خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > هزینه آزمایش ایدز؛ آیا آزمایش ایدز تحت پوشش بیمه است؟

هزینه آزمایش ایدز؛ آیا آزمایش ایدز تحت پوشش بیمه است؟

هزینه آزمایش ایدز؛ آیا آزمایش ایدز تحت پوشش بیمه است؟

هر کسی در طول زندگی خود ممکن است بنا به دلایلی همچون انجام رفتارهای پرخطر در معرض ابتلا به ایدز یا سایر بیماری‌های مقاربتی قرار بگیرد. یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید در چنین شرایطی انجام دهید تشخیص زودهنگام عفونت به منظور جلوگیری از عوارض بعدی است. عفونت HIV از آن دسته بیماری‌هایی است که در صورت عدم تشخیص و درمان، تهدید کننده زندگی بوده و فرد را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به انواع آزمایش‌های ایدز و هزینه‌های مربوطه می‌پردازیم.

انواع آزمایش ایدز

در ابتدا بهتر است با انواع آزمایش ایدز آشنا شویم. آزمایش HIV معمولاً بر روی خون یا بزاق انجام می‌شود و در مجموع سه نوع آزمایش ایدز وجود دارد که شامل آزمایش آنتی‌ بادی، آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی و آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) است. هنگامی که فرد در معرض ویروس‌هایی مانند HIV قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی آنتی بادی‌هایی بر ضد ویروس تولید می‌کند. آنتی ژن‌ها نیز همان اجزای ویروس‌ها در خون هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی می‌شوند. اگر فردی به HIV آلوده شود، علاوه بر آنتی بادی، یک آنتی ژن به نام p24 از اجزای ویروس نیز در خون او قابل تشخیص است.

آزمایش ایدز

تست آنتی بادی HIV: در این آزمایش ویروس به‌طور مستقیم شناسایی نمی‌شود بلکه آنتی بادی‌های اختصاصی ویروس HIV در خون تشخیص داده می‌شوند. زمانی که ویروس HIV به بدن افراد ورود کند سلول‌های ایمنی علیه اجزای ویروس آنتی بادی دفاعی تولید می‌کنند که با انجام آزمایش آنتی بادی HIV قابل تشخیص هستند. اکثر آزمایش‌های خانگی که در داروخانه‌ها به صورت کیت به فروش می‌رسند، از این مکانیسم بهره می‌برند. آزمایش آنتی بادی می‌تواند ۲۳ تا ۹۰ روز پس از قرار گرفتن در معهض ویروس، HIV را تشخیص دهد.

تست آنتی ژن/آنتی بادی: آزمایشگاه های تشخیص طبی عمدتا از این روش برای تشخیص HIV استفاده می‌کنند. برای انجام این آزمایش یک نمونه خون در آزمایشگاه از فرد گرفته می‌شود. آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی دقت و حساسیت بیشتری نسبت به تست آنتی بادی دارد. این روش می‌تواند ویروس را ۱۸ تا ۴۵ روز پس از قرار گفتن در معرض HIV تشخیص دهد.

آزمایش اسید نوکلئیک (NAT): در آزمایش NAT خود ویروس در خون جستجو می‌شود. برای انجام این آزمایش یک نمونه خون از ساعد گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. آزمایش NAT سریع‌تر از سایر آزمایش‌ها قادر است ویروس را در خون تشخیص دهد. معمولا این آزمایش برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که اخیراً در معرض احتمالی ویروس قرار گرفته‌اند. برای مثال، در صورتی‌که پرسنل آزمایشگاه و یا کادر درمان شامل پرستاران و پزشکان دچار نیدل استیک شده باشند، انجام این آزمایش می‌تواند برای تشخیص زودهنگام ابتلا به HIV بسیار مفید باشد. آزمایش اسید نوکلئیک می‌تواند ویروس را ۱۰ تا ۳۳ روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض HIV تشخیص دهد.

آیا آزمایش HIV می‌تواند ویروس را بلافاصله پس از آلودگی تشخیص دهد؟

هیچ آزمایشی نمی‌تواند HIV را بلافاصله پس از آلئده شدن تشخیص دهد. این تاخیر به دلیل وجود دوره پنجره است. دوره پنجره به معنی فاصله زمانی قرار گرفتن در معرض HIV و پدیدار شدن ویروس در خون است. هر زمان که ویروس در خون پدیدار شود، آزمایش‌های مختلف HIV قادرند ابتلا به عفونت را تشخیص دهند. البته دوره پنجره بستگی به نوع آزمایش و دقت و حساسیت آن دارد. در حال حاضر، آزمایش اسید نوکلئیک سریع‌ترین روش تشخیص ایدز با دوره پنجره حدود ۱۰ تا ۳۳ روز است. اگر فکر می‌کنید در ۷۲ ساعت گذشته در معرض HIV قرار گرفته‌اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت فوری در خصوص پیشگیری پس از مواجهه (PEP) انجام شود.

آزمایش ایدز

آیا HIV با آزمایش خون معمولی قابل تشخیص است؟

آزمایش خون معمولی یا CBC شامل تست HIV نمی‌شود. تشخیص ویروس ایدز مستلزم انجام آزمایشات تخصصی و شناسایی آنتی‌ژن‌های ویروس در خون است چراکه هر کدام از آزمایش‌های HIV با مواد و تجهیزات به‌خصوصی انجام می‌شوند. در آزمایش CBC تعداد سلول‌های خونی مانند پلاکت‌ها، گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و همچنین ویژگی‌های آن‌ها از جمله ابعاد، سطح هموگلوبین و میزان هماتوکریت سنجیده می‌شود. آزمایشات چکاپ نیز معمولا شامل CBC، آزمایش قند خون، سطح کلسترول و بررسی آنزیم‌های کبدی و ترکیبات کلیوی است. از این‌رو، در  آزمایش خون معمولی و آزمایشات چکاپ، تست HIV گنجانده نشده است. برای انجام آسان آزمایش HIV می‌توانید به وبسایت هومکا مراجعه کرده تا آزمایش HIV را به صورت مجزا و یا در قالب پکیج آزمایش بیماری‌های مقاربتی دریافت کنید. استفاده از خدمات آنلاین هومکا یکی از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای انجام آزمایش ایدز تحت پوشش بیمه است.

مزایای تشخیص و درمان زودهنگام HIV چیست؟

اگر فکر می‌کنید که در معرض HIV قرار گرفته‌اید، بهتر است هرچه زودتر آزمایش دهید و منتظر بروز علائم نمانید زیرا ویروس ایدز مدت‌ها در بدن بی‌علامت و نهفته پیشروی خواهد کرد. اگر آلودگی به ویروس تشخیص داده نشود پس از مدتی سیستم ایمنی سلول‌های کلیدی خود را از دست می‌دهد و بدن یارای مقابله با عوامل عفونی را از دست خواهد داد. در چنین شرایطی، درمان ایدز به راحتی قابل انجام نیست و فرد در معرض ابتلا به عفونت‌های ریوی، گوارشی و پوستی قرار می‌گیرد. بنابراین بهترین راهکار، تشخیص عفونت در مراحل اولیه و درمان به‌موقع آن است. از این‌رو، اگر اخیرا روابط جنسی پرخطر و یا استفاده از سرنگ اشتراکی را تجربه کرده‌اید توصیه می‌شود آزمایش ایدز را انجام دهید و در صورت مثبت شدن جواب آزمایش، جهت مشاوره و درمان به پزشک مراجعه کنید. این کار نقش قابل توجهی در مراقبت از سلامتی، پیشگیری از بیماری ایدز و برخوردار شدن از یک زندگی نرمال دارد.

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

هزینه آزمایش ایدز بستگی به روش انجام شده دارد. برای مثال هزینه انجام آزمایش ایدز به روش آنتی بادی، از ۱۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان بسته به کیفیت کیت و برند آن متغیر است. این کیت را می‌توان از داروخانه‌ها و یا آنلاین شاپ‌ها خریداری کرد. نکته مهم در استفاده از کیت‌های آماده HIV توجه به بازه پنجره و نیز رعایت کامل دستورالعمل شرکت سازنده برای جلوگیری از بروز خطا است. این نوع آزمایشات معمولا دقت و حساسیت کمتری نسبت به آزمایش آنتی بادی/آنتی ژن و تست NAT دارند و موارد مثبت یا منفی نتیجه بدست آمده باید با آزمایشات تکمیلی تایید گردد.

آزمایش آنتی‌بادی/آنتی ژن یک روش دقیق و حساس برای تشخیص ویروس در بدن است که با گرفتن یک نمونه خون از فرد انجام می‌شود. هزینه این آزمایش نیز بر اساس تعرفه مصوب در سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. اگر نتیجه آزمایش آنتی بادی/آنتی ژن در فردی مثبت شود معمولا پزشکان آزمایش اندازه‌گیری بار ویروس یا همان تست NAT را تجویز می‌کنند تا شدت تکثیر ویروس در خون ارزیابی گردد. هزینه این آزمایش از یک میلیون و پانصد تا ۳ میلیون تومان بسته به تعرفه آزمایشگاه‌ها و مواد مورد استفاده متغیر است.

انجام آزمایش ایدز در قالب بررسی بیماری‌های مقاربتی

معمولا افرادی که به دلیل رابطه جنسی پرخطر در معرض ویروس ایدز قرار می‌گیرند احتمال ابتلای آنان به سایر بیماری‌های مقاربتی مانند HPV، سیفلیس و یا هپاتیت نیز وجود دارد. بررسی انواع بیماری‌های منتقله از راه جنسی توسط آزمایش خون راه مطمئن‌تری برای اطمینان از سلامتی و تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌های مقاربتی است. برخی افراد تصور می‌کنند که ویروس ایدز تنها ویروس تهدیدکننده سلامتی از راه جنسی است، درحالی که احتمال انتقال انواع آلودگی‌های میکروبی مثل هپایتیت، سیفلیس و HPV در یک رابطه جنسی وجود دارد. بنابراین، انجام آزمایش کامل بیماری‌های مقاربتی در قالب پکیج هومکا راه مطمئن‌تری برای اطمینان از سلامتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از هزینه آزمایش‌های مقاربتی به وبسایت هومکا مراجعه بفرمائید.

آزمایش ایدز

آزمایش ایدز در خانه با پوشش بیمه!

تشخیص ایدز در خانه یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از سلامتی خود بدون مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی است. این روش نه تنها با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام می‌شود بلکه کاملا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار می‌گیرد. در روش آزمایش در منزل لازم نیست که به آزمایشگاه مراجعه کنید چراکه نیروی متخصص از هومکا به منزل شما اعزام شده و نمونه خون را دریافت می‌کند. اگر تمایل دارید که آزمایش ایدز به صورت محرمانه انجام گردد تنها کافیست موضوع را به کارشناسان هومکا اطلاع دهید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *