تواند مانعی برای ورود هر نوع آلودگی از سمت خیابان و سطح خارجی به شبکه‌های زیرزمینی باشد.

دریچه‌ها غالباً به‌قدری مقاوم و مستحکم هستند که به هنگام عبور وسایل نقلیه متفاوت آسیب نبینند. بر روی هر دریچه ممکن است حداقل دو حفره ایجاد شود تا برای باز کردن و بالابردن این صفحه سنگین به هنگام ورود متخصصان به منهول از آنها استفاده گردد و در هنگام بارش برف‌وباران به جمع آوری رواناب‌های سطح خیابان کمک کند.

انواع دریچه‌های منهول

دریچه‌های منهول انواع گوناگونی به لحاظ شکل و جنس دارند که هریک با ویژگی‌های خاص خود متناسب با موقعیت منهول (قرارگیری در خیابان‌ها، راه‌های بین‌شهری و غیره) به کار گرفته می شود. ممکن است دریچه‌های منهول را با اشکالی همچون مربع یا دایره و با ابعاد متفاوت ببینید.

این دریچه‌ها به طور عمده از ترکیبات بتن، چدن، پلیمر و غیره ساخته می شود؛ اما امروزه گونه‌ای جدید از این دریچه‌ها یعنی دریچه منهول کامپوزیت تولید و به بازار ارائه گردیده است که ویژگی‌های بهتری نسبت به سایر این دریچه‌ها دارد.

دریچه منهول کامپوزیت

در تعریف کامپوزیت می‌دانیم که به هنگام ترکیب تعدادی ماده گوناگون در کنار هم نتیجه حاصل شده، ترکیبی با ویژگی‌های متفاوت از مواد اولیه تشکیل می شود. دریچه‌های منهول کامپوزیت بر خلاف سایر انواع آن همچون دریچه فاضلاب چدن که از نوع فلزی و سنگین هستند، از ترکیباتی همچون سیلیکا و الیاف آن، رزین‌ها و برخی مواد پلیمری ساخته می شوند. از این روز به آنها دریچه منهول کامپوزیت می گویند.

این دریچه‌ها کاربرد گوناگون و متنوعی در تمامی شبکه‌های تأسیسات زیرزمینی ایفا می کنند که قرارگیری بر منهول شبکه‌های آب و گاز از مهم ترین و متداول‌ترین استفاده‌های آنهاست. علاوه‌برآن برخی دریچه‌های منهول کامپوزیت حفره‌دار را به منظور هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی در منهول سیستم فاضلاب شهری به کار می گیرند.

چرا خرید دریچه منهول کامپوزیت اولویت بالاتری دارد؟

همانطور که گفته شد، انواع متفاوتی از دریچه‌های منهول همچون دریچه منهول چدن و یا دریچه‌های بتنی نیز در بازار وجود دارند. علاوه ‌بر آن تنوع دریچه‌های منهول جدید همچون دریچه‌های پلی ‌اتیلن یا دریچه منهول کوپلیمری انتخاب را سخت می‌کند. اما چه چیزی استفاده از دریچه منهول کامپوزیت را در اولویت بالاتری قرار می دهد؟

برخی از مهم ترین دلایل و مزایای استفاده از این دریچه‌ها به شرح زیر است.

  • دریچه‌های منهول کامپوزیت برخلاف دریچه‌های چدنی به علت ترکیبات غیرقابل‌بازیافت در ساختار خود به نوعی ضدسرقت به شمار می‌روند.
  • در حالی که سایر انواع دریچه‌ها همچون دریچه‌های بتنی به منظور استحکام و مقاومت بیشتر، وزن زیادی دارند؛ دریچه منهول کامپوزیت در عین مقاومت بالا، وزن سبکی دارند.
  • این دریچه‌ها در برابر شرایط متنوع محیطی و اقلیمی و اشعه UV خورشید مقاوم‌اند.
  • امکان تولید دریچه منهول کامپوزیت در طرح و رنگ‌های متنوع و گوناگون، می تواند در زیباسازی شهرها

مؤثر باشد.

  • دریچه منهول کامپوزیت دارای پایداری و مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی و حتی خورندگی ناشی از مواد گوناگون اسیدی است.

انواع دریچه‌های منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت که خود از انواع مختلف دریچه‌های منهول به شمار می‌رود، در چندین گونه متفاوت تولید می گردد. شرکت‌های تولید کننده ای محصولات را در انواع مختلف طراحی کرده اند تا افراد بتوانند با توجه به نیاز خود، از محصول مناسبی استفاده نمایند. در ادامه به معرفی و بیان ویژگی‌های برخی از مهم ترین انواع دریچه‌های منهول کامپوزیت می پردازیم.

دریچه کامپوزیت GRP

این دریچه یکی از دریچه‌های منهول کامپوزیت است که به روش دستی تولید می شود. ساختار این نوع دریچه منهول کامپوزیت را ترکیب مقادیر بسیار زیادی سیلیس بین دولایه کامپوزیتی تشکیل می دهد. این موضوع سبب سنگین تر بودن آن نسبت به سایر دریچه‌های منهول کامپوزیتی است.

دریچه منهول کامپوزیتی SMC

دریچه منهول کامپوزیتی SMC به طور ماشینی وبا به‌کارگیری دستگاه‌های پرس هیدرولیکی تولید می گردد. این موضوع باعث شفافیت بیشتر در سطح دریچه و قطر و ضخامت یکسان آن می شود. دریچه‌های مذکور به‌جای الیاف سیلیکا دارای مواد خمیری فایبرگلاس بوده و به همین دلیل استحکام و دوام بالاتری نسبت به سایر انواع دریچه‌ها دارند.

دریچه منهول کامپوزیتی BMC

دریچه‌های منهول کامپوزیتی از نوع BMC نیز با استفاده از دستگاه و به طور ماشینی تولید می شوند. در ساختار این نوع دریچه‌ها ماده پرکننده استفاده نمی‌شود و به همین علت معمولاً در موقعیت‌های با بار ترافیکی پایین استفاده می شوند. ممکن است استفاده این دریچه در قسمت‌های شلوغ، سبب به‌وجود آوردن برخی مشکلات شود.

دریچه منهول نانوکامپوزیتی

دریچه منهول نانوکامپوزیتی از آخرین نسل دریچه‌های منهول ارائه شده در بازار است که با استفاده از بهترین فناوری و تکنولوژی روز، تولید می‌گردد. استفاده از برخی ترکیبات منحصربه‌فرد در ساخت این دریچه‌ها، ویژگی‌هایی همچون مقاومت فشاری یا شیمیایی بالا، ضدآب و ضدسرقت بودن و سهولت در نصب و جابه‌جایی را باعث می شود. این ویژگی‌ها سبب شده است تا دریچه منهول نانوکامپوزیتی قیمتی نسبتا بالاتری داشته باشد. اما در عوض کاربردهای بسیار زیادی نیز داشته و در موقعیت‌های بسیاری می‌توان از آن استفاده نمود.

جمع بندی

منهول‌ها گودال‌های آدم‌روی شبکه‌های زیرزمینی همچون فاضلاب، آب، برق، گاز و غیره هستند. بر روی این گودال‌ها دریچه‌هایی قرار می گیرد تا از ورود آلودگی‌ها یا سقوط عابران جلوگیری شود. دریچه منهول در انواع و ابعاد گوناگونی تولید می شود. از بهترین آن‌ها می توان دریچه منهول کامپوزیت را نام برد که ضدسرقت بودن، مقاومت بالا در عین وزن سبک‌تر و در نهایت قیمت مناسب از بهترین و مهم ترین ویژگی‌های آن است.

دریچه‌های منهول کامپوزیت خود در انواع گوناگونی تولید می گردد که به نسبت ویژگی‌های آن، در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد. دریچه کامپوزیت GPR، دریچه منهول کامپوزیتی SMC، دریچه کامپوزیت BMC و دریچه منهول نانوکامپوزیتی از انواع مختلف دریچه منهول کامپوزیت هستند. ناگفته نماند که شرکت پتروقائم یکی از مجموعه‌های کهنه کار و با تجربه در حوزه تولید انواع دریچه‌های منهول است که محصولاتی مستحکم با متریال فوق‌العاده با کیفیت تولید و روانه بازار می‌کند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن‌های تبلیغاتی خلاقانه؛ هنر جذب مشتریان از طریق پیامک

متن‌های تبلیغاتی خلاقانه؛ هنر جذب مشتریان از طریق پیامک شرکت‌های مختلف برای تبلیغات خود باید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *