خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > آیا آبله مرغان با آزمایش قابل تشخیص است؟

آیا آبله مرغان با آزمایش قابل تشخیص است؟

آیا آبله مرغان با آزمایش قابل تشخیص است؟

آبله مرغان یا زونا یک بیماری ویروسی با علائم مشخص و بالینی است. اکثر افراد، حداقل یک‌بار در زندگی خود به آبله مرغان یا زونا مبتلا می‌شوند. علائم این بیماری تب، سردرد، بی‌حالی و تاول‌های پوستی است. پزشک در صورت مشاهده‌ این علائم، برای اطمینان از تشخیص خود، آزمایش VZV را تجویز می‌کند. در ادامه‌‌ی این مطلب، با علائم آبله مرغان، آزمایش VZV، شرایط انجام این آزمایش، تفسیر آن و نحوه‌ی انجام آزمایش VZV در منزل آشنا خواهیم شد؛ بنابراین ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

آزمایش VZV

آبله مرغان چیست؟

این بیماری از ویروس واریسیلا زوستر یا VZV ایجاد شده و باعث ایجاد تاول‌های پوستی می‌شود. این تاول‌ها ابتدا روی سینه، پشت و صورت فرد پدیدار و سپس در سراسر بدن پخش می‌شوند. این بیماری مسری می‌تواند برای نوزادان، زنان باردار و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف خطرناک باشد. بهترین راه مبارزه با این ویروس تزریق واکسن آن است. آبله مرغان بین ۱۰ تا ۲۱ روز پس از ورود به بدن بیمار علائم خود را نشان داده و بین ۴ تا ۷ روز ادامه پیدا می‌کند.

علائم اصلی ابله مرغان

بارزترین علامت این بیماری، تاول‌های پوستی است که ابتدا کوچک بوده و سپس به تاول‌های چرکی و پر از مایع تبدیل می‌شوند. موارد زیر برخی از علائم آبله مرغان یا زونا هستند که قبل از پیدا شدن تاول‌ها نمایان شده و با اوج گرفتن بیماری شدت می‌گیرند.

  • تب
  • خستگی
  • از دست ‌دادن اشتها
  • سردرد

شدت آبله مرغان به شرایط بدنی شما بستگی دارد. این بیماری در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، با شدت بیشتری نمایان می‌شود. درصورتی‌که افراد بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی داشته باشند؛ آبله مرغان برای آن‌ها سخت و گاهی مرگبار خواهد بود.

کودکان و افرادی که سیستم ایمنی خوبی دارند، پس از گذشت ۴ تا ۱۰ روز کاملا بهبودیافته و سلامت خود را به دست می‌آورند. درمان‌های خانگی و قرص‌های تب‌بر برای کمک به روند بهبود این بیماری بسیار مناسب هستند.

درصورتی‌که به زونا مبتلا شده و سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید؛ پزشک برای شما داروهای ضدویروس تجویز خواهد کرد. درمان این بیماری در صورت تشخیص به‌موقع، کاملا راحت است. با مصرف دارو و پیروی از دستورات پزشک می‌توانید از نتایج خطرناک این بیماری جلوگیری کنید.

تست VZV

آزمایش VZV IgG/IgM چیست؟

وقتی ویروس VZV برای اولین بار وارد بدن شما ‌شود؛ شما به بیماری آبله مرغان مبتلا می‌شوید. تشخیص آبله مرغان به آزمایش خون نیازی ندارد؛ چراکه علائم آن کاملا واضح و قابل‌تشخیص هستند. افرادی که یک‌بار آبله مرغان گرفته‌اند؛ دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند. بااین‌حال، ویروس VZV به‌صورت غیرفعال در بدن باقی می‌ماند. اگر بعدها این ویروس در بدن فعال شود؛ فرد به زونا مبتلا می‌شود. علائم زونا به‌اندازه‌ی آبله مرغان واضح نیستند؛ بنابراین پزشک با دیدن تاول‌های پوستی غیرعادی روی بدن فرد، آزمایش VZV را تجویز می‌کند. ابتلا به زونا بیش از یک‌بار ممکن اما بسیار نادر است.

بدن هنگام ابتلا به ویروس VZV نوعی پادتن برای مبارزه با آن تولید می‌کند. این پادتن VZV IgM نام دارد و آزمایش VZV وجود این پادتن‌ها را در بدن بررسی می‌کند. این آزمایش برای افرادی تجویز می‌شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در معرض خطر ابتلا به ویروس VZV هستند. افراد زیر از دسته افرادی هستند که بیشترین نیاز را به انجام آزمایش VZV IgG/IgM دارند.

  • مادران باردار؛
  • نوزادانی که از مادر مبتلا به آبله مرغان یا زونا به دنیا آمده‌اند؛
  • افرادی که بیماری‌های خودایمنی مانند HIV دارند؛
  • نوجوانان و جوانانی که علائم خفیف آبله مرغان و تاول‌های پوستی دارند.

این آزمایش به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  • آزمایش با نمونه خون: در این نوع از آزمایش VZV، مسئول آزمایشگاه با سرنگ از شما نمونه گرفته و برای آزمایش می‌فرستد.
  • آزمایش با نمونه تاول‌ها: در این نوع از آزمایش، مسئول آزمایش با استفاده از یک سوآپ کمی از تاول نمونه گرفته و برای آزمایش ارسال می‌کند.

هر  کدام از این روش‌ها سریع انجام می‌شود و خطری ندارد.

شرایط انجام تست VZV چیست؟

برای انجام این آزمایش به انجام کار خاصی نیاز ندارید. حتی ناشتا بودن فرد در انجام این آزمایش تاثیری نخواهد داشت. بهتر است بدانید که شما می‌توانید از خدمات آزمایشگاه شبانه روزی تهران نیز برای انجام آزمایش بهره‌مند شوید.

تفسیر آزمایش VZV

تفسیر آزمایش VZV IgG/IgM چطور انجام می‌شود؟

اگر علائمی مانند تب، بی‌حالی و تاول‌های پوستی دارید و جواب آزمایش شما مثبت است؛ یعنی شما به زونا یا آبله مرغان مبتلا هستید. بااین‌حال، اگر VZV IgM وجود داشت؛ اما شما علائمی نداشتید و IgM نیز منفی بود؛ یعنی شما درگذشته به ویروس آبله مرغان مبتلا شده‌ و بهبودیافته‌اید. درصورتی‌که واکسن آبله مرغان را نیز دریافت کرده باشید؛ آنتی‌ژن‌ مشاهده می‌شود، اما علائم زونا یا آبله مرغان ندارید.

تست VZV در منزل

هومکا و تشخیص آبله مرغان در منزل!

علائم ابتدایی آبله مرغان بسیار واضح هستند و برای تشخیص آن به انجام آزمایش نیازی ندارید. اما اگر یک‌بار آبله مرغان گرفته‌اید و اکنون علائم آبله مرغان اعم از سردرد، بی‌حالی، تب و تاول‌های پوستی را دارید؛ بهتر است برای انجام آزمایش اقدام کنید. درصورتی‌که به هر دلیلی انجام آزمایش در آزمایشگاه برای شما ممکن نیست، می‌توانید از خدمات نمونه ‌گیری در منزل تهران هومکا استفاده کنید.

هومکا سامانه‌ی خدمات پزشکی آنلاین و انجام آزمایش درب منزل تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی است. علاوه بر استان تهران، شهرهای کرج، قم، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز و قزوین نیز تحت پوشش این سامانه قرار دارند. ساکنین این شهرها می‌توانند برای ثبت رایگان درخواست خود با تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به وب‌سایت www.homeca.ir مراجعه کنند.

متخصصان هومکا در وقت تعیین‌شده به همراه تجهیزات کاملا بهداشتی و پیشرفته به درب منزل شما آمده و نمونه‌گیری را انجام می‌دهند. شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، نتایج آزمایش خود را به‌صورت آنلاین و در پنل کاربری خود مشاهده کنید. تمامی مراحل در منزل شما و بدون مراجعه به آزمایشگاه انجام می‌گیرد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *