خانه > آشپزی و تغذیه > آموزش انواع غذاها > لَوِه کباب؛ بهترین غذای شمالی که تا به حال خورده‌اید

لَوِه کباب؛ بهترین غذای شمالی که تا به حال خورده‌اید

لَوِه کباب؛ بهترین غذای شمالی که تا به حال خورده‌اید

لوه کباب یک غذای سنتی و خوشمزه برای استان مازندران است . در ادامه طرز تهیه لوه کباب غذای محلی خوش طعم و یکی از بهترین غذاهای شمال را می خوانید .

لوه کباب

لوه کباب نوعی کباب دیگی مازندرانی است که قدمت بسیار طولانی دارد و برای پخت آن از گوشت گوسفند، پیاز، کره محلی و آلو بخارا استفاده می‌کنند.

غذاهای شمالی که همیشه حرف اول را در میان غذاهای محلی میزنند و رقیب ندارند. به خصوص غذاهای استان گیلان که همه عاشقش هستند و همین چند وقت پیش شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده است. اینبار نوبتی هم باشد، نوبت استان مازندران است که در داشتن غذاهای خوشمزه کم از استان گیلان ندارد. لوه کباب یکی از همین غذاهای خوشمزه و سنتی مازنداران است. لوه در زبان محلی به معنای قابلمه است، بنابراین لوه کباب نوعی کباب دیگی محلی است که داخل قابلمه طبخ میشود و پایه اصلی آن گوشت گوسفند است. این غذا شباهت زیادی به ماهیچه برادران کریم دارد. اگر دوست دارید لوه کباب خوشمزه را امتحان کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم لوه کباب

گوشت راسته گوسفندی: ۵۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۵ عدد

فلفل قرمز کاپی: ۱ عدد

آلو بخارا: ۱۵ عدد

رب انار ۱ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده: نصف فنجان

زرشک: ۱ فنجان

کره: ۵۰ گرم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

آب نارنج: در صورت دلخواه

طرز تهیه لوه کباب شمالی

خب برای پخت لوه کباب خوشمزه و جذاب امروز ابتدا باید گوشت را به صورت خورشتی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. در مرحله بعد پیازها را پوست و سپس به صورت خلالی خرد کنید و همه پیازها را روی گوشت بریزید طوری که کاملا روی گوشت پوشیده شود؛ پس در استفاده از پیاز دست و دلباز باشید. فلفل قرمز کاپی را خرد کنید و روی پیازها بریزید.

قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و درب آن را ببندید. حدود ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا پیازها آب بیاندازد؛ سپس زعفران دم کرده را اضافه کنید و دوباره درب ماهی تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا گوشت کم کم با آب پیاز و زعفران بپزد.

بعد از اینکه ۱ ساعت از پخت گوشت گذشت، کمی کره را داخل یک ماهی تابه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا کره آب شود. حالا آلو بخارا را که از قبل خیس داده‌اید، همراه با نمک و فلفل به کره اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید، سپس همراه رب انار به قابلمه گوشت اضافه کنید و دوباره زمان بدهید تا گوشت با آلو بپزد و لعاب‌دار شود.

وقتی گوشت کاملا پخت، زرشک را با مقداری کره تفت بدهید و بعد به قابلمه گوشت اضافه کنید و پانزده دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. در آخر در صورت تمایل می‌توانید کمی آب نارنج به گوشت اضافه کنید. لوه کباب خوشمزه و شما با طعم بی‌نظیرش آماده سرو است که می‌توانید آن را با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

شما با افزودن مقداری رب انار طعم و مزه لوه کباب را چندین برابر خواهید کرد. شما می توانید هم با گوشت و هم مرغ این غذا را تهیه کنید اما به صورت سنتی لوه کباب با گوشت تهیه می شود

۱ـ آلو با داشتن خواص آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، C و همچنین دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد است. آلو خورشتی معمولا به رنگ‌های زرد، سیاه و قهوه‌ای روشن و در اندازه‌های ریز یا درشت در بازار موجود است. آلو خورشتی تازه و مرغوب نباید بوی ترشیدگی بدهد و باید ظاهری شفاف داشته باشد. همیشه هنگام استفاده از آلو در خورش نیم ساعت قبل آن را توی یک کاسه با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود اگر آلو دارای شن ریزه یا آشغال باشد، با خیس خوردن کاملا تمیز شود. بعد از نیم ساعت آلو را توی یک صافی بریزید و روی آن آب بگیرید؛ سپس به غذا اضافه کنید.

۲ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ـ برای شستن زرشک باید به این نکته توجه کنید که زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار بدهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه بدهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد. توجه داشته باشید که زرشک نباید برای مدت طولانی داخل آب خیس بماند؛ زیرا بافتش از بین می‌رود و هنگام سرخ کردن شل و لهیده خواهد شد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *